Huvudmeny

En grön fjäril

Startat av bastuper, 29 juli 2008, 10:45:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wolfie

Kul liten fjäril där!

Johan Hansson

nu fungera det hos mig och jag raderade mitt tidigare inlägg i denna tråd

fin fjäril.
Någon som vet vad denna fjärilsort heter?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

bastuper

Jag säger detsamma, jag är duktig på hundar och kossor men fjärilar - nej jag har aldrig sett en grön fjäril ens förut.

Nicklas K

Hmmm....  :-\

Utan att veta ett dugg om fjärilar, men jag hörde idag på P4 SR Gävleborg att de talade om en ny fjärilssort som troligen kommit hit från Finland. Den skulle se ut som ett löv och det gör ju denna !  ::) Den heter i så fall varulvsfjäril och gillar mycket riktigt blod. Men bara som delikatess. Livnär sig visst mest på ruttna frukter.

Mvh Nicklas K, biologie novis..... (eller nått)

JB

Citat från: Nicklas K skrivet 29 juli 2008, 21:28:16 PM
Hmmm....  :-\

Utan att veta ett dugg om fjärilar, men jag hörde idag på P4 SR Gävleborg att de talade om en ny fjärilssort som troligen kommit hit från Finland. Den skulle se ut som ett löv och det gör ju denna !  ::) Den heter i så fall varulvsfjäril och gillar mycket riktigt blod. Men bara som delikatess. Livnär sig visst mest på ruttna frukter.

Mvh Nicklas K, biologie novis..... (eller nått)

Tror du tänker på vampyrfjärilen som upptäckts i Uppland. Krabaten på bilden är inte en sådan dock.

/Jonas

Nicklas K

Citat från: JB skrivet 29 juli 2008, 22:00:42 PM
Tror du tänker på vampyrfjärilen som upptäckts i Uppland. Krabaten på bilden är inte en sådan dock.

/Jonas

Precis !!!
Så hette den !! Nära dock.....  :D
Var visst i närheten av Skutskär den upptäcktes.
Ok, då var det inte en sådan.... Frågan kvarstår: Vad är det ?  ???
/Nicklas K

Kristian

Det där är en dagfjärilsmätare (Geometra papilionaria). :)

bastuper

Jag googlade på Geometra papilionaria och gjorde en bildsök och fick bilder på gröna fjärilar, mycket riktigt var det en Geometra papilionaria.