Debatt efter Värmdöolyckan

Startat av Ulf Rådeström, 04 augusti 2008, 20:47:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Nu ska jag väl egentligen inte vara petig, men hör inte en sådan här extas-SL-evighets-diskussion hemma i trafikdelen?

1. Flyger man som en vante i bussen blir man inte lätt skadad - så det har inte skett
2. körde bussen IN i en bergvägg så blir nog föraren historia - vilket heller inte skett
3. Säffles busskarosser är byggda med profiler som är skruvade samman, vilket troligen blir ett skaderesultat som är lite värre plåtmässigt än på en buss med annorlunda konstruktion.
4. hmm....är inte hela den här tråden och händelsen upphaussad till en ganska jobbig nivå - ni är ju nästan på gränsen till ovänner om vilken buss det var och vad som egentligen har hänt  ;)

*suck*

Peter Elmheden

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2008, 20:47:32 PM
4. hmm....är inte hela den här tråden och händelsen upphaussad till en ganska jobbig nivå - ni är ju nästan på gränsen till ovänner om vilken buss det var och vad som egentligen har hänt  ;)

*suck*

Vet inte om du ser fler svar än vad jag kan göra. Tycker inte någon verkar vara ovän här?

Karsten

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2008, 20:47:32 PM
Nu ska jag väl egentligen inte vara petig, men hör inte en sådan här extas-SL-evighets-diskussion hemma i trafikdelen?

1. Flyger man som en vante i bussen blir man inte lätt skadad - så det har inte skett
2. körde bussen IN i en bergvägg så blir nog föraren historia - vilket heller inte skett
3. Säffles busskarosser är byggda med profiler som är skruvade samman, vilket troligen blir ett skaderesultat som är lite värre plåtmässigt än på en buss med annorlunda konstruktion.

*suck*

Jag tycker inte att den här diskussionen har gått över styr alls, förrän möjligtvis nu. Jag frågade hur vantar flyger, troligtvis inte så långt med tanke på dess tyngd, och borde inte orsaka svåra skador (lite beroende på var i bussen flygturen startar och slutar). Ingen mer än kvällstidningens rubriksättare har påstått att den kört in i en bergvägg, i viss mån har han ju rätt; det är knappast bergväggen som kört på bussen. Intreesant och bra att du berättar om hur karossen är uppbyggd, det tror jag inte alla vet, och det kan förklara varför skadorna ser ut som de gör.

Jag har inte upplevt något bråk om vilken buss det var, eller tolkar jag dig fel. Ovänner har vi inte heller blivit, men ditt inlägg tyder på att du visst hittat någon fientlighet mellan skribenterna. Var då?

Jag avslutar som du:

*suck*

Ulf Rådeström

*hahaha*
Ja, alltså...nu är ju potentaten bakom detta nick känd för två saker - dels sin bussdatabas - och dels för att sticka ut hakan och kanske säga lite sanna saker ibland.

Det är alltid lika kul att gå emot er ibland, får vissa blir något irriterade - men vad säger man? Sanningen svider värst?

Vad jag kan komma på är forumet öppet för att säga vad man vill inom lagens gränser, så även att gå emot i sina inlägg eller hur :-)

Och jag håller helt med dig i ditt inlägg om hur långt vantar flyger - även om du nu trodde jag gick emot dig  :)

Vad jag menar är att ibland suckar man bara när det kommer inlägg efter inlägg efter inlägg från personer som inte vet något alls om vad som hänt, anledningar, skador, förlopp etc....men alla tror sig veta precis vad som hänt.

DET suckar jag åt och tycker kan vara lite småjobbigt - men det får man väl tycka...eller får man bara tycka bra saker här?

Sedan är det rätt intressant Karsten hur du hugger på mina inlägg som en haj allt som oftast...våra tankegångar tycks vara totalt tvärtemot varandra - men så är det väl ibland?

Sen en annan sak - dom som skrivit flest inlägg i tråden jobbar själv på garaget ifråga - har ni inte alls tänkt på er kollega?
Han eller hon kanske läser forumet - så varför inte fråga denne själv om förloppet om det nu är så oerhört intressant?

Leif D

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2008, 21:18:23 PM
*hahaha*
Ja, alltså...nu är ju potentaten bakom detta nick känd för två saker - dels sin bussdatabas - och dels för att sticka ut hakan och kanske säga lite sanna saker ibland.

