Huvudmeny

Här var det stolpar...

Startat av M224, 02 juli 2007, 21:31:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 juli 2007, 09:20:32 AM
Det är väl snarare tvärtom, de flesta huvudmän har ingen "egen" klädsel.
Bland slitstarka klädslar finns Swebus standard Grå/Blå/Röd från 1990, hade den inte hållt en sådan hög kvalite hade den knappast överlevt i 16 år.
Bland kategorin dåliga hör Skånes Gula, SL Buss gamla rosa, och bottennappet alla kategorier Dalatrafiks dalahästklädsel, den senare såg inte bara skitig och sliten ut, tyget var så dåligt att det på ett par år gamla bussar såg ut som det bott råttor i dynorna...
Busstilllverkarnas standardklädslar håller i allmänhet en lägre kvalite på tyget = kortare hållbarhet, att speca en egen klädselvariant med högre tygkvalite innebär en merkostnad, att från huvudmannens sida kräva en speciell länsklädsel och kanske även stadsbussklädsel innebär även detta en merkostnad, allrahelst när bussar flyttas mellan länen, denna merkostnad får i slutänden givetvis skattebetalarna och resenärerna plikta för.

//Lars

Okej, jag ger mig. Men jag hade tyckt att det vore bra om t.e.x Busslink hade en och samma klädsel, eller Swebus. Men inte ens bolagen själva verkar ju kunna bestämma sig. Swebus har nu tre olika tyg, dels den mörka fina med ränder i orange/rött. Sedan har vi snikvarianten som är ljusare och av sämre kvalitet, och sist men inte minst så kommer den nya blåa, som jag tycker är mycket fräsch. Frågan är hur länge man behåller den nya blåa innan någon smartskalle får för sig o ändra igen?

Man får ju hoppas att Busslink håller sig till deras blåa klädsel nu, den fungerar ju faktiskt riktigt bra.

Fredde

Den blåa klädseln jär väl ingen ny Swebusklädsel? Den jag la in en bild på sitter ju i en fd Connex/Veolia-vagn. Inte har man väl från Swebus sida bytt ut detta när man tog över vagnarna?

Ahaa.. Ja jag föredrar knappast 0699 och 0700 i något avseende. Det enda skulle väl vara att dom är mer robusta att köra, men annars... Neeejjeee... ;D
Ska bli spänande att se hur den färgen ser ut i en blivande röd/vit buss som du beskriver Marc..  8)

Nu väntar en heldag/kväll "i det blå".... Säkerligen utan AC oxå...  :-X

/Fredde

M224

Citat från: Fredde_J skrivet 03 juli 2007, 12:36:31 PM
Den blåa klädseln jär väl ingen ny Swebusklädsel? Den jag la in en bild på sitter ju i en fd Connex/Veolia-vagn. Inte har man väl från Swebus sida bytt ut detta när man tog över vagnarna?

Ahaa.. Ja jag föredrar knappast 0699 och 0700 i något avseende. Det enda skulle väl vara att dom är mer robusta att köra, men annars... Neeejjeee... ;D
Ska bli spänande att se hur den färgen ser ut i en blivande röd/vit buss som du beskriver Marc..  8)

Nu väntar en heldag/kväll "i det blå".... Säkerligen utan AC oxå...  :-X

/Fredde

Den blå klädsel jag pratar om finns bland annat i Swebus 6458-6463 samt de nya MAN-bussarna i Södertälje och Kallhäll.

Fredde

Okej, får spana in det under dagen om jag stöter på någon av dessa vagnar...

/Fredde

Jo

Finns det inte huvudmän(Västtrafik & KLT?) som vill ha blå klädsel men inte har någa jättekrav på nyansen så att Swebus även kan använda denna nya standardklädsel för att slippa divergerande klädselval. Och som Lars Ö skrev har ju den nuvarande överlevt sedan början på 90-talet så man kanske inte ska anklaga bolaget för allt för täta klädselbyten.

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 juli 2007, 09:20:32 AM
Bland kategorin dåliga hör Skånes Gula, SL Buss gamla rosa, och bottennappet alla kategorier Dalatrafiks dalahästklädsel, den senare såg inte bara skitig och sliten ut, tyget var så dåligt att det på ett par år gamla bussar såg ut som det bott råttor i dynorna...

Finns att beskåda fortfarande i Swebus 3676 o 3677 i Märsta, ser för taskigt ut!

Ersa

Citat från: M224 skrivet 02 juli 2007, 22:05:53 PM
Hmm, ja SL har ingen standarsklädsel, för här ska vi inte vara konsekventa. Detta är Busslinks "sjögräsklädsel". Att ha en standardklädsel verkar fungera i hela Sverige utom i SL-land. Det finns säkert 10 olika stolsklädslar i SL-bussarna.

Hela Sverige? Vad jag vet så är det bara Skånetrafiken som har krav på enhetlig klädsel. I övriga "hela Sverige" finns väl inga sådana krav? Ett undantag var väl Dalatrafik som förr hade Dalahästar på stolarna på sina Borlängebussar förr (som nu finns i Umeå, naturligtvis fortfarande med Dalahästar).

Detta ämne har då diskuterats förr. Hoppas innerligen att inte andra länshuvudmän följer efter med dylika krav. Så ofta som bussar skickas fram och tillbaka över länsgränser skulle det bli väldigt dyrt att (utöver 4-5 omlackeringar) tvingas byta stolstyger 4-5 ggr under bussens livslängd.

blubb

Vilka länsbolag har haft enhetligt tyg på nybeställda bussar?

Kan komma på dessa så här på rakarm
Skånetrafiken
Länstrafiken Malmöhus
Länstrafiken Kristianstad
Blekingetrafiken
Hallandstrafiken (har det på bussar som kom innan 2002)
Länstrafiken Skaraborg
Bohustrafiken
GL
Dalatrafiken

fler?