På kryss med Clipper Adventurer: Västmannaöarna del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 juli 2008, 19:43:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Västmannaöarna är en ögrupp på 15 öar cirka 13 kilometer söder om Island. Bara en av öarna är bebodd: Heimaey (Hemön). Där bor alltså de cirka 4 300 invånarna. Det var dock ytterst nära att även Heimaey blivit obebodd. Ett vulkanutbrott år 1973 höll nämligen på att ödelägga hela ön och inte minst hamnen. Men lavan slutade strömma precis lagom till att den skapat ett bra och skyddat hamninlopp.Utan hamnen hade Västmannaöarna knappt kunnat överleva. Snacka om livsnerv. Ön tömdes på invånare under det fyra år långa vulkanutbrottet men de flesta eller deras barn har alltså nu flyttat åter dit.
Vi som såg den danska kriminalserien Ørnen kanske kommer ihåg att huvudpersonen (i rollen alltså) kom just från Västmannaöarna. Huset där han sades bo, Lukkan (Lyckan), är i dag en stor sevärdhet.
Vid ett annat vulkanutbrott, 1963, skapades ön Surtsey cirka 15 kilometer söder om Västmannaöarna. Denna ö åkte vi förbi med båten, men det är inte tillåtet att gå i land på den.
Bussparken på Västmannaöarna är sliten. Någon linjetrafik finns inte utan det är bara beställningsbussar. Som denna, vilket var var ena utflyktsbuss.

Uppehåll vid vikinagbyn Herjolfsdalen:

Den sköna konsten bryggbackning har spritt sig även till Västmannaöarna:

Här kompletterad med konsten lavabergsbackning. Bilden är tagen vid Spranga, där en ännu tuffare konst utövas, nämligen rappelling, dvs att man slänger sig i ett rep utför en klippa och sedan skall försöka hitta en avsats att landa på.

(Om någon undrar har jag valt svensk stavning på Västmannaöarna i brödtexten med isländsk i bildtexten. Tätorten heter Vestmannaeyjabær men vanligen säger man nog Heimaey eller rätt och slätt Vestmannaeyjar).

Bussmicke

Trevligt, men varför förnyar man inte bussarna om de är slitna?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 26 juli 2008, 20:12:53 PM
Trevligt, men varför förnyar man inte bussarna om de är slitna?

Jag vet inte, men jag antar att säsongen på Västmannaöarna är ganska begränsad liksom tillgången på verkstäder. Det blir nog att färja över dem till "fastlandet" om man vill ha plåtskador och annat åtgärdat. Som framgår av bilderna om än inte fullt ut så är det lätt att få plåtskador på vägarna. Lavasanden är säkert inte särskilt bra för lackeringen heller.