Huvudmeny

Handbroms i buss

Startat av Stefan P, 24 juli 2008, 18:38:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

På bussen NBJ 55 av 65- års modell fanns det inte handbroms som gick med luft, utan med med vadå?
Handbroms spaken var ungefär två meter lång med en tryckknapp ovan på. Drog man för hårt i spaken kunde alltihop låsa sig.
Hur fungerade detta?

mvh Stefan P

Björn Forslund

Tryckluftservo, ett mellanting mellan den gamla mekaniska handbromsen och fjäderbromsen som kom ungefär -65. Man luras av den långa spaken och tror att det är mekaniik som sköter det hela. Det räcker med att dra spaken bakåt lätt, och den är loss när den står rakt upp.

yngrot

Minns jag fel?? Har för mig den var åtdragen rakt upp och loss framåt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Det är den vanliga mekaniska handbromsen du tänker på!

yngrot

Ok men ändå kul att man minns vissa saker rätt :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Dags att du friskar upp cellerna då! Kom hit o ta en sväng med BSBV 28 så får du testa tryckluftservot. (Tacka vet jag fjäderbromsen) Märkligt nog fanns både fjäderbroms och tryckluftservo parallellt en tid omkring -65-66.

Stefan P

Hej

Tack för svaret.

mvh Stefan P