Trodde han var en skyltdocka

Startat av JAB, 23 juli 2008, 09:16:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus_J

hmm.. även om det hade varit en docka ska man köra över den då.
kan inte hur c20 vagnarnas uppbyggnad men det är väl dumt att chansa om det skulle fastna nåt.?!

Nico

Är inne på Magnus linje här. Inte heller jag vet hur vare sig CX eller C20 ser ut undertill, men nog borde det finnas en risk för att större föremål skulle kunna fastna och skada något. Är det möjligt så bör man nog alltid försöka att stanna och se till att sådana hinder kommer ur vägen. Är det dessutom ett föremål som liknar en människa så ska man nog ovillkorligen stanna så gott det går för att ta reda på detta innan.

Nu har man visserligen bara slaskpressens uppgifter att gå på, men tillsvidare och utifrån det som då framgår där, så tycker jag visserligen att hela händelsen är tragisk, men även (om den nu är sann) att den inte är så smickrande för aktuell förares tankeförmåga. Oavsett fordon så tror jag att de flesta förare skulle utgå ifrån att en eventuell människokropp som hindrar ens framfart är äkta och inte en docka eller motsvarande och att de allra flesta skulle nog förvissa sig om faktum innan. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 23 juli 2008, 10:34:16 AM
Är inne på Magnus linje här. Inte heller jag vet hur vare sig CX eller C20 ser ut undertill, men nog borde det finnas en risk för att större föremål skulle kunna fastna och skada något. Är det möjligt så bör man nog alltid försöka att stanna och se till att sådana hinder kommer ur vägen. Är det dessutom ett föremål som liknar en människa så ska man nog ovillkorligen stanna så gott det går för att ta reda på detta innan.

Nu har man visserligen bara slaskpressens uppgifter att gå på, men tillsvidare och utifrån det som då framgår där, så tycker jag visserligen att hela händelsen är tragisk, men även (om den nu är sann) att den inte är så smickrande för aktuell förares tankeförmåga. Oavsett fordon så tror jag att de flesta förare skulle utgå ifrån att en eventuell människokropp som hindrar ens framfart är äkta och inte en docka eller motsvarande och att de allra flesta skulle nog förvissa sig om faktum innan. 

Hade han hunnit stanna borde han naturligtvis ha gjort det. Jag tycker Aftonbladets artikel är lite luddig på den punkten. Sedan kan man ju ändå undra om föraren inte borde förvissat sig om att det var en skyltdocka innan han fortsatte. Man får dock ha förståelse för att en förare knappast handlar rationellt i en sådan här situation. Även om det nu är en skyltdocka torde det vara rätt frustrerande att se något som ser ut som en människokropp på spåret.

Nico

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2008, 10:52:56 AMMan får dock ha förståelse för att en förare knappast handlar rationellt i en sådan här situation. Även om det nu är en skyltdocka torde det vara rätt frustrerande att se något som ser ut som en människokropp på spåret.

Självklart så får man ha en viss förståelse för föraren, men att det ändå känns en aning konstigt. Det jag, visserligen kanske aningen omständligt, menade på var just att de flesta i en dylik situation torde ha reagerat med att stanna så fort som möjligt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman