Behörighet för ledbuss

Startat av Simon Bertilsson, 09 augusti 2008, 23:39:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Stod och snackade med en bekant tidigare ikväll om det här med ledbussar. Själv var jag helt övertygad om att D räcker för att framföra en sådan, medan han menade på att du behöver DE. Jag tror fortfarande att det räcker med D, men blev lite osäker.
Kan någon bringa klarhet?

Optimal

D för ledbuss, och DE Ledbuss med släp ;)

Niclas Rosenius

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 augusti 2008, 23:39:20 PM
Stod och snackade med en bekant tidigare ikväll om det här med ledbussar. Själv var jag helt övertygad om att D räcker för att framföra en sådan, medan han menade på att du behöver DE. Jag tror fortfarande att det räcker med D, men blev lite osäker.

Du har så rätt. Eftersom släpet på en ledbuss är ihopsatt med övriga bussen och dessutom dom är sk pusher med motorn längst bak. Hur tänker din bekant att man skall ha för körkort för en sån? Fråga han det  ;)

//Niclas

Simon Bertilsson

bastuper

Ledbuss, är det en sådan med "dragspel"?

Simon Bertilsson

Cityliner

Däremot om jag inte har helt fel så om man kör i Danmark så räknas en ledbuss som buss med släp.
var iaf viktigt när jag körde flygbussen mellan Malmö och Kastrup.

Niklas Bygdestam

Jag vet att det räcker med D för ledbuss. Har förstått att det till och med räcker med D för att köra dubbelled som finns i Göteborg

Men har det inte varit krav på DE förr i tiden? Jag har hört ett påstående att man ändrat på detta en gång i tiden. Kan detta stämma? Och när skulle detta ha ändrats?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Henrik Palmqvist

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 augusti 2008, 23:39:20 PM
Var ju samma sak som ASG/DHL:s "godsledbussar". Krävdes ingen släpvagnsbehörighet för att köra dessa. Räckte med D. / Henrik

Lulebjörnen

Instruktion till bussförare: Innan avfärd från depå, kontrollera att vagnen har samma registreringsnummer fram o baktill. ex.vis ABC 123. Det är då frågan om en sk. "ledbuss".
Gör tillsyn på vagnen och kör därefter ut på (rätt) linje.

Om vagnen har ett avvikande registreringsnummer baktill är det mest troligt en sk. "långtradare".
Kontakta ditt trafikbefäl för närmare instruktioner.

;)....

Ulf Rådeström

Citat från: Cityliner skrivet 10 augusti 2008, 09:25:16 AM
Däremot om jag inte har helt fel så om man kör i Danmark så räknas en ledbuss som buss med släp.
var iaf viktigt när jag körde flygbussen mellan Malmö och Kastrup.

Gjorde.....
Dock var det på danskregistrerade fordon, så flygbussen Malmö-Kastrup kunde man lugnt köra på D-kort på dom svenska bussarna iaf.
Tror knappast att man behövde tung lastbil för att köra ledbuss i Danmark...det skulle ju inte hålla i längden o utbilda alla förarna i Storköpenhamn på en sådan kombination.

Trafikar´n

Det är väl så, så väl för buss som lastbil, att går inte fordonet att dela räcker det med den lägsta behörigheten? Finns väl citytrailers som är odelbara o därmed anses vara ett fordon o framförs med C-behörighet.

Nupski

Citat från: Lulebjörnen skrivet 10 augusti 2008, 10:56:29 AM
Instruktion till bussförare: Innan avfärd från depå, kontrollera att vagnen har samma registreringsnummer fram o baktill. ex.vis ABC 123. Det är då frågan om en sk. "ledbuss".
Gör tillsyn på vagnen och kör därefter ut på (rätt) linje.

Om vagnen har ett avvikande registreringsnummer baktill är det mest troligt en sk. "långtradare".
Kontakta ditt trafikbefäl för närmare instruktioner.

;)....

;D ;D ;D

Wetjo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 augusti 2008, 09:38:09 AM
Nä det har det aldrig varit, längden har f.ö ingen betydelse.

Det räknas som släpvagn bara om den enkelt kan skiljas från dragfordonet och i o m detta är ett eget fordon (eget reg nr)

När jag tog Busskort 1983 fick jag DE i behörighet. Instruktören pratade något om ledvagn o att det räknades som släp...
Menar du att det är en skröna? Varför "skickade" dom då på mig en behörighet som inte behövdes inom SL - Västra?
Inte för att jag klagar, men det vore ju kul att veta hur det kommer sig...

Trafikar´n

risk att jag har fel, men tror att tungt släpp inte kunna förekomma så man fick BECDE av bara farten då.. vi var mer kompetenta på vår tid :-)