Bussar som nästan kokar - tips på åtgärder?

Startat av martenpe, 28 juli 2008, 14:16:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

martenpe

Hej!
Har ni några tips på vad man kan göra om man upptäcker att temperaturen i motorn ökar och den nästan håller på att koka. Går det att göra något annat än att stanna, låta motorn svalna och fylla på vatten?

Anledningen till min fråga är att jag har hört att det på Scania MaxCi bussarna (H18E) ska gå att sänka temperaturen i motorn genom att sätta elementen på högsta effekt (även i högsommarvärme). Stämmer det? Fungerar det i så fall på fler bussmodeller?

Mvh
Mårten

Optimal

Citat från: martenpe skrivet 28 juli 2008, 14:16:06 PM
Hej!
Har ni några tips på vad man kan göra om man upptäcker att temperaturen i motorn ökar och den nästan håller på att koka. Går det att göra något annat än att stanna, låta motorn svalna och fylla på vatten?

Anledningen till min fråga är att jag har hört att det på Scania MaxCi bussarna (H18E) ska gå att sänka temperaturen i motorn genom att sätta elementen på högsta effekt (även i högsommarvärme). Stämmer det? Fungerar det i så fall på fler bussmodeller?

Mvh
Mårten

Jo, Det fungerar, dock inte så trevligt, men oftast så felar mätarna på just H18 vad det gäller temp och på omnicity när det gäller bränsle. Då jag tankade 5331 igår, och fick i 346 Liter, och dessa rymmer bara 359 Liter. Tankmätaren visade halv-tank. Så länge inga lampor tänds att motorn kokar så är det bara att köra, även fast tempen är uppe i 100 grader, för mätaren felar lite.

Rickard_

Hejsan.

Shit, vad bussarna får arbeta mycket nu. kylfläktarna går nästan hela tiden nu när det är sånt här väder. Men jag undrar varför dom går hela tiden?är det dåliga kylfläktar eller vad är problemet?
mvh Rickard

Junior

Kan ju vara så att kylen är fulla i damm. Brukar inte vara så bra för kylningen kör en del på norge och då gäller det att det är fullt genom blås.avfettning och vatten slang är fina saker  ;) Junior

martenpe

Tack för svaren.

Provade att sätta på full värme på elementen i Busslink 5042 (en Scania MaxCi, H18E) som visade lite för hög temperatur igår eftermiddag. Det fungerade bra, temperaturen sjönk - tillfälligt i varje fall. Kombinerade det även med tomgångskörning och öppen motorlucka vid ändhållplats.

Mvh
Mårten

Henasa

Vet du om det är en el eller  hydralisk fläkt? På hydralfläktarna kan man koppla om så att de går på fullvarav hela tiden vet jag. Detta gäller på en MAN men det borde funka på Scania med. Borde även gå att lösa på elmodellen geonom att bygla lite.

/Henrik