Gimo Bussresors ryska filial

Startat av Niclas Rosenius, 11 augusti 2008, 23:58:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Cyklisten

Muk

Hmm.. jag undrar när svenska bussbolag ska inse att ryssar inte är intresserade av att marknadsföra sina egna firmor och att det kan vara en bra idé att anonymisera bussarna innan försäljning.  ???

Ulf Rådeström

Citat från: Muk skrivet 12 augusti 2008, 09:31:28 AM
Hmm.. jag undrar när svenska bussbolag ska inse att ryssar inte är intresserade av att marknadsföra sina egna firmor och att det kan vara en bra idé att anonymisera bussarna innan försäljning.  ???

Jadu....nu vet jag inte om du är i huvudstaden något (den svenska alltså).
Om så är fallet - så kommer du dagligen att se exporterade bussar från Västeuropa med gamla företagsnamn på, såväl med telefonnummer och adresser till webben etc, fastän bussen går på en rysk regplåt med ny ägare i just Ryssland.

Sen lite om hur verkligheten fungerar i ämnet:
Varför skulle svenska bussfirmor inse det?
När man säljer en buss tar man inte kostnaden att ta bort företagsnamnet som kan vara lackat på bussen etc, eller kräva en del arbete med att stripa av texten och rengöra undertill etc utan överlåter det på företaget man säljer bussen till.
Frågan är då om man som kund i ex Ryssland vill betala ett ev. högre pris för en nylackad sida eller ett antal timmars extraarbete för att plocka bort en text?

knappast....

Dessutom tror jag inte Gimo Bussresor i det här fallet tex bryr sig så himla mycket om texten sitter kvar eller inte....gratis är gott heter det ju dessutom  :)

Vill sen bussbolaget i Ryssland lägga den extrakostnaden på bussen är det väl upp till dom - men av verkligheten man ser att döma - inte...

Addez

Hur finkar det med extraljusen innanför rutan som det är på denna?

Bländar de inte något i rutan?

Muk

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 augusti 2008, 12:08:00 PM
Jadu....nu vet jag inte om du är i huvudstaden något (den svenska alltså).
Om så är fallet - så kommer du dagligen att se exporterade bussar från Västeuropa med gamla företagsnamn på, såväl med telefonnummer och adresser till webben etc, fastän bussen går på en rysk regplåt med ny ägare i just Ryssland.

Sen lite om hur verkligheten fungerar i ämnet:
Varför skulle svenska bussfirmor inse det?
När man säljer en buss tar man inte kostnaden att ta bort företagsnamnet som kan vara lackat på bussen etc, eller kräva en del arbete med att stripa av texten och rengöra undertill etc utan överlåter det på företaget man säljer bussen till.
Frågan är då om man som kund i ex Ryssland vill betala ett ev. högre pris för en nylackad sida eller ett antal timmars extraarbete för att plocka bort en text?

knappast....

Dessutom tror jag inte Gimo Bussresor i det här fallet tex bryr sig så himla mycket om texten sitter kvar eller inte....gratis är gott heter det ju dessutom  :)

Vill sen bussbolaget i Ryssland lägga den extrakostnaden på bussen är det väl upp till dom - men av verkligheten man ser att döma - inte...

Det beror väl lite på om man vill vårda sitt varumärke. Om ett företag satsar på moderna exklusiva bussar så kanske man inte vill koppla ihop varumärket med äldre lik i ryska plåtar. Det man vinner på karusellen förlorar man på gungorna. Nu ser ju förövrigt Gimos ryska kusin väldigt bra ut fortfarande, så än så länge ger den ingen negativ reklam i sig själv.  :)

virtual1

Citat från: Muk skrivet 12 augusti 2008, 12:23:49 PM
Det beror väl lite på om man vill vårda sitt varumärke. Om ett företag satsar på moderna exklusiva bussar så kanske man inte vill koppla ihop varumärket med äldre lik i ryska plåtar. Det man vinner på karusellen förlorar man på gungorna. Nu ser ju förövrigt Gimos ryska kusin väldigt bra ut fortfarande, så än så länge ger den ingen negativ reklam i sig själv.  :)

Å andra sidan, hur ofta syns dylika bussar (dvs icke-omstripade) rulla som turistbussar i det land de ursprungligen kom ifrån? - lär ju lätt vara räknade på en hand, detta är IAF den första jag någonsin sett!

Frippe Fribas

Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2008, 21:25:20 PM
Å andra sidan, hur ofta syns dylika bussar (dvs icke-omstripade) rulla som turistbussar i det land de ursprungligen kom ifrån? - lär ju lätt vara räknade på en hand, detta är IAF den första jag någonsin sett!
Det är hyfsat vanligt här i Stockholm iaf, i Tyskland och Nederländerna lär det nog vara ännu vanligare då Ryssarna ofta åker dit, men inte stripar av bussarna som sagt.

Två Svenska exempel kommer här:

Se även tidigare tråd om Botkyrka buss Transliner

Det finns säkert fler...
//Fredrik

Ulf Rådeström

Citat från: Muk skrivet 12 augusti 2008, 12:23:49 PM

eh...nej?
Du såg säkert vad jag skrev om priset och tidsåtgången för att ta bort text som kanske är lackad eller sitter stripad?
Var snäll och ta till dig det.
Har inte ett dugg med marknadsföring eller varumärket att göra.

