Huvudmeny

Brand i grannhuset.

Startat av Camilla, 07 augusti 2008, 01:15:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

Så här såg det ut den 5/6 08 på gatan

robbes

lider med de drabbade och de som bor runt omkring. 2:a mars i år så brann grannens lägenhet vi vaknade av skrik på hjälp vid 2 tiden på natten o då man kom ut så var hela lägenheten ovan övertänd. våran klarade sig men fan vilket h*****e vi hade fram till vi fann en annan lägenhet i maj månad med hantverkare som renoverade lägenheten ingen ordentlig sömn från 15 mars tilll 15 maj och jag som jobbar kväll/natt

Camilla

Citat från: robbes skrivet 07 augusti 2008, 01:23:59 AM
lider med de drabbade och de som bor runt omkring. 2:a mars i år så brann grannens lägenhet vi vaknade av skrik på hjälp vid 2 tiden på natten o då man kom ut så var hela lägenheten ovan övertänd. våran klarade sig men fan vilket h*****e vi hade fram till vi fann en annan lägenhet i maj månad med hantverkare som renoverade lägenheten ingen ordentlig sömn från 15 mars tilll 15 maj och jag som jobbar kväll/natt
Det här är lite senare än den 2 mars.
Jo vist är det synd om dom som bor i huset jag lider med dom.
Jag fick ett sms att det brann i grannhuset och jag blev så rädd så jag åkte hem med en gång men jag fick inte komma hem för det fans risk att mitt hus också skulle ta eld.
Det var några alkisar som var på gasen och tappade en cigg så halva huset brann ner.
Jag har tur för min lägenhet blev bara lätt rökskadad så det gick att vädra ut

bastuper

Mina kusinerns ladugård brann för ett antal år sen (Stor ladugård vid brogatan Svedjeholmen).

Och en 3barnfamilj med ladugård utan djur, vad betyder det?

Tur är att dte inte bara var pannrum i källaren, dom hade ju lite förvaring där också så dom förlorade ju inte alla gamla grejer och minnen.

Men hemskt är det, min moster bor nu med dom 2 yngre i Borås  ;)

Den äldsta bor kvar i Övik och pappan finns här i stan också.

Möllers

Minns för 2 års sen tog det fyr hos vår granne i nya året 2007 var en raket som kom in där på andra vånigen så klart tog det fyr snabbt.
Jag var i toa hörde där ute det dom sa det brinner där så jag ut fort min losas pappa i grannen sparkade ut rutan gick dom in där.
Ingen var hemma i huset vi hade inget val gå in där slägga det snabbt.
Sen öppnnade dom dörren sen gick nästan alla in där jag var där inne i branden på andra vånigen dom det ljuste upp dom hade brandslägare med sig man kunde inte vara där inne var så mycket rök man fick ingen luft alls sen efter det ringte nån brandkåren kom 15 minyter senare slägte det.
Vi bor på radhus.

Camilla

Citat från: Mattias Möller. skrivet 07 augusti 2008, 01:54:46 AM
Minns för 2 års sen tog det fyr hos vår granne i nya året 2007 var en raket som kom in där på andra vånigen så klart tog det fyr snabbt.
Jag var i toa hörde där ute det dom sa det brinner där så jag ut fort min losas pappa i grannen sparkade ut rutan gick dom in där.
Ingen var hemma i huset vi hade inget val gå in där slägga det snabbt.
Sen öppnnade dom dörren sen gick nästan alla in där jag var där inne i branden på andra vånigen dom det ljuste upp dom hade brandslägare med sig man kunde inte vara där inne var så mycket rök man fick ingen luft alls sen efter det ringte nån brandkåren kom 15 minyter senare slägte det.
Vi bor på radhus.
Jag har också sett en lägenhet som fått in en raket längre ner på gatan och det var en rätt bra brasa i den lägenheten

Camilla

Citat från: bastuper skrivet 07 augusti 2008, 01:51:54 AM
Mina kusinerns ladugård brann för ett antal år sen (Stor ladugård vid brogatan Svedjeholmen).

Och en 3barnfamilj med ladugård utan djur, vad betyder det?

Tur är att dte inte bara var pannrum i källaren, dom hade ju lite förvaring där också så dom förlorade ju inte alla gamla grejer och minnen.

Men hemskt är det, min moster bor nu med dom 2 yngre i Borås  ;)

Den äldsta bor kvar i Övik och pappan finns här i stan också.
här var det ju lite fler än tre barn familjer som blev drabade för det är 24 ST lägenheter som är evakuerade nu

