Vädervarningar Klass 1/2/3

Startat av bastuper, 07 augusti 2008, 17:53:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Har ni varit med om nått otrevligt väder?

Ja jag har tältat ute i skogen på ett läger då vi hade några regnstunder under den veckan - men det hör ju till.

Annars har jag haft tankarna att - tänk om dom skulle gå ut med varningar från SMHI om att dte är risk för snöoväder och att dte kan komma uppemot 3 m snö på ett dygn.

Vad gör vi?

Nog bör man frsöka att samla ihop sig i större samlingsutrmmen än att sitta hemma ensam?

Tänk alla byar ute på landsbygden med kanske 200 m mellan husen där folk är utan skoter och skidor, ja dom blir med andra ord helt isolerade, dom flesta byar har ju nån "gamskola" eller liknande där man bör samlas och bygga upp ett ordentligt matförråd, bäst är om man har en bonde på byn som kan levera mjölk några gånger under dan - eller ganska ofta p.g.a. att mjölkbilarna kan ta sig ut.

Man fårhelt enkelt leva på den mat som finns och en massa mjölk, varm mjölk är väl kanske gott?

Vi lever i en värld i förändring - man vet aldrig vad som händer och vi får vara glad att det är "vanliga" regn och snöfall oftast.

JB

Citat från: bastuper skrivet 07 augusti 2008, 17:53:05 PM
Har ni varit med om nått otrevligt väder?

Japp. Ett par gånger. Den värsta väderupplevelsen var nog kraftig blåst, så kraftig att vi inte kunde gå mot vinden utan bitvis var tvungna att krypa längs marken för att ta oss fram. I efterhand uppskattade vi vindstyrkan till runt 30 m/s. Det var skönt när vi kom ner i lä.

/Jonas

Peter C

Kom ihåg en natt ja körde från Stavanger mot Horten (längs hela norgekusten för den som inte vet) Något liknande har ja aldrig varit me om förr eller senare, d va som å köra genom en sjö! Trots d kom dom norska timmerbilarna och körde om mej  8)

Cityliner

Jag var ute och körde tågersättning natten mellan Måndag och Tisdag denna veckan.
var kraftig blåst och rejält regnoväder.
när det blåste från sidan kunde jag bara köra ca 65 km/tim som max, annars så släppte framhjulen från marken och bussen kanade i sidled.. (väldigt obehagligt)
vissa vägar var översvämmade och gich inte att köra i. och på vissa ställen låg träd över vägbanan, men det var aldrig helt blockerat av träd. men annars var jag utrustad, hade med min husqvarna 55:a i baggaget så att jag hade kunnat klara av att såga mig fram.
fick hjälpa till med evakueringen av ett Öresundståg i Ängelholm, och även senare på natten hämta passagerare från ett tåg som fastnat utanför tyringe. tog lite tid att hitta dem för tågledningen visste inte var tåget hade stannat. men efter ett tag så kom passagerarna gående längs en väg bredvid järnvägen. klockan var då 4 på morgonen och tåget hade blivit strömlöst vid 21.30. så de var väldigt glada att se mig. ;D

Jonas Strömblad

Jag och hustrun har suttit i ett dike på Island i 18 timmar efter att ha blivit överraskade av snöstorm uppe på ett fjäll. Klart o-skoj! Sikten var bara någon meter, och jag körde vilse mellan vägpinnarna. Körde av vägen i låg fart, men tillräckligt för att framaxeln skulle hänga sig på en sträng plogat fruset grus vid kanten av vägen.
/J

Peter C

i
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 07 augusti 2008, 20:19:17 PM
Jag och hustrun har suttit i ett dike på Island i 18 timmar efter att ha blivit överraskade av snöstorm uppe på ett fjäll. Klart o-skoj! Sikten var bara någon meter, och jag körde vilse mellan vägpinnarna. Körde av vägen i låg fart, men tillräckligt för att framaxeln skulle hänga sig på en sträng plogat fruset grus vid kanten av vägen.
/J

Island ska ha ganska oroligt väder året runt har jag hört, vilken månad va du där?

bastuper

Jag såg ett program en gång, dte utspelade sig i ett sådant land att var dte dåligt väder såg du bara 100 m och sne var dte helt vitt, men PLATT, Island eller kanske Grönland?

Det gäller att inte ha fobi för ödemarker då, tänk om du blir fast ute i vildmarken?

jaja, tur man bor mitt i stan.

76

Sommaren 96 eller 97 seglade jag med familjen över till Gotland. När vi låg i en hamn på "baksidan" så började det regna, och regna, och regna.

Ett dygn senare hade det fallit mer än 100mm regn. (önskar jag kunde gräva fram nån exakt siffra, men hittar inget på nätet.

Blött var det iaf.