Huvudmeny

Östra staion eller...

Startat av Fredde, 05 augusti 2008, 15:33:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

... heter det Stockholms östra? Vet inte om vi har snackat om just detta tidigare, då var det väl destinationen på bussarna?

Satt och kolla på SL:s hemsida, under realtidsinförmation. Under Roslagsbanan fanns de båda tidigare nämda platserna med. Men, är det inte samma plats?

Tar man reseplaneraren och vill åka från Slussen till någon av de bägge platserna, så kommer man till ännu en, Tekniska högskolan. Normalt står det att man ska gå ett visst antal meter för att komma till den angivna platsen/adressen, men inte här.
Vill man åka från Slussen till Galoppfältet (Täby) och väljer bort buss, så står det att man ska åka tunnelbanan till Tekniska högskolan, sen byta till Roslagsbanan som går från Stockholms östra. Jag tycker det är lite lustigt formulerat...

Nu kan jag lite om stan efter mina 3 år här, så för mig är det inget problem, men för den nyinflyttade eller turisten?

Vad är rätt egentligen? Vad tycker du?

Patrik

Östra station heter det för busslinjerna i Stockholm.
Stockholms Östra heter Roslagsbanestationen.
Tekniska högskolan (Stockholm) heter det för regionalbusslinjerna som kommer från t.ex. Norrtälje.

Det är riktigt illa!

Karsten

Det heter både och. Stockholms östra för att bestämma vart i Stockholm du hamnar om du kliver på ett tåg med den destinationen, men Östra station om du är i staden och ska till den östra stationen i staden för att borda ditt tåg. Samma sak gäller Stockholm C, Stockholm N och Stockholm S eller centralstationen, norra station och södra station. Nu går det ju inga resandetåg från norra station, men principen är densamma oavsett vilken svensk stad med fler järnvägsstationer det gäller.

Att sedan SL krånglar till det med att kalla Stockholm Ö för Tekniska högskolan för tunnelbanan och roslagsbussarna, men inte för roslagsbanan och innerstadsbussarna gör det hela lite knepigare.

Ersa

Att bussterminalen kallas "Tekniska högskolan" för Roslagsbussarna var något jag reagerade på när jag kom till området 2003. Speciellt när bussresenärerna på 639:an sa "Östra" när de sträckte fram remsan till en. Jag har länge velat ändra texten på skyltarna på de södergående Roslagsbusslinjerna 639, 670 och 676 från "Stockholm" till "Stockholm Ö", men har givetvis inte fått något gehör om detta hos SL. Märkligt med tanke på att texten "Stockholm C" finns inlagd på annat håll.

Som totalt ovan resenär i SL-trafiken kring Valhallavägen struntade iaf jag helt i vart eventuella gamla högskolor låg, utan ville ha koll på stadens Östra station.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 05 augusti 2008, 16:37:23 PM
Att bussterminalen kallas "Tekniska högskolan" för Roslagsbussarna var något jag reagerade på när jag kom till området 2003. Speciellt när bussresenärerna på 639:an sa "Östra" när de sträckte fram remsan till en. Jag har länge velat ändra texten på skyltarna på de södergående Roslagsbusslinjerna 639, 670 och 676 från "Stockholm" till "Stockholm Ö", men har givetvis inte fått något gehör om detta hos SL. Märkligt med tanke på att texten "Stockholm C" finns inlagd på annat håll.

Som totalt ovan resenär i SL-trafiken kring Valhallavägen struntade iaf jag helt i vart eventuella gamla högskolor låg, utan ville ha koll på stadens Östra station.

När tunnelbanan byggdes här och därmed bussterminalen så var man helt övertygad om att Roslagsbanan skulle läggas ned, åtminstone söder om Roslags Näsby. Därför gav man stationen namnet Tekniska Högskolan. Varför man tänkte sig att området runtom skulle få heta något annat än Östra station även om järnvägen lades ned har jag aldrig riktigt förstått. Man har också haft många år på sig att byta namn till det som nog de flesta trafikanter ändå använder.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 augusti 2008, 17:02:32 PM
Man har också haft många år på sig att byta namn till det som nog de flesta trafikanter ändå använder.

Visst har de parallella namnen sin historiska förklaring, men som du redan skrivit vore det ju bäst att samordna alla kommunikationsmedel under ett och samma namn, dvs "Stockholms Östra" för hela området, även om man fortsättningsvis kan låta själva stationsbyggnaden och tunnelbanestationen heta "Östra station".

Carl W

Man har även lite svårt att bestämma sig om det ska heta "Stockholms Ö" eller "Stockholm Ö".