Vilhelmina den 4 augusti [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 10 augusti 2008, 22:52:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Jag var i Vilhelmina den 4 augusti och här kommer några bilder från dagen.

Vilhelmina Taxi XMA534 på Postgatan på väg mot Åsele och Umeå.

Två bilder på Vilhelmina Taxi DOW910 som här kommer på Postgatan som linje 420 till Klimpfjäll.

Vi tar två bilder även på Vilhelmina Taxi BFN592 utanför Hotell Wilhelmina.

Nybergs Busstrafik DRW991 på Volgsjövägen som linje 46 från Umeå och Dorotea.

Dikanäs Buss och Taxi EEM981 utanför Posten i Vilhelmina som linje 417 från Kittelfjäll.

Två bilder på Vilhelminas nya busstation där de båda sista bussarna ovan just lossar och lastar.

Bäckströms Trafik, Vilhelmina, UBU642 på Volgsjövägen.

Dikanäs Buss och Taxi EEM981 ska just svänga ut från Tingsgatan in på Volgsjövägen som linje 417 till Kittelfjäll.

Jacob med C

Trevligt bildsvep från Vilhelmina...
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 10 augusti 2008, 23:32:38 PM
Trevligt, ute och åkt inlandsbanan?

Jo - det är ju lite av tradition för mig att ta någon tur på Inlandsbanan varje år. Hela eller delar, i år blev det delar. Har gjort så sedan 1983.  :)

Bussmicke

Låter trevligt, den banan har det aldrig blivit av att åka.
Tyvärr kör man bara sommartid, är mer intresserad av icke somartid
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 10 augusti 2008, 23:49:25 PM
Låter trevligt, den banan har det aldrig blivit av att åka.
Tyvärr kör man bara sommartid, är mer intresserad av icke somartid

Man kör mellan Östersund och Sveg fre-lör-sön även övriga året - men det var bättre förr när man kunde åka året runt. Det var trevligt med en tur där även på vintern, har gjort det några gånger också. I samband med Jokkmokks Marknad i februari brukar man förresten köra extratåg på Inlandsbanan.

Jona

TAck för ruggigt trevliga och fina bilder. Tyvärr kan jag bara beklaga när jag ser sådant här. Jag måste då nämligen be om ursäkt, själv bor jag i norr men har inte tid/råd och dylikt och besöka mitt egna inland i den takt jag vill. Återigen får jag alltså ett bevis som stämmer in på många, det krävs en sörlänning för att få se bilder från norr....

Tack för detta.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Enda nackdelen med norr är att det är så långt dit..
//Bussmicke.

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 11 augusti 2008, 00:39:32 AM
Enda nackdelen med norr är att det är så långt dit..

Sant, och det stämmer in även för oss som bor här. Fast för mig personligen så tycker jag det är långt till Stockholm, den byn är liksom felplacerad och ligger liksom så ocentralt. Det är Lång Malmö - Sthlm, Göteborg - Sthlm eller varför inte Norrland - STHLM.

Sträckan Göteborg - Skellefteå är närmare än att fara till STHLM från Skellefte. Åtminstone av praktiska anledningar.
Åker man nattåg och i sovkupe så känns det vettigt och få stiga upp strax före lunch än att bli väkt mitt i natten för att kliva av tåget. Ska man nu åka med det dyra och obehagliga flyget så är det liksom lika bra och åka en stund till i bara farten och då fara till Göteborg istället för att kliva av efter halva vägen och hamna i STHLM.

Sedan är ju Göteborg mysigare och vackrare än Sthlm. Åtminstone enligt min uppfattning.

Sedan vill jag ända säga en sak till i ämnet, när man ändå reser någonstanns, främst då i norr så far jag hellre till en stad en till en liten håla eftersom antalet modeller  och fota är fler i städerna än i den lilla inlandsbyn. (Modell = buss)

Sedan vet ni ju hur det är här i norrlands inland, vägarna är dåliga på sommaren, så man får åka båt i sjöarna. Höst och vår bär inte snön så köra häst och släde eller eventuellt nymodighet skoter gör sig inte så lätt. Vintertid däremot då funkar det med häst och släde eller skotern men då är det bara så kallt och mörkt så vem f*n vill ut och fota då....

(Ironi)

/Jona
MVH Filosofen Jona

Patrik

Jag ska åka Inlandsbanan mellan Jamtli och Gällivare den 30 aug, alltså sista trafikdagen :)
Men inte ska man skylla på att norrland är för långt bort.... 8)

Muk

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 10 augusti 2008, 22:52:32 PM

Trevligt! Dessa verkar inte kunna slita sig från varandra. Fanns tidigare i norrbotten hos Wälimaas respektive Hörvalls.

Jan

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 10 augusti 2008, 22:52:32 PM
Jag var i Vilhelmina den 4 augusti och här kommer några bilder från dagen.

[

Man får gåshud, bara mestadels godsvagnar.
I branschen i 40 år