Huvudmeny

Datorn.

Startat av Möllers, 12 augusti 2008, 20:58:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OSkar000

Citat från: Tomas Fransson skrivet 13 augusti 2008, 22:48:16 PM
Ser ut som en arbetsplats för trafikledning  ;D

Räknas OpenTTD som trafikledning/trafikplanering? :) I så fall har du helt rätt.

Citat från: Mattias Möller. skrivet 13 augusti 2008, 22:52:14 PM
hähä har aldrig sett så mycket datorer woow äter du mycket bananor med sog en baban katong med där  ::)
Jämfört med hur det såg ut innan jag flyttade så är det där inte så många. Nu är det där visserligen inte alla, jag har ett bygge till på gång och ytterligare en dator ska hämtas hem från morsan och farsan.

Banankartonger är praktiska när man ska flytta och behöver packa ner en massa grejer, man brukar kunna få dem gratis eller för en femmal eller två i de flesta matvarubutiker om man frågar dem.

Camilla

Fujitsu Siemens skaleo p heter min dator  den har 1 gig ram minne 200 gig hårddisk och  petium 4 så det är ingen värsting dator

Camilla

Ingwar Åfeldt

Citat från: JB skrivet 13 augusti 2008, 14:13:59 PM
Rolig idé. Min(a) data tänker jag inte visa, men här är en bild på min dator från en lite annorlunda vinkel.

Trevligt att se en Mac! Jag har kört Mac sedan 80-talet och idag ser det lite rörigt ut, men allt funkar.

På bilden syns (åtminstone delvis) två datorer, två scanners, tre skrivare och lite annan utrustning. Två klockor på väggen, den översta visar svensk tid och den nedre lokal ökentid.

M v h
Ingwar

Simon Bertilsson

Det värmer att få se mac-användare. :)
Är det aperture jag ser, Ingwar?

//MacBookanvändaren Simon.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 augusti 2008, 14:43:29 PM
Det värmer att få se mac-användare. :)
Är det aperture jag ser, Ingwar?

//MacBookanvändaren Simon.

Hej Simon, nej det är iPhoto, som tar emot att alla bilderna från kamerorna. Jag har Aperture för själva bildbehandlingen.

M v h
Ingwar

bastuper

En trafikledare som jobbar hemifrån? :D

Ja det var lite värre det, själv kör jag dubbla datorer också - emellanåt p.g.a. en "länk" d.v.s. en komradio som kopplas in mot datorn där jag kommunicerar med t.ex. en person i Skåne via komradio - över nät.

Mer info: http://www.freeradionetwork.nl

JB

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 augusti 2008, 08:34:32 AM
Trevligt att se en Mac! Jag har kört Mac sedan 80-talet och idag ser det lite rörigt ut, men allt funkar.

Visst är det trevligt, tyckte det var lite för mycket Windows i tråden. Själv har jag bara kört Mac sedan 2005. Enda jag ångrar med bytet var att jag inte gjorde det tidigare. Allting blir ju så mycket enklare med OS X...

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 augusti 2008, 08:34:32 AM
På bilden syns (åtminstone delvis) två datorer, två scanners, tre skrivare och lite annan utrustning. Två klockor på väggen, den översta visar svensk tid och den nedre lokal ökentid.

Ser ut som en Power Mac G4 och en Mac Pro, kan det stämma?

/Jonas

Nupski

Kör en 1 år gammal HP bärbar, den får hålla två år till sen får det bli Macintosh. Windows Vista är inte roligt trots att jag har 3GB minne och snabb hårddisk,

Ingwar Åfeldt

Citat från: JB skrivet 17 augusti 2008, 11:53:40 AM
Visst är det trevligt, tyckte det var lite för mycket Windows i tråden. Själv har jag bara kört Mac sedan 2005. Enda jag ångrar med bytet var att jag inte gjorde det tidigare. Allting blir ju så mycket enklare med OS X...

Ser ut som en Power Mac G4 och en Mac Pro, kan det stämma?

/Jonas

OS X är en mycket stabil plattform. Jag kommer inte ihåg exakt vilket år jag gick över till OS X. Det har "frusit" en gång men aldrig kraschat under de åren och jag använder mina datorer i flera timmar varje dag.

