Microsoft SQL Server 2005

Startat av bastuper, 05 augusti 2008, 19:00:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Vad är detta och vad är det till för?

Jag plockar gärna bort det........

David S

Ser ut att vara en server för att kunna skapa och hantera SQL databaser. Om du inte har planer på att göra en hemsida liknande Svensk Busshistoria så kan du ta bort det.

bastuper

En borttagning där skulle tjäna cirka 100MB totalt grovt sett eftersom det är uppdelad på ett konstigt sätt i "Lägg till/ta bort".

Men som ni ser i en tidigare tråd så är jag inne på att skaffa XP som bara skulle kosta ca 1000 kr och det är nog värt det.

Så borttagning sker vid nyinstallation, det jag gruvar mig för däremot är att tömma datorn på all information man lagt in själv.

Stinsen

Det är Microsofts databasserver, jag jobbar med att administrera sådana dagligen. Den enda variant av MS SQL-Server som går att installera på en XP eller Vista-burk är "Express edition" som är en "light version" av MS SQL-server. Den kan följa med olika program som du har köpt som behöver en databas för att funka. Kolla det innan du avinstallerar den.

"Fullversionerna" - allstå "Standard" resp "Enterprise" av SQL-server kärver serveroperativsystem för att kunna installeras, t.ex. Windows 2000 server eller Windows server 2003 osv.

Det kan också vara så att du inte alls har själva SQL-servern installerad utan bara vissa admin-komponenter. I så fall borde det stå något istil med "Management Framework" eller "Management Studio" i lisan "Lägg till/Ta bort". Dessa kan också komma med olika program, färmst utvecklingsverktyg av olika slag, t.ex. "Visual Studio .NET".