Huvudmeny

Silverstrands King Long

Startat av Niclas Rosenius, 04 augusti 2008, 01:58:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Hej!

Här kommer den första av några nya bussar jag har lyckats fånga denna helg när jag var ute och for på vägarna runt Stockholm.

Tyvärr blev inte dessa bilder på den en veckas gamla King Long alltför bra pga regn, dåligt ljus, hög ISO och lång slutartid.

Fredde

Där har vi den! Mycket snyggt! :D

Så jag inte helt fel så mötte jag den som södergående söder om Stockholm i mitten på veckan som gick...

Möllers

Jag gillar dom bussar mest hos turst sidan alla gånger  8) 8)

Simon Bertilsson

Är det bara jag som ser Irizar-kopian?

Bussmicke

Trevligt, inget större fel på bilderna med tanke på rådande väder osv.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 04 augusti 2008, 03:50:23 AM
Är det bara jag som ser Irizar-kopian?

Jag tycker den har drag av både Setra, Volvo och Scania.. Så. ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 04 augusti 2008, 09:23:28 AM
Jag tycker den har drag av både Setra, Volvo och Scania.. Så. ;)

Bakpartiet för tankarna till Irizar PB (snyggaste bakpartiet enligt en tidigare omröstning i Bussnack). Profilen är mest Setra. Sedan är det lite blandat. Men någon kopia av någon annan bussmodell kan man knappast tala om.

homer

Kineserna är kända för att kopiera utan att skämmas så att dem skulle kopiera en buss är väl föga förvånande

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 04 augusti 2008, 14:50:06 PM
Kineserna är kända för att kopiera utan att skämmas så att dem skulle kopiera en buss är väl föga förvånande

En annan kinesisk tillverkare har ju byggt en nästan exakt kopia av Neoplan Starliner så visst förekommer det. Men King Long kan knappast betraktas som en kopia. Visst: man har hämtat inspiration från andra bussar men man har också många egna lösningar.

Ante

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 augusti 2008, 14:56:12 PM
Visst: man har hämtat inspiration från andra bussar men man har också många egna lösningar.

Inspiration kan man väl inte kalla det? På bussen ser man ju ett par direkta drag från andra busstillverkare, till exempel:

* Det nästan mest karakteristiska på en buss, enligt mig. Lysena. Har man varit direkt vid rullbandet vid Irizar PB:s fabrik och hämtat dom? ::)

* Silverranden som går från främre delen av bussen ner över framdörren och likadant på andra sidan. Typisk Setra. King Long har ändå gjort det lite personligt genom att ha randen ända mot sidans slut ::)

* Övre delen av bakpartiet. Här har man varit i PB-fabriken igen och kollat.

Detta är vad jag direkt kan se är likadant från andra busstillverkare. Nu är det väl sant att det finns värre bussbyggare än King Long på att kopiera, men samma sak verkar finnas även hos dem.

Johan Hansson

Det är väl den fjärde reggad i sverige nu.

sen tidigare har Axelsson, Dackebuss och ett företag till som jag inte kommer ihåg namnet på.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan Hansson skrivet 04 augusti 2008, 19:56:16 PM
Det är väl den fjärde reggad i sverige nu.

sen tidigare har Axelsson, Dackebuss och ett företag till som jag inte kommer ihåg namnet på.

Delfinbuss. Även Tomas Buss i Köpingsvik har i dagarna fått eller skall få en KingLong, den första 9 meters i Sverige.

Fredde

Gissar att Silverstrands är den kom kommer få rulla mest av de levererade, mellan norra Öland och Stockholm varje dag. Det blir ett riktigt Sverige-test, speciellt till vintern.

Niclas Rosenius

Citat från: Ante skrivet 04 augusti 2008, 19:51:29 PM
Inspiration kan man väl inte kalla det? På bussen ser man ju ett par direkta drag från andra busstillverkare, till exempel:

* Det nästan mest karakteristiska på en buss, enligt mig. Lysena. Har man varit direkt vid rullbandet vid Irizar PB:s fabrik och hämtat dom? ::)

* Silverranden som går från främre delen av bussen ner över framdörren och likadant på andra sidan. Typisk Setra. King Long har ändå gjort det lite personligt genom att ha randen ända mot sidans slut ::)

* Övre delen av bakpartiet. Här har man varit i PB-fabriken igen och kollat.

Detta är vad jag direkt kan se är likadant från andra busstillverkare. Nu är det väl sant att det finns värre bussbyggare än King Long på att kopiera, men samma sak verkar finnas även hos dem.

När det gäller Kineser och att kopiera glömmer jag aldrig hur dom drog fram på Bus-World i Kortrijk när jag var där förra året. Dom var överallt på alla bussar och fotade i alla olika vinklar och vrår och kände utmed kaross-sidor och inredning detaljer. Lyckades få en på bild när jag fotade inne i Scania/Irizar i4: http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p46084679.html   Här sitter han och detaljstuderar stolsdetaljer på stolsryggen i bussen plus tog ett antal bilder på stolsryggen med alla detaljer.

//Niclas