Büssing i Norge (fråga)

Startat av Peter Rost, 07 augusti 2008, 02:49:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Den  bevarade  Büssingen  i  Norge, är  den  i  körbart  skick?

/Peter

Björn Forslund

Vilken menar du? På museet i Oslo finns en Oslo-vagn, i Trondheim finns också en vagn bevarad. Kanske finns det ytterligare någon Büssing bevarad.
Kanske kan någon av våra norska vänner svara bättre på frågan om körbarhet.

Peter Rost

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 augusti 2008, 11:56:13 AM
Vilken menar du? På museet i Oslo finns en Oslo-vagn, i Trondheim finns också en vagn bevarad. Kanske finns det ytterligare någon Büssing bevarad.
Kanske kan någon av våra norska vänner svara bättre på frågan om körbarhet.

Tänkte  närmast  på  den  i  Oslo. I  Trondheim  finns  det  en  som  är  tänkt  att  renovera, om  jag  förstått  rätt.

http://www.busshobby.org/historie.htm

/Peter

Lars Fredrik Andersen

#3
835 som vi har på museet i Oslo er registrert og i orden. Den i Trondheim kjenner jeg ikke statusen på.

I den grad vi kan kalle MAN SL200 for Büssing så restaurerer vi en slik også. Dette er et langtidsprosjekt og det er MYE å gjøre...

/Lars Fredrik

www.sporveismuseet.no

Her fra Haldentreffet (eneste bildet jeg fant i farten...)


Björn Forslund

Trevligt med en Büssing i drift! Det ska finnas en Büssing bevarad med Sandene kaross också. (Firda Billag?)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 augusti 2008, 22:06:59 PM
Trevligt med en Büssing i drift! Det ska finnas en Büssing bevarad med Sandene kaross också. (Firda Billag?)

Man skulle ju kunna tro att om det är Sandane kaross så är förste ägare Firda Billag, men så är det inte. Sandane Karosserifabrik ägdes av Firda Billag på samma sätt som Nordfjord og Sunnmøre Billag ägde en karosserifabrik i Stryn. Den senare blev i stor konkurrens med Sandane sedan Vest Karosseri, i dag Vest Buss, och detta blev anledningen till att Firda Billag i Førde på årtionden inte köpte Vest trots att de tillverkades i grannskapet.
Norsk Rutebilhistorisk Forening har på sin hemsida följande bevarade Büssingar i Norge:
T-1381 Büssing Konsul 1966 med Sandande kaross, första ägare Lars Bjåstad Rutebiler
U-75356 Büssing Präfekt 1968, första ägare Trondheim Sporvei http://www.busshobby.org/356.jpg
A-15835 Büssing VS110V 1969, första ägare Oslo Sporveier http://www.rhf.no/images/bevarte/A-15835.jpg
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Sandane Karosserifabrikk grundades av tre avhoppare från Arna Bruk. Genom goda kontakter med direktören på Firda Billag fick de order på bussar och även tillgång till lokaler. Men jag tror inte att Firda Billag helt ägde Sandane Karosserifabrikk. Nu blev det så att Firda Billag köpte det mesta av produktionen, men det berodde nog på närheten och möjligheten att få få skräddarsydda karosser av olika modell, lämpade för Firda Billags behov. Parallellt köptes karosser fråb Arna Bruk t ex, särskilt när man ansåg att Sandane karosser hade kvalitetsproblem.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 augusti 2008, 22:41:38 PM
Sandane Karosserifabrikk grundades av tre avhoppare från Arna Bruk. Genom goda kontakter med direktören på Firda Billag fick de order på bussar och även tillgång till lokaler. Men jag tror inte att Firda Billag helt ägde Sandane Karosserifabrikk. Nu blev det så att Firda Billag köpte det mesta av produktionen, men det berodde nog på närheten och möjligheten att få få skräddarsydda karosser av olika modell, lämpade för Firda Billags behov. Parallellt köptes karosser fråb Arna Bruk t ex, särskilt när man ansåg att Sandane karosser hade kvalitetsproblem.

Jag läste om det stycke jag tidigare hämtade ur minnet (Inge Færn "40 år med buss frå Vest" sid 10) och det står inte klart utskrivet att Firda Billag hade ägareintressen i Sandane Karosserifabrik. Däremot hade de helt klart stora intressen där och de blev alltså mycket förgrymmade när en ny karosserifabrik etablerades i Stryn och inte Sandane.
Vest Karosseris förste disponent (fabrikschef), Thorolf Folkestad, kom för övrigt också från Arna Bruk och han tog också med sig ett par kvalificerade medarbetare därifrån.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

Citat från: Lars Fredrik Andersen skrivet 08 augusti 2008, 21:38:55 PM
835 som vi har på museet i Oslo er registrert og i orden. Den i Trondheim kjenner jeg ikke statusen på.

I den grad vi kan kalle MAN SL200 for Büssing så restaurerer vi en slik også. Dette er et langtidsprosjekt og det er MYE å gjøre...

/Lars Fredrik

www.sporveismuseet.no

Her fra Haldentreffet (eneste bildet jeg fant i farten...)



Tack  för  info, och  en  trevlig  bild. :)

/Peter