Staffan Sävenfjord

Citat från: robbes skrivet 07 augusti 2008, 01:23:59 AM

Även jag råkade för ett par år sedan ut för att det började brinna i grannlägenheten. Det berodde då på en TV som exploderade. Jag vaknade av smällen och grannens brandlarm och tittade genom tittögat ut och såg att hela trappuppgången var rökfylld. Rusade då ut på balkongen där grannarna stod och förklarade på dålig svenska att deras TV "gått sönder". Jag frågade om de larmat men fick inget vettigt svar, varför jag ringde 112 och var den förste som larmade.
Det gick fort med brandbilarna, men det samtal som utspann sig med 112 sedan bilar och ambulanser larmats ut går till historien som ett av de mest absurda som förts (hoppas jag). Operatören tyckte nämligen att jag skulle gå ut i trappuppgången och således släppa in all röken i min lägenhet samt försöka dra ut grannarna genom den brandhärjade lägenheten samt den rökfyllda uppgången. Det var dessutom storvuxna människor. Jag sa att det kunde jag inte göra, varvid operatören blev rent otrevlig. Vi höll på och disputerade fram till brandbilarna hördes och då lugnade sig även operatören. Grannarna var absolut inte i någon fara på balkongen.
Räddningsledaren berömde mig sedan för att jag gjort allt så rätt ("det är inte ofta vi träffar på") och han blev mycket upprörd när jag berättade om larmoperatörens råd.
Min lägenhet klarade sig med lättare rökskador men blev beboelig hela tiden. Så också de andra lägenheterna även om hon som bodde ovanpå den brandskadade lägenheten fick följa med ambulansen eftersom hon inandats rök. Även de båda drabbade fick naturligtvis följa med ambulanser men kunde återvända samma dags eftermiddag för att sedan omedelbart åka till Finland. Med glädje kunde grannfrun konstatera att flygbiljetterna var sotiga men fullt läsbara. Sedan såg jag dem aldrig mer. Deras barn hjälpte till att röja ur lägenheten och sedan flyttade en ny granne in sedan lägenheten renoverats.
När jag nu i juli bodde på Mjölby Stadshotell gick brandlarmet. Eftersom ingen rök syntes eller kändes utgick jag från falsklarm (det var en detektor som kortslutit) och vi dryga halvdussinet gäster samlades lugnt och fridfullt utanför receptionen innan räddningsledaren gav oss medgivande att återvända till rummet.
Bränder är allvarliga saker som drabbar hårt. Så man måste ju känna med de drabbade.

Peter L

Usch ja, det är mycket allvarligt och tråkigt för alla inblandade. Själv bodde jag i höstas mitt emot huset på Potatisåkern i Malmö där hela vinden brann ner (ni har säkert läst om det i tidningarna). Vi vaknade strax innan midnatt av att grannen bankade på dörren och såg då blåljusen speglas i väggen, gissa om man kom snabbt upp ur sängen. Branden hade då precis brutit igenom taket på grannhuset och brandkåren var på plats. Några timmar senare var hela taket övertänt, fanns inte en chans att stoppa branden att sprida sig längs vinden. Det blåste inte på vårt håll (turligt nog), men det var ändå varmt vid fönstrena. 80 familjer blev hemlösa och huset har precis börjat byggas på igen, det har tagit över ett halvår att torka ut och sanera. Ironiskt nog är de största skadorna orsakade av brandkårens vattensprutor, enligt en rapport efteråt borde Räddningstjänsten låtit vinden brinna ut utan att ösa på mängder av vatten.

Orsaken? En braskamin som inte var installerad efter konstens alla regler = byggfusk. Åklagaren letar efter någon att åtala, gissar att åtminstone försäkringsbolaget letar efter någon som ska ersätta dem...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter L skrivet 07 augusti 2008, 09:45:06 AM
Ironiskt nog är de största skadorna orsakade av brandkårens vattensprutor, enligt en rapport efteråt borde Räddningstjänsten låtit vinden brinna ut utan att ösa på mängder av vatten.

Det är väl nästan alltid så att släckningsarbetet förorsakar mer skador än själva branden. Men om det skulle fått fortsätta att brinna så hade branden förorsakat ännu större skador, så det är nog bra att räddningstjänsten finns. Sedan görs det förstås i vissa fall felbedömningar: det kan någon gång vara bättre att låta det brinna av. Men ofta vet man inte att det hade varit så förrän efteråt.

Peter L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2008, 12:53:41 PM
Det är väl nästan alltid så att släckningsarbetet förorsakar mer skador än själva branden. Men om det skulle fått fortsätta att brinna så hade branden förorsakat ännu större skador, så det är nog bra att räddningstjänsten finns. Sedan görs det förstås i vissa fall felbedömningar: det kan någon gång vara bättre att låta det brinna av. Men ofta vet man inte att det hade varit så förrän efteråt.

Nej, precis. Lätt att vara efterklok och lägga gott om tid på att i efterhand analysera brandförloppet, på plats gäller det att ta snabba beslut samt i detta fall samordna ett antal brandkårer och brandmän under en längre tid. Utan räddningsinsats hade hela huset brunnit ner. Huskonstruktionen var också av en typ som var okänd och det underlättade inte att brandcellerna inte var täta.

Camilla

Här lät också brandkåren hela vinden brinna upp för att förhindra för stora vattenskador på huset

bastuper

Tråkigt att sånt här händer, själv ringde jag in ett tips om brandrök, en tjejkompis vågade inte men jag tog dte säkra före det osäkra, nej då, det var bara rök som kommit in över övik p.g.a. skogsbrand en bit söderut.

Däremot fick jag chans att fråga om studiebesök där, jo visst jag var varmt välkommen att titta på fordon och annat, och jag skrev detta i ett forum för polisscanners och annat och fick en kommentar där dom trodde att jag kanske kunde få möjlighet att följa med ut på larmen, mitt svar var att hade jag tur så kanske jag fick åka ut med egen brandbil.

Sen kan jag avslöja att just nu håller jag på att bygga upp en sida om Räddningstjänsten Övik och deras fordonsflotta.