Huvudmeny

En gammal trotjänare

Startat av Niclas Rosenius, 22 juli 2008, 10:59:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius



   Hhmmm, klar denna miljözonen tro  :P

   

   //Niclas

Lars Borgemo

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 juli 2008, 10:59:09 AM

   Hhmmm, klarar denna miljözonen tro  :P

I Sverige gör väl allt som har utländsk regplåt det...  >:(
Nu när man inför miljözoner i Tyskland gives ingen pardon, alla ska ha tillstånd.

Johan Hansson

Polisen har väl inte tid eller så är de hårda mot svenska bossbolag för de är lättare att sätta åt än en utländsk buss för det brukar ju vara bli så mycket pappers arbete efteråt så svenska plisen bryr sig inte.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Frippe Fribas

Citat från: LarryB skrivet 22 juli 2008, 11:07:39 AM
I Sverige gör väl allt som har utländsk regplåt det...  >:(
Nu när man inför miljözoner i Tyskland gives ingen pardon, alla ska ha tillstånd.
I terorin klarar den uppenbarligen inte miljözonskraven ens med modifierad maskin, men i praktiken är den lika tillåten som de gamla ryska skorvarna av Holländskt fabrikat...
Miljözonskraven i Sverige omfattar så vitt jag vet även utländska fordon, men möjligheten att driva in några böter får väl ses som begränsad då man inte tar betalt på plats vilket jag hört förekommer längre söderut i Europa.
I värsta fall släpas det otillåtna fordonet av bärgare ut ur miljözonen där det släpps ned på lämplig plats för vidare färd för egen maskin.
//Fredrik

robbes

foldern som finns länk till på denna sidan ger bra information om miljözoner i malmö götebrog stockholm o lund

Frippe Fribas

Om det är denna sida du tänker på tyckte jag inte att det var alldeles uppenbart att reglerna omfattade även utländska fordon.
Men eftersom man utgår från Euronormen bör reglerna åtminstone teoretiskt omfatta även utländska fordon.
//Fredrik

robbes

sorry jag glömde länken och den var bara som en ren information och där står ju att det gäller samtliga fordon de nya reglerna kom 2002 dessförinnan var utländska bussar undantagna

Cyklisten

Men vad är egentligen skillnaden om växthusgaser bidrar till miljöförstöring oavsett om de släpps ut vid busstationen eller ute på landsvägen?
Eller hur funkar de där miljözoner?

robbes

Citat från: Cyklisten skrivet 22 juli 2008, 23:41:02 PM
Men vad är egentligen skillnaden om växthusgaser bidrar till miljöförstöring oavsett om de släpps ut vid busstationen eller ute på landsvägen?
Eller hur funkar de där miljözoner?

handlar inte bara om det utan också om luften för de som bor i städerna att de skall bli renare

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 juli 2008, 20:41:37 PM
I terorin klarar den uppenbarligen inte miljözonskraven ens med modifierad maskin, men i praktiken är den lika tillåten som de gamla ryska skorvarna av Holländskt fabrikat...
Miljözonskraven i Sverige omfattar så vitt jag vet även utländska fordon, men möjligheten att driva in några böter får väl ses som begränsad då man inte tar betalt på plats vilket jag hört förekommer längre söderut i Europa.
I värsta fall släpas det otillåtna fordonet av bärgare ut ur miljözonen där det släpps ned på lämplig plats för vidare färd för egen maskin.
//Fredrik

Jämför Norge. Där tar Polisen hand om nycklarna, och behåller dem tills den regelbrytande utlänningen betalat böterna. Ordning och reda!  :)

Skalman

>  Där tar Polisen hand om nycklarna

Nänä, så går det inte till i flum-Sverige årgång 2008. Till och med när polisen flyttar på
folks bilar som de har lämnat trafikfarligt så får de FAKTURA när bilen ska
hämtas ut. Kanske funkar på medel-Svensson, men gissa vem som får bekosta
bärgning och uppställning av pundarholkar och liknande rishögar som dumpas
lite här och var. Just det, skattebetalarna...

Ulf Rådeström

Citat från: LarryB skrivet 22 juli 2008, 11:07:39 AM
I Sverige gör väl allt som har utländsk regplåt det...  >:(
Nu när man inför miljözoner i Tyskland gives ingen pardon, alla ska ha tillstånd.

Mja...nu vet du inte riktigt vad du pratar om.
Som skrivits i tråden gäller miljözonen även för utländska fordon.
Polisen lägger faktiskt resurser lite då och då med kontroller och har belagt utländska fordon både med dryga böter, bärgningskostnader och hyrkostnader för att transportera passagerna i en ersättningsbuss ner till färjelägena.

Detta har hänt ett flertal gånger såväl vid Vasamuseet, Stadshuset som vid Slottsbacken där de flesta bussar finns.

Man hade en hