XP Home eller PRO?

Startat av bastuper, 05 augusti 2008, 19:23:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Nu börjar det att dra ihop sig för uppdatering - eller varför inte nerdatering?

Vista och 1,6 Mhz med 1GB RAM är inte lyckat, jag har lyckats rensa ur disken lite så nu ska det väl gå lite snabbare men jag tror att nästa steg är att köpa XP Home för 799 eller XP Pro för ca 1100.

Självklart ska det vara svenskt men vad missar jag om jag tar billiga Home och vad är fördelen med Pro?

Självklart blir det att köpa  1GB RAM snart också så har jag totalt 2GB.

Optimal

jag hade en Siemens förut och hade då 450 mhz, 64 mb ram (Pc100) och 12 GB hårddisk
XP Professional flöt på som bara den på den datorn. Det kanske bara var ren nybörjar tur :P

Men jag skulle satsa på Home isåfall

JB

Varför inte Ubuntu istället. Tycker det verkar vara ett bättre val.

/Jonas

bastuper

Jag håller mig till Win, men nu är frågan, vad är skillnaden på Home och Pro?

JB

#4
Citat från: bastuper skrivet 05 augusti 2008, 20:01:31 PM
Jag håller mig till Win, men nu är frågan, vad är skillnaden på Home och Pro?

Tja, det är dina pengar. Men varför lägga 800 eller 1100 kr på Windows när du kan få Ubuntu gratis? Ett operativsystem som många dessutom anser vara bättre än Windows. Vad har du att förlora på att testa?

/Jonas

bastuper

Jag kan säga att Home kostade inkl moms 999.

Jag vet inte, jag är nog inställd på att köra Windows, då vet man hur grejerna fungerar iallafall.

Simon Bertilsson

Citat från: JB skrivet 05 augusti 2008, 20:06:07 PM
Tja, det är dina pengar. Men varför lägga 800 eller 1100 kr på Windows när du kan få Ubuntu gratis? Ett operativsystem som många dessutom anser vara bättre än Windows. Vad har du att förlora på att testa?

/Jonas

Tja.. Han kanske kör en hel del program som bara går att köra i Windowsmiljö.

JB

#7
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 augusti 2008, 20:31:24 PM
Tja.. Han kanske kör en hel del program som bara går att köra i Windowsmiljö.

Jo så kan det ju vara. Men det är sällan något som vanligt folk råkar ut för. Jag har dock drabbats av det, kan inte köra ArcGIS på datorn eftersom det bara finns för Windows. Desto vanligare är de som har Windows för att "det är ju så en dator ser ut" och inte inser att det finns gott om alternativ både billigare och bättre.

/Jonas

P.S. För att återgå till ursprungliga ämnet så står det en del på Wikipedia. DS

P.P.S. Kan inte låta bli att lägga in denna länk: http://www.themaclawyer.com/photos/uncategorized/2007/04/06/joy_of_tech_cartoon.jpg DS.

Redigerat: Fixade en länk

Simon Bertilsson

Citat från: JB skrivet 05 augusti 2008, 20:48:30 PM
P.P.S. Kan inte låta bli att lägga in denna länk: http://www.themaclawyer.com/photos/uncategorized/2007/04/06/joy_of_tech_cartoon.jpg DS.

Klockren!
Mac OS X är förresten ett grymt trevligt system. Dessutom kan du om du vill köra det parallellt med Windows (men varför det? ;)).

Magnus

Ontopic: Det är inte så stora skillnader. Jag har använt båda och man märker inte så stor skillnad om man är en vanlig användare och inte ett proffs på datorer. I Pro ingår det som man kanske förstår av namnet lite mer avancerade tillbehör. Ett exempel är att webbservern IIS finns i Pro men inte i Home.

Stinsen

Citat från: bastuper skrivet 05 augusti 2008, 19:23:17 PM
Nu börjar det att dra ihop sig för uppdatering - eller varför inte nerdatering?

Vista och 1,6 Mhz med 1GB RAM är inte lyckat, jag har lyckats rensa ur disken lite så nu ska det väl gå lite snabbare men jag tror att nästa steg är att köpa XP Home för 799 eller XP Pro för ca 1100.

Självklart ska det vara svenskt men vad missar jag om jag tar billiga Home och vad är fördelen med Pro?

Självklart blir det att köpa  1GB RAM snart också så har jag totalt 2GB.

Funktionerna i Pro behöver du normalt sett inte som hemanvändare. Det handlar om möjlighet att koppla till Windows Server-domäner, webbservern IIS och liknande.

Du säger att du har Vista redan? Varför då köpa XP? I Vistalicensen ingår en rättighet att köra en äldre Windows version. Du kan alltså köra Windows XP med den licens du har för Vista. Vilken Vista-version du har avgör vilken av XP Pro eller Home du får använda. Har dyu redan en XP Cd-skiva kan du använda den (om det är rätt version som stämmer med den version av Vista du har licens för), annars kan du köpa en CD från Microsoft för ca 150 kr. Detta kallas "downgrade".

JB

Citat från: bastuper skrivet 05 augusti 2008, 20:26:34 PM
Jag vet inte, jag är nog inställd på att köra Windows, då vet man hur grejerna fungerar iallafall.

Om du vill använda Windows kommer jag inte hindra dig. Men jag tycker du gör fel om du väljer Windows utan att undersöka alternativen.

/Jonas

Henasa

Citat från: JB skrivet 06 augusti 2008, 16:04:35 PM
Om du vill använda Windows kommer jag inte hindra dig. Men jag tycker du gör fel om du väljer Windows utan att undersöka alternativen.

/Jonas

Hållar fullt med att ubuntu är ett ypperligt alternativ till Win XP. Alla program man behöver finns ju om man absolut inte kör något bokföringsprogram eller dyligt som kräver windows. Man kan ju då iofs kör det via ett program som heter Wine som emulerar Win i Linuxmiljö.

/Henrik