Västtrafik har linjer över Slussen! (BILD)

Startat av Jonas Gustafsson, 01 augusti 2008, 16:40:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Nej, inte Slussen i Stockholm utan Slussen på Orust.
Orusttrafiken kör ju numera på många ställen i Sverige och har inte ens huvudkontoret på Orust längre (utan i Stenungsund), men man kör fortfarande busstrafiken på denna Sveriges tredje största ö.

Bilden är tagen med kompaktkamera från balkongen på ett av husen på Slussens pensionat.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Nor1

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 01 augusti 2008, 16:40:38 PM
men man kör fortfarande busstrafiken på denna Sveriges tredje största ö.  //Jonas G

Läst på Wikipedia eller???  :D
Hisingen är faktiskt större än Orust.  :o

JDS

Citat från: Nor1 skrivet 01 augusti 2008, 18:41:09 PM
Läst på Wikipedia eller???  :D
Hisingen är faktiskt större än Orust.  :o

Enligt mitt uppslagsverk från 1984 är Hisingen 195 km2 och Orust 386 km2. Har man företagit någon ändring av landarealerna sedan dess, eller är det fel i uppslagsverket, eller rangordnar du öarna efter något annat än deras yta?

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 01 augusti 2008, 18:55:19 PM
Enligt mitt uppslagsverk från 1984 är Hisingen 195 km2 och Orust 386 km2. Har man företagit någon ändring av landarealerna sedan dess, eller är det fel i uppslagsverket, eller rangordnar du öarna efter något annat än deras yta?

Enligt SCB är Orust mycket riktigt Sveriges tredje största ö. Ordningen är Gotland, Öland, Orust, Hisingen, Värmdö, Tjörn...
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____21205.asp
Man kan ha fel när man rättar, Nor1, men man kanske skall akta sig för att vara kaxig. I synnerhet som rättelsen är helt off-topic.

Nor1

Jag kan bara hålla med er o erkänna att jag hade fel, med råge oxå  ;D, satt o tittade på annat på nätet samtidigt o tänkte på den andra ön mänligen Tjörn, sorry my bad  :'(

Mikael T Nilsson

Trevlig miljöbild från Slussen! Här är en bild som jag tog vid Slussen/Orust förra sommaren. Då var bussen påväg åt andra hållet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jonas Gustafsson

Trevligt Micke! Och de två bilderna visar med en gång hur olika vi kommer att minnas somrarna 2007 och 2008 (även om det är mulet på västkusten idag och skall bli svalare hela nästa vecka).

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Mikael T Nilsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 02 augusti 2008, 12:06:00 PM
Trevligt Micke! Och de två bilderna visar med en gång hur olika vi kommer att minnas somrarna 2007 och 2008 (även om det är mulet på västkusten idag och skall bli svalare hela nästa vecka).

//Jonas G

Tack! Ja, mina dagar på Orust 2007 regnade bort förutom några timmars sol vid Hälleviksstrand.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.