Visst är det en Power Mac G4 och en Mac Pro som syns. Egentligen borde min gamla Macintosh SE från 1989 varit med på bilden. Den fungerar fortfarande klanderfritt men fick en ny hårddisk (80 Mb) 1993. SE'n åkte tåg runt hela Sverige under provkörningarna med X2 1989-90 och sedan runt hela USA, också i X2, 1992-93.

Macintosh SE på X2 någonstans i USA 1993.

M v h
Ingwar

Sundås

Citat från: OSkar000 skrivet 13 augusti 2008, 21:16:31 PM

Jag har möblerat om lite sen jag tog den här bilden, bildskärmen på hörnet är bortplockad och den bärbara står numera där.

Från vänster till höger
Arbets/speldator (4400+, 2gb minne, 7800gt, 150+320gb, 20"+19" skärm)
Andradatorn, test/experiment (2500+, 1,5gb, ti4400, 36+200+500gb, 19" skärm(delad med arbetsdatorn och servern))
Filserver/www-server/ftp-server (tbird 1,33, 768mb, nvidia tnt, 12+120+200+200+250+250gb disk, 19" skärmen delad med andradatorn och arbetsdatorn via kvm-switch)
Laptopen, c2d 1,83ghz, 2gb minne, 120gb hårddisk. 15,4" med 1680x1050.

Samt

Linux-burken, SSH-server, används till IRC, igång dygnet runt. (dual p2 450, 448mb minne, tnt2u, 12gb)
Stabilt gammalt vrak, har gått dygnet runt sen nyår med omstart enbart för flytt och elmätarbyte.

och

Filservern, har numera fått flytta in under skrivbordet och ska så småningom ersätta min gamla server som nyligen fyllde sju år.
Celeron 1,2, 1gb, 1,5tb disk.

Nästa uppgradering, offsitebackup till bilderna, dvs två externa hårddiskar att sprida ut i släkten.

Sen hänger du ju på Sweclockers också.. ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ante

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 17 augusti 2008, 17:46:54 PM

OS X är en mycket stabil plattform. Jag kommer inte ihåg exakt vilket år jag gick över till OS X. Det har "frusit" en gång men aldrig kraschat under de åren och jag använder mina datorer i flera timmar varje dag.

Visst är det en Power Mac G4 och en Mac Pro som syns. Egentligen borde min gamla Macintosh SE från 1989 varit med på bilden. Den fungerar fortfarande klanderfritt men fick en ny hårddisk (80 Mb) 1993. SE'n åkte tåg runt hela Sverige under provkörningarna med X2 1989-90 och sedan runt hela USA, också i X2, 1992-93.

Macintosh SE på X2 någonstans i USA 1993.

M v h
Ingwar

Ojojoj, vad läckert :D

Henasa

Nu vet jag vet som ska göra iordning din server ser jag...

Ärligt. Jag har tänkte ofta å länge på att sätt upp en egen server för hemsida å mail. Jag har en bärbar dator med Win server 2003 på. Men sen är det ju en massa andra saker jag aldrig har pillat med för att få det att funka. Har ytterligare än bärbar som jag kan sätta in Linux i om det är lättare?

Kan du ge några stalltips??

Citat från: OSkar000 skrivet 13 augusti 2008, 21:16:31 PM

Jag har möblerat om lite sen jag tog den här bilden, bildskärmen på hörnet är bortplockad och den bärbara står numera där.

Från vänster till höger
Arbets/speldator (4400+, 2gb minne, 7800gt, 150+320gb, 20"+19" skärm)
Andradatorn, test/experiment (2500+, 1,5gb, ti4400, 36+200+500gb, 19" skärm(delad med arbetsdatorn och servern))
Filserver/www-server/ftp-server (tbird 1,33, 768mb, nvidia tnt, 12+120+200+200+250+250gb disk, 19" skärmen delad med andradatorn och arbetsdatorn via kvm-switch)
Laptopen, c2d 1,83ghz, 2gb minne, 120gb hårddisk. 15,4" med 1680x1050.