Muk

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 augusti 2008, 10:33:54 AM
eh...nej?
Du såg säkert vad jag skrev om priset och tidsåtgången för att ta bort text som kanske är lackad eller sitter stripad?

Japp, jag såg vad du skrev. Priset och tidsåtgången för detta får man sätta mot vad man anser att en eventuell devalvering av varumärket är värt. DET har med marknadsföring och varumärkesvård att göra. Huruvida dessa begrepp har någon relevans inom bussbranschen har jag ingen åsikt om.

Ulf Rådeström

Citat från: Muk skrivet 13 augusti 2008, 11:05:45 AM
Japp, jag såg vad du skrev. Priset och tidsåtgången för detta får man sätta mot vad man anser att en eventuell devalvering av varumärket är värt. DET har med marknadsföring och varumärkesvård att göra. Huruvida dessa begrepp har någon relevans inom bussbranschen har jag ingen åsikt om.

uppenbarligen inte tillräckliga varken i väst- eller östeuropa eftersom dom flesta företagsnamnen sitter kvar.
Men du kanske vet bättre än dom om hur man behåller sina kunder  ;D

Kim

Bybussen i Daugavpils i Letland kører til Gimo, men det tror passagererne nok ikke på, og det gør dem heller ikke noget at det står på den  ;)

virtual1

Citat från: Kim skrivet 13 augusti 2008, 19:53:22 PM
Bybussen i Daugavpils i Letland kører til Gimo, men det tror passagererne nok ikke på, og det gør dem heller ikke noget at det står på den  ;)

Men det är ju rätt sjukt att man inte tagit bort reklamen på sidorna! - det är ju bara papplappar som är lätta att rycka iväg! - tror knappast
Lettländarna är så bakom att de inte vill/försöker/tänker på att ta till sig reklam på bussidorna, o då lär de ju inte fatta nånting då svensk
reklam sitter kvar - snacka om lathet från det lettländska bussbolaget...

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 augusti 2008, 12:08:00 PM

eh...nej?

Visst har detta med marknadsföring av ett varumärke att göra. En buss från Sverige säljs till Ryssland och får behålla sina dekaler med firmanamn och företagslogga. Åren går men bussbolaget har inte ändrat sitt varumärke, logga eller färger på sina bussar. Ett antal år senare kommer bussen tillbaks till Sverige på besök. Den kanske till och med återvänder till sina gamla hemtrakter. Om bussen då är hårt nedsliten och risig så ger den förfärligt dåligt intryck. Hur många ser att bussen har ryska regskyltar? Jo vi muppar och ett antal förare + några till, bland annat polisen. Men allmänheten ser bara firmanamnet på bussen självklart tror de då att bussen tillhör det svenska företag som bussen är märkt med. Är bussen risig ger den sin ursprungliga ägare dåligt rykte. Ägde jag ett bussbolag skulle jag ta illa vid mig för jag skulle uppleva att den skämde ut mig trots att jag inte ens kunde göra något åt saken

Anta också att en sådan buss kör mycket illa. Folk ser bussen och blir arga på föraren. Om det står Gimo Bussresor på den så kommer folk och säger att det är en buss från Gimo Bussresor. Står det Westinbuss på den så kommer folk och säger att det är en buss från Westinbuss som kör illa. Att det sitter ryska regskyltar ser folk inte då. Och även folk som ser de ryska regskyltarna kan då ändå tro att bussen trots detta tillhör det bolag som bussen faktiskt är märkt med

Så visst har detta i allra högsta grad med marknadsföring av ett varumärke att göra och inget annat
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

eh...nej?

Kostnaden för att återställa något som anpassats till verksamheten, oavsett om det är en buss, bil, flygplan, verkstad eller ett kontor är något man får ta med i kalkylen när man gör anpassningen. Nu förefaller ju inte alla bolag inom bussbranschen bry sig så mycket om sina varumärken (liksom många av beställarna när det gäller upphandlad trafik) så antagligen tycker varken köpare eller säljare att kostnaden för återställande är något som ska drabba dem. Så mycket är inte varumärket värt.

Dock är detta i det stora hela en fråga om vad varumärket är värt och vad man är villig att investera i det. En annan kostnadspressad bransch är ju flyget och där tar man definitivt kostnaden att avstripa innan saker och ting säljs. Exempelvis skulle inte Lufthansa bli särskilt lyckliga om ett bolag i bortre Sibirien eller Afrika visslade runt med en massa kärror som det står Lufthansa på. Det främjar inte affären. Däremot kan man ju ofta avgöra tidigare identitet på ett plan när man väl är inne i det.

Och även om man gjort på ett visst sätt i bussbranschen i tusen år innebär ju inte det att någon utomstående någon gång ibland kan komma med ett ifrågasättande eller en synpunkt som faktiskt är värdefullt att ta tillvara på, även om det kanske inte är så i just denna fråga. Jag har hittills inte stött på någon bransch som inte kan lära av andra, även om många företag anser sig vara helt unika i en helt unik bransch.