Det är alltid lika kul att gå emot er ibland, får vissa blir något irriterade - men vad säger man? Sanningen svider värst?

Vad jag kan komma på är forumet öppet för att säga vad man vill inom lagens gränser, så även att gå emot i sina inlägg eller hur :-)

Och jag håller helt med dig i ditt inlägg om hur långt vantar flyger - även om du nu trodde jag gick emot dig  :)

Vad jag menar är att ibland suckar man bara när det kommer inlägg efter inlägg efter inlägg från personer som inte vet något alls om vad som hänt, anledningar, skador, förlopp etc....men alla tror sig veta precis vad som hänt.

DET suckar jag åt och tycker kan vara lite småjobbigt - men det får man väl tycka...eller får man bara tycka bra saker här?

Sedan är det rätt intressant Karsten hur du hugger på mina inlägg som en haj allt som oftast...våra tankegångar tycks vara totalt tvärtemot varandra - men så är det väl ibland?

Sen en annan sak - dom som skrivit flest inlägg i tråden jobbar själv på garaget ifråga - har ni inte alls tänkt på er kollega?
Han eller hon kanske läser forumet - så varför inte fråga denne själv om förloppet om det nu är så oerhört intressant?

Hehe, Uffe, du vet va jag tycker o tänker ! Bra jobbat.....   
Tycker ja känner hajens käftar också ibland ;)
;-)

Karsten

Uffe, jag hajar (OBS! Ordskämt.) egentligen inte ditt första inläggs syfte bättre av ditt andra inlägg. Trots det ska jag försöka bemöta det du skriver, eftersom flera skribenter uppenbarligen uppfattar mig som en jobbig typ som hugger på er när han får tillfälle.

*hahaha*
Sanning eller inte, jag har inte uppfattat vare sig falska påståenden eller elakt förtal i tråden. Din bussdatabas verkar vara uppskattad bland "sakletare" i bussvärlden.

Det är alltid lika kul att gå emot er ibland, får vissa blir något irriterade - men vad säger man? Sanningen svider värst?.
Vilken sanning? Jag har ganska svårt att bli irriterad, men med meningslösa inlägg kan du säkert reta upp någon annan. Jag blir mest trött av dem.

Visst är det så, det är ju därför diskussionsforum finns. Jag tycker däremot inte att det framgår vad i tråden du argumenterar om.

Jag trodde inte du gick emot mig där, det finns inte så mycket att svara på ett sånt inlägg förutom en vetenskaplig beräkning om hur långt en vante egentligen flyger i en buss som åker in med sidan i en bergvägg.

Jag håller med dig om att det ibland kan bli lite fånigt när folk leker hobbyexperter, vissa liknande trådar har spårat ur rejält efter såna diskussioner. I den här tråden har jag inte upptäckt några stora såna spekulationer, här handlar det snarare om att tolka massmediala knapphändiga/ofullständiga uppgifter och den lokalkännedom man själv besitter för att förstå vad som hänt. Viss reservation för att någon, inte jag, skrivit lite förhastat och dömande.

Tyck vad du vill, och berätta gärna vad du tycker. Men om du inte tycker som jag som kommer jag säkert be dig motivera varför du tycker som du gör, precis som tänkt i ett diskussionsforum.

Äsch då, jag har bara huggt till en gång på dina inlägg. Det får man räkna med när man inte tycker likadant och inte lindar in sina påståenden i bomull. Det är vi säkert lika bra/dåliga på. ;)

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2008, 21:18:23 PMSen en annan sak - dom som skrivit flest inlägg i tråden jobbar själv på garaget ifråga - har ni inte alls tänkt på er kollega?

Klart man tänker på sin kollega som körde, men det hindrar väl knappast att man håller sig borta från Buss snack. Ingen har påstått att det är ointressant hur kollegan mår, vi har diskuterat avåkningen och vilket fordon som varit inblandat.

Något att tillföra? ;)

Karsten

Citat från: Leif D skrivet 04 augusti 2008, 21:29:23 PM
Hehe, Uffe, du vet va jag tycker o tänker ! Bra jobbat.....   
Tycker ja känner hajens käftar också ibland ;)

Vi har väl haft ett par tangentduster, men jag känner inte att det varit en fientlig stämning oss emellan. Hajar är farliga djur, det är inte jag. ;)

JDS

Den mest detaljerade oenigheten som finns är den mellan de två personer, som tycker mest likadant av alla...

