Busser i det norske vestland

Startat av Magne, 03 augusti 2008, 21:10:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magne

Sommerferien går mot slutten, men i år kan vi ikke klage på været. Jeg har vært i Spania i sommer med et gjennomgående nydelig vær, men det jeg opplevde i Olden den uka jeg var der, var faktisk varmere enn Spania. Turen vestover i år, gikk desverre ikke med buss. Jeg avsluttet arbeidet mitt på Gardermoen for sommeren, og satt på med onkelen min som var i Oslo. Vi kjørte vestover, og da begynte sommerens fotografering.

På tur til Olden, svingte vi innom rutebilstasjonen i Stryn i håp om å få se den nye Volvoen til Nordfjordekspressen. Den var der, men inne bak portene på Volvo. Derimot denne nye Helseekspressen som kun hadde fått int. nr. 6309, var å se.

Også en av de nye OmniExpressene var på plass i Stryn.

Vel hjemme i Olden, følger vanlig prosedyre med å gå ned til veien for å ta bilde av nattbussen til Trondheim. Denne dagen var det Irizaren til Firda som passerte.

Vi var på en liten handletur til Eid en dag. På veien fant vi ut at vi skulle til Måløy, og på hjemveien skulle vi kjøre om Selje. Tja, hvorfor ikke bare ta turen om Vestkapp også? Vi gjorde det! :) Det ble en flott rundreise i god norsk natur!

Denne dagen lå det over båt i Olden. Dette er veldig sjeldent, og det ble et pent syn utover natten.

Endelig fikk jeg en sniktitt på den nye Volvoen. Det jeg kunne se, var at bussen hadde fått int. nr. 6308, altså nummeret foran den nye Helseekspressen.

En klassiker langs veiene på vestlandet var ute å kjørte turister.

Etter godt over en uke på vestlandet, var det klart for returen. Jeg hadde såklart et håp om å få kjøre 6308 hjem, men det ble lagt litt i grus da jeg igjen skulle kjøre med onkelen min. Riktig nok var det bare til Otta denne gangen. Vi kjørte innom Stryn for å se om vi så noe til hvilken buss som skulle til Oslo denne dagen. Vi har kommet til den 27 juli. I Stryn stod både 6149 og 6308 parkert ute. Ingen av dem så ut til å være aktive, og det kunne ikke falle meg inn at noen av disse bussene skulle kjøre til Oslo. Den bussen kom jo helt i fra Måløy.

Vi kjørte over Strynefjellet og ned til Otta. Etter litt venting, rulla overraskende nok 6149 inn på perrongen. Jeg la inn kofferten min, i det jeg så en buss til i det fjerne. Bak kom søren meg 6308 i følge! Jeg spratt opp i et gledeshopp, samtidig som jeg ergra meg grønn på at jeg ikke fulgte bussen helt fra Stryn. Jeg fikk sette meg foran i bussen, og så at bussen ikke hadde gått mer enn rundt 1300 km. Det vil si det samme som en tur fra Finnland til Stryn, og ned igjen til Otta! Jeg var med på jomfruturen til 6308! Dette er sånt som er ubeskrivelig stort for meg!

Dette kan ikke være et hverdagslig syn... To Volvo 9700 HD facelift i følge sammen til Oslo by! Ahh, dette var dagen sin det :)

Å ta denne bussen frister til gjentakelse, så jeg får se om det blir en tur til på meg før skolen begynner. Jeg har en uke ekstra ferie, så jeg lurer litt på om jeg skal ta meg en liten bussafari på slutten før det er på'an igjen med slit og strev!

Håper bildene falt i smak, så får vi nyte det som er igjen av sommeren!

Henrik Palmqvist

Veldig fine busser, ser gärna mer fra Norge. / Henrik