Västerbotten vinst för Swebus

Startat av Jan, 02 juli 2007, 14:31:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Swebus vinner trafik i Västerbotten. Det rör sig bara om 2 bussar, men det har varit tungt för företaget innan i norr. Linje 319 och 320 ska swebus köra med en minibuss och en fullstor godsbuss. Tärna fjällbuss utför trafiken idag
I branschen i 40 år

Jan

Övriga paket, vem vann dessa? Är det en vågad gissning att Skelleftebuss kör vidare på Skelleftehamn?
I branschen i 40 år

Magnus

Har swebus någon trafik där i dagsläget? Vilka kör linjerna idag?

Jan

Swebus har ingen trafik i västra Västerbotten( man förlorande ett omlopp i Vilhelmina för något år sedan) Närmsta ort idag är väl Vindeln rätta mig om jag har fel.
I branschen i 40 år

Esbjörn

Citat från: Jan skrivet 02 juli 2007, 14:31:56 PM
Swebus vinner trafik i Västerbotten. Det rör sig bara om 2 bussar, men det har varit tungt för företaget innan i norr. Linje 319 och 320 ska swebus köra med en minibuss och en fullstor godsbuss. Tärna fjällbuss utför trafiken idag

Hmmm, kan det verkligen vara vettigt för Swebus att ha en så liten depå i Tärnaby???
Har man någon Blå Vägenbuss stationerad i Hemavan eller däromkring idag???

Jag var den 28:e maj och tittade in hos Fjällbuss, som verkar vara ett riktigt fint skött företag.
Tråkigt för dem att de tappar denna trafik.

Tärna Fjällbuss kör idag denna mycket fräscha Carrus Superstar från 1993 - PYL091 - på linje 320.

Passar på att fråga om någon har regnumret på denna VW LT46 TDI. Missade att få det på bild...
Tärna Fjällbuss äger den idag och som synes på lacken har den tidigare tillhört Hellströms i Åsele.

Båda bilderna tagna vid Fjällbuss garage i Tärnaby den 28 maj.

Jan

Har man bara rätt personal så kan en liten depå vara lönsam.
I branschen i 40 år

Greger Larsson

Jan, du har både rätt och fel! Visst får Skelleftebuss fortsätta med Skelleftehamnstrafiken, vilket kanske var ganska självskrivet i o m en kort avtalstid (2+1+1+1 år), i princip tillsvidareförlängning av nuvarande avtal alltså. Anledningen till denna konstruktion är man vill öppna upp för gasdrift på linjen om några, efter att gasdriften i Skellefteås stadstrafik kommit igång på allvar.
Däremot har du lite fel om Swebus verksamhet i Västerbotten som sträcker sig igenom hela länet, ja t o m till Mo i Rana i Norge. Personal finns stationerad både i Lycksele, Storuman och Tärnaby sedan tidigare. Fast jag tycker också att det var underligt att man lägger in på de här "små"-linjerna med tanke på de senaste åren som handlat mest om avveckling av uppdragen i inlandet och koncentrering av service/underhåll till Umeå.

Jan

Tack Greger för att du tillrättavisade mig! När det gäller Swebus anbud på småorter, så tycker jag mig kunna se att man är intresserad att lägga på allt. Det är inte som förrut, då man bara koncenterade sig på stora anbud och orter. Finns det en sammanställning på alla anbud i AC i denna omgång?
I branschen i 40 år

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juli 2007, 23:04:38 PM
Det är nog något som är speciellt just i V-botten, i de andra norrlandslänen verkar man inte alls vara med, Jämtland tex.

Swebus kan tydligen konkurrera med Busspoolen i Västerbotten, men inte med KR Trafik i Jämtland. Strömsund var ju t.ex en avstjälpningplats för många olika äldre fordon fram till sommaren 2003 då KR tog över med nya vagnar. Iofs hade nog Swebus också varit tvungen att byta ut hela vagnparken i Strömsund om man vunnit upphandlingen. Det kan inte vara alltför många upphandlingar Swebus vunnit i Y, Z, AC och BD-län de senaste åren...

BeefHole

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juli 2007, 23:04:38 PM
Det är nog något som är speciellt just i V-botten, i de andra norrlandslänen verkar man inte alls vara med, Jämtland tex.
En sammanställning kommer i morgon, har precis kommit hem efter 18 timmars tjänsteresa.

//Lars

Här i Norrland gillar vi att vara oss själva för en stund  ;D

Nicklas Vasa

Är man sig själv med Viktoria Silvstedt vid sin sida ?