Leif D

Citat från: Karsten skrivet 04 augusti 2008, 22:50:39 PM
Vi har väl haft ett par tangentduster, men jag känner inte att det varit en fientlig stämning oss emellan. Hajar är farliga djur, det är inte jag. ;)

Nejdå, de är nog ingen fara med det, så sätt o vis kan det vara både lite skoj och på nått sätt utbildande.
Bara man inte råkar på nån som blir sur och är långsint av sig, men så upplever jag inte att det varit med dej allafall !
;-)

Ulf Rådeström

Citat från: Karsten skrivet 04 augusti 2008, 22:46:25 PM
Något att tillföra? ;)

hum....egentligen inte...det var ganska uttömmande.
Men jag tycker ändå att det är lite larvigt när något händer i SL-området...folk blir nästan i extas och det skall utredas och spekuleras o all evighet....inlägg efter inlägg...sida upp o sida ner.

Visst...man KAN låta bli och läsa...men KAN inte vi som är lite mindre intresserade av SL-trafiken och alla som INTE bor i SL-området få slippa den totala extasen och evighets-tjatet.
Inte för att man inte får skriva om saken...absolut inte det jag menar...men snälla...skona oss från just "evighets-tjatet".

DET var meningen med mitt inlägg.

Tanken från mig när jag röstade ja för uppdelning av forumet i två delar, var att kunna fösa över sådana här evighets-trådar i en annan avdelning och kunna "slippa" dom på den mest "intressanta" delen på snacket.

Men som vi ser så bryr sig folk inte mycket om vilken avdelning inläggen skall skrivas i allt som oftast - vilket är tråkigt tycker jag.

Sen tycker du att det känns som att flera reagerar ditt "huggande"....finns det någon anledning till det själv tycker du?

Karsten

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 05 augusti 2008, 19:42:20 PM
hum....egentligen inte...det var ganska uttömmande.
Men jag tycker ändå att det är lite larvigt när något händer i SL-området...folk blir nästan i extas och det skall utredas och spekuleras o all evighet....inlägg efter inlägg...sida upp o sida ner.

Visst...man KAN låta bli och läsa...men KAN inte vi som är lite mindre intresserade av SL-trafiken och alla som INTE bor i SL-området få slippa den totala extasen och evighets-tjatet.
Inte för att man inte får skriva om saken...absolut inte det jag menar...men snälla...skona oss från just "evighets-tjatet".

DET var meningen med mitt inlägg.

Tanken från mig när jag röstade ja för uppdelning av forumet i två delar, var att kunna fösa över sådana här evighets-trådar i en annan avdelning och kunna "slippa" dom på den mest "intressanta" delen på snacket.

Men som vi ser så bryr sig folk inte mycket om vilken avdelning inläggen skall skrivas i allt som oftast - vilket är tråkigt tycker jag.

Det är väl så att de flesta på forumet bor i 08-land, och är mest intresserade av vad som händer där. Framför allt i de östra delarna av länet är vi många intresserade, och det medför självklart en större kunskap och bättre bevakning av just denna trakt. Det kommer vi nog aldrig ifrån, kanske kan det bli bättre ordning på var inläggen hamnar även fast jag tycker det har inlägget hamnade rätt.

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 05 augusti 2008, 19:42:20 PM
Sen tycker du att det känns som att flera reagerar ditt "huggande"....finns det någon anledning till det själv tycker du?

Jag har hittills i mitt liv aldrig blivit bedömd som speciellt mästrande eller elak mot folk, men tydligen kan jag visst uppfattas så av dig. Intressant, man lär sig nya saker om sig själv varje dag.

Fredde

Om man låter bli att läsa det man inte vill så slipper man besväras.. I denna tråd står det klart och tydligt i rubriken, vilken plats på jorden, som inlägget syftar på..

Att ta upp plats i trådar man inte gillar, med sina komentarer om onödiga inlägg/onödiga trådar, tycker jag förstör stämningen och snacket om incidenten/bussen eller vad det kan handla om.

Tack för mig.

homer

Den här tråden var alldeles utmärkt och följde alla regler som kan tänkas tills Ulf's inlägg dök upp, då sänktes nivån 10 våningar, så de vore vänligt om ansvariga kunde flytta dessa inlägg