Huvudmeny

Här var det stolpar...

Startat av M224, 02 juli 2007, 21:31:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Trevlig bild, men vad är det för klädsel, och hur ser SL's egentliga klädsel ut? Det här ser mest ut som tillverkarstandarden.

Jo

Standardklädseln för sköldpaddebuss. Jag tycker den ser riktigt fräsch ut. Ingen pilklädsel som blir smutsig och fransig efter bara ett par år.

M224

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 02 juli 2007, 22:02:40 PM
Trevlig bild, men vad är det för klädsel, och hur ser SL's egentliga klädsel ut? Det här ser mest ut som tillverkarstandarden.

Tackar.

Hmm, ja SL har ingen standarsklädsel, för här ska vi inte vara konsekventa. Detta är Busslinks "sjögräsklädsel". Att ha en standardklädsel verkar fungera i hela Sverige utom i SL-land. Det finns säkert 10 olika stolsklädslar i SL-bussarna.

Själv föredrar jag Swebus nya stolsklädsel, även om den kanske är lite för ljus. Men den ser betydligt finare ut iaf.

Edit: Dock föredrar jag Busslinks blå klädsel framför den gamla rosa dito...

Simon Bertilsson

Citat från: M224 skrivet 02 juli 2007, 22:05:53 PM
Hmm, ja SL har ingen standarsklädsel, för här ska vi inte vara konsekventa. Detta är Busslinks "sjögräsklädsel". Att ha en standardklädsel verkar fungera i hela Sverige utom i SL-land. Det finns säkert 10 olika stolsklädslar i SL-bussarna.

Så pass...

virtual1

Citat från: M224 skrivet 02 juli 2007, 22:05:53 PM
Tackar.

Å tack vad det är skönt :-D - likriktning är bra i viss mån, men inuti en buss spelar det väl för sjutton noll roll hur färgerna är?

M224

Citat från: virtual1 skrivet 02 juli 2007, 22:35:11 PM
Å tack vad det är skönt :-D - likriktning är bra i viss mån, men inuti en buss spelar det väl för sjutton noll roll hur färgerna är?

Mja, det är inte så jag ligger sömnlös om nätterna för det. Men om det bara var ett stolstyg skulle inte verkstäderna i SL-land behöva ha så många olika varianter. Tänk om det såg lika illa ut i C20, A32 eller X60??? Jag tror att SL gå i taket då, men bussarna struntar dom i. Konstig inställning tycker jag.

virtual1

Citat från: M224 skrivet 02 juli 2007, 22:38:12 PM
Mja, det är inte så jag ligger sömnlös om nätterna för det. Men om det bara var ett stolstyg skulle inte verkstäderna i SL-land behöva ha så många olika varianter. Tänk om det såg lika illa ut i C20, A32 eller X60??? Jag tror att SL kunna gå i taket då, men bussarna struntar dom i. Konstig inställning tycker jag.

Illa? - tycker du alla lägenheter i en bostadslänga ska ha samma tapeter också? *skrattar* - bara för att det inte är SAMMA stolstyg behöver det ju inte se fult ut för det! - så länge man inte blandar stolstygerna i samma buss så - hurra! säger jag!

M224

Citat från: virtual1 skrivet 02 juli 2007, 22:39:39 PM
Illa? - tycker du alla lägenheter i en bostadslänga ska ha samma tapeter också? *skrattar* - bara för att det inte är SAMMA stolstyg behöver det ju inte se fult ut för det! - så länge man inte blandar stolstygerna i samma buss så - hurra! säger jag!

Jepps, jag tycker att det ser illa ut med så många olika stolsklädslar. Hmm, nää det går inte att jämföra på samma sätt.
Det blandas färger och tyg i vissa bussar, det ser inte så fräscht ut.  :-\

Fredde

Här har vi två exempel, inte så svårt att gissa vilken klädsel som håller sig fräch längst....

Tacka vet jag den blåa...  :)

/Fredde

Nico

Citat från: Fredde_J skrivet 02 juli 2007, 23:50:46 PM
Här har vi två exempel, inte så svårt att gissa vilken klädsel som håller sig fräch längst....

Tacka vet jag den blåa...  :)

/Fredde

Å ändå är det i praktiken troligen tvärtom. Den blå (Säffle-klädseln) verkar suga åt sig sk-t medans Swebus grå är förvånasrvärt fräsch även i äldre vagnar.

I övrigt är väl den stora orsaken till mängden olika klädslar att det är vagnar från så många olika håll som mer eller mindre dumpats i SL-land av respektive entreprenör. Då estetiska värden ändå inte står så högt på dagordningen så kan man ju bara rulla vidare och det kostar inte verkstäderna så särdeles. Skulle något gå sönder så tar man ju bara ett omaka ryggstöd till en sits osv.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Swebus gråa finns i två nyanser, i vår vagnpark. Den som går lite mer åt det mörkare hållet är att föredra. Ser mycket snyggare ut, medans den på bilden ser blekt ut  ;D

Sitter och klurar på vad det kan tänkas vara för klädsel/stolstyper på de vagnarna vi ska få från Blekinge.

Någon som vet?

/Fredde

Marc

Citat från: Fredde_J skrivet 03 juli 2007, 01:30:47 AM
Sitter och klurar på vad det kan tänkas vara för klädsel/stolstyper på de vagnarna vi ska få från Blekinge.

Någon som vet?

/Fredde

Blekinge har en egen färg. Går i grön/turkos med rosa inslag. Visst lät det vackert? :-[ Bättre än de vi har på 0699/0700, men om det är praktiskt??