Huvudmeny

Jag var också där..

Startat av Greger Larsson, 01 augusti 2008, 01:01:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Förslag till bildtext: "SL låter gärna sitt varumärke associeras med vad som helst"...  :P

Fredde

CitatFörslag till bildtext: "SL låter gärna sitt varumärke associeras med vad som helst"... :P

Jo man bryr sig inte så mycket. Men denna vagnen är en av de bättre i denna serien, helt klart!

Niclas Rosenius

Riktigt trevligt, Greger.

Ett bra ställe om man vill ha lite SL-lackade bussar på minneskortet.

//Niclas

Bussmicke

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 01 augusti 2008, 01:33:55 AM
   Riktigt trevligt, Greger.

Ett bra ställe om man vill ha lite SL-lackade bussar på minneskortet.

//Niclas

Henriksdal ett stycke bort är inte heller dumt..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Och vill man besöka en plats där 6-7 bussar har gemensam avgång rekomenderas Gustavsbergs Centrum.

Yujin Zhang

Citat från: Fredde_J skrivet 01 augusti 2008, 22:51:21 PM
Och vill man besöka en plats där 6-7 bussar har gemensam avgång rekomenderas Gustavsbergs Centrum.

Fast där är det inte lika kul längre. Var roligare innan 474s tid då man kunde ha upp till 3 (kanske 4 t.o.m.?) bussar avgå mot Slussen respektive mot Värmdö, allt samtidigt, plus några andra goa saker som 423/424/426. Men då var det så mycket mer förseningar också....

Fredde

CitatFast där är det inte lika kul längre. Var roligare innan 474s tid då man kunde ha upp till 3 (kanske 4 t.o.m.?) bussar avgå mot Slussen respektive mot Värmdö, allt samtidigt, plus några andra goa saker som 423/424/426. Men då var det så mycket mer förseningar också....

Ahh det var innan jag bodde här.

Förseningar? Varför var det så vanligt då?

bastuper

Jag började tänka på Kvarne där, lite redigering av bilden så kan man tro att det är han som ägde den.  :-\

Yujin Zhang

Citat från: Fredde_J skrivet 01 augusti 2008, 22:57:48 PM
Ahh det var innan jag bodde här.
Förseningar? Varför var det så vanligt då?

Nu ska vi se om minnet stämmer nu. Innan 474s tid var det i princip halvtimmestrafik vid Gustavsbergs centrum (XX:00 och XX:30 vill jag minnas) under icke-rusning. Så vid varje hel och halv kunde man se följande saker:

422 Slussen
422 Gustavsbergs Lugnet
428/429/430 Slussen
428/429/430 Ingarö
433/434 Slussen (timmestrafik då?)
433/434 Djurö/Vindö (timmestrafik då?)
436/437/438/439/440 Slussen
436/437/438/439/440 Någonstans på Värmdö
Ev 423/424/426 till och från Norra Lagnö resp Aspvik

428-430/435-440 kördes via Lagnövägen
433/434 kördes via Farsta slott

Jag vill minnas att 428-430 och 436-440 hade en samling så att halvtimmestrafik kunde behållas mellan Slussen-Gustavsbergs centrum-Hemmesta vägskäl. Alla "luckor" var fyllt med 435 (och det betyder i sinc tur att 428-430 och 435 avgick samtidigt från Slussen resp Gustavsberg tror jag).

Då var man också jättesträngt med att vänta in alla bussar. Jag kommer ihåg en gång när jag och min kompis åkte 426 från Aspvik och skulle sen åka 423 (eller var det 424?) från Lagnövägen, via Norra Lagnö, tillbaka till Gustavsbergs centrum. 426 låg sen (otroligt nog!) och anslutande 433 och 438 väntade med tålamod i Gustavsberg. Så typiskt vi som hoppade på 433 eftersom det var mindre folk men hann tänka klart precis i tid att 433/434 kör via 'slottet så vi hoppade av och sprang till 438. Det slutade med att "samlingen" gick dyrgt 6-7 minuter sen. Skulle denna anslutning fungera "åt fel håll"? (eftersom Norra Lagnö bussen har anslutning FRÅN Slussen, huruvida anslutning fanns från Gustavsberg C visste vi inte. Men men...föraren på 423 (eller 424?) ropade på våran 438 och frågade om han hade resenär och så skrek vi ja såklart! Gissa om föraren på 423/424 blev förvånad när vi sa att vi skulle åka hela rundan tillbaka till Gustavsbergs centrum.  :P

EDIT: Kan tilläggas att 422an var absolut värsting innan 471/474-tid. Den var i princip alltid sen och var absolut ingen linje man kunde lita på. Varför? Jo, delvis p.g.a. den anledning som jag skrev ovan men också för att den hade en rad anslutningar i Orminge centrum.

Fredde

Oj, ja det var ju lite skillnad mot nu.

Nu känns det som att bussar kommer och går som det passar och behagar. Men att vänta på någon buss som går in mot stan när man själv kör ut från stan är inte många som gör.

Ex: 428-430 mot Ingarö väntar inte på 474 från Hemmesta.

Yujin Zhang

CitatEx: 428-430 mot Ingarö väntar inte på 474 från Hemmesta.

Det fick jag för mig att man gjorde de första åren med 474? (alltså innan den blev 10-min trafik hela dag)

Fredde

CitatDet fick jag för mig att man gjorde de första åren med 474? (alltså innan den blev 10-min trafik hela dag)

Jag har kört sen Nov 05 och under den tiden har det inte varit så. Fick lära mig det... Nu väntar ju, som sagts tidigare, inte 474 på något alls när det är 10-minuter mellan avgångarna.

Yujin Zhang

Citat från: Fredde_J skrivet 01 augusti 2008, 23:30:28 PM
Jag har kört sen Nov 05 och under den tiden har det inte varit så. Fick lära mig det... Nu väntar ju, som sagts tidigare, inte 474 på något alls när det är 10-minuter mellan avgångarna.

Okej. För min del (ur bussdiggarperspektiv alltså) tycker jag att det är lite tråkigt med 474. Nu saknar man "charmen" med gamla "hel och halv"-samling och antalet busslinjer som körde hela vägen in till Slussen; då kändes det som riktigt landsbyggt. Nu för dagar känns det som att Gustavsberg (ev Hemmesta?) är bara vilket andra närförort till Stockholm som helst med täta avgångar in och ut från 'stan.

Menmen, jag är mer än säker att 474 har varit en positiv ändring för folket som bor där.  :)

Fredde

Ja stomlinje 474 avgudas av värmdös befolkning och ratas av förarna ::)