Kaos hos Busslink innerstaden

Startat av Ekloev, 29 juli 2008, 22:54:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ekloev

Ja, som ni tidigare har sett så har det rullat en blå buss på Linje 47.
Idag Tisdag den 29 Juli kunde man även få äran att åka med Råstavagn 4864 på Linje 47.

Man hade även möjligheten att åka med Lidingös ledvagn 3701 till Waldermarsudde om man ville.

Och allt detta berodde på att verkstaden i Hornsberg inte har hunnit med att laga bussar i tid pga semestrar = bussbrist i Hornsberg = Hornsberg lånar 10 vagnar från Söderhallen, 2 vagnar från Råsta, 1 vagn från Lidingö = Bussbrist i Söderhallen = Söderhallen lånar bussar.

Vi kan nog räkna med lite roliga vagnutsättningar i innerstaden även imorgon, då Råstavagnarna ska rulla i innerstaden. Även lidingöbuss på 47E.

Tyvärr är det ont om bilder, men det kanske kan ordnas. Mellan 15-18 brukar vara den tid då dom flesta vagnarna rullar samtidigt. Speciellt på och mot Djurgården.

Magnus_J

Förstår inte riktigt varför det skulle vara en så stor sak att man flyttar bussar inom samma företag.
Det förekommer ju ganska ofta till och från.
Visst är det väl så att verkstäderna inte hinner med och det blir vagnsbrist, så är det även hos oss på Råsta men det är väl egentligen viktigare att resenärerna kommer fram på sin avgång än vilket garage den tillhör.

Karsten

Citat från: Magnus_J skrivet 29 juli 2008, 23:03:54 PM
Förstår inte riktigt varför det skulle vara en så stor sak att man flyttar bussar inom samma företag.
Det förekommer ju ganska ofta till och från.
Visst är det väl så att verkstäderna inte hinner med och det blir vagnsbrist, så är det även hos oss på Råsta men det är väl egentligen viktigare att resenärerna kommer fram på sin avgång än vilket garage den tillhör.

Nej, det är väl ingen stor sak i sig. Det medför dock att det går vagnar/vagntyper i stan som annars inte rullar på innerstadslinjer. Busslink gör helt rätt som ser till att det finns fungerande vagnar där det behövs, men jag undrar om det inte borde finnas en större reservkapacitet under sommaren. Eller är det ingen större skillnad i vagnsutsättning mellan sommar och vinter i Hornsberg? 

virtual1

Citat från: Karsten skrivet 29 juli 2008, 23:22:26 PM
Nej, det är väl ingen stor sak i sig. Det medför dock att det går vagnar/vagntyper i stan som annars inte rullar på innerstadslinjer.

Tror du någon mer än vi bussmuppar o de som som är vid garagen/SL bryr sig det minsta? - Tror nog att 99% vill att en buss ska komma
o att den tar dem dit de vill med hyfsad komfort!

Karsten

Citat från: virtual1 skrivet 29 juli 2008, 23:39:57 PM
Tror du någon mer än vi bussmuppar o de som som är vid garagen/SL bryr sig det minsta? - Tror nog att 99% vill att en buss ska komma
o att den tar dem dit de vill med hyfsad komfort!

Nej, absolut bryr sig ingen annan än vi bussmuppar om det. Men jag vill förstå det som om det mest var riktat till oss bussmuppar, och att det var därför Ekloev valde att upplysa oss bussmuppar om det på detta bussmuppsforum. :)

Arnt Helge

Citat från: Karsten skrivet 29 juli 2008, 23:42:30 PM
Nej, absolut bryr sig ingen annan än vi bussmuppar om det. Men jag vill förstå det som om det mest var riktat till oss bussmuppar, och att det var därför Ekloev valde att upplysa oss bussmuppar om det på detta bussmuppsforum. :)

Til og med denne bussmuppen "från sødra Norge" skjønner at dette er interressant for andre bussmuppar. Derfor følger jeg opp med et spørsmål: Kan busselskapene vente seg sanksjoner fra SL når det kjøres med busser som ikke har riktige spesifikasjoner eller farger?

Hilsen
Arnt Helge
Norsk "bussmupp"

JDS

Citat från: Arnt Helge skrivet 30 juli 2008, 00:38:17 AM
Til og med denne bussmuppen "från sødra Norge" skjønner at dette er interressant for andre bussmuppar. Derfor følger jeg opp med et spørsmål: Kan busselskapene vente seg sanksjoner fra SL når det kjøres med busser som ikke har riktige spesifikasjoner eller farger?

Ja! Det finns särskilda bestämmelser om detta. Men rimligtvis lönar det sig bättre att köra turen med fel buss, än att ställa in den helt.

Yujin Zhang

Men det finns väl ingen fel med att låta Råstas 48XX-vagnar rulla på 47E? De är väl trots allt anpassad för Stockholms miljözon? Såg en sådan på 47E idag (eller ja, igår) men hann inte upp med kameran då jag var med klasskamrater....

JDS

Magnus_J

Citat från: Yujin Zhang skrivet 30 juli 2008, 01:16:57 AM
Men det finns väl ingen fel med att låta Råstas 48XX-vagnar rulla på 47E? De är väl trots allt anpassad för Stockholms miljözon? Såg en sådan på 47E idag (eller ja, igår) men hann inte upp med kameran då jag var med klasskamrater....

men 48XX vagnarna går ju redan på 196, 197, 595 samt även på 515, 516, 526.om det kniper.
så innestad är ingen nyhet.

Karsten

Citat från: Magnus_J skrivet 30 juli 2008, 08:33:59 AM
men 48XX vagnarna går ju redan på 196, 197, 595 samt även på 515, 516, 526.om det kniper.
så innestad är ingen nyhet.

Eh, nej. Att en Råstavagn går på Råstalinjer är knappast märkligt, innerstad eller inte. Det som anses "märkligt" är att de rullar på Hornsbergs innerstadslinjer.

JDS

Men jag vet minsann så mycket att inget är märkvärdigt alls!  :P Får jag jordgubbar med vispgrädde nu?

Karsten

Citat från: JDS skrivet 30 juli 2008, 11:11:26 AM
Men jag vet minsann så mycket att inget är märkvärdigt alls!  :P Får jag jordgubbar med vispgrädde nu?

Självklart! My place or yours?

JDS

Citat från: Karsten skrivet 30 juli 2008, 11:15:46 AM
Självklart! My place or yours?

Yours! D v s det du kallar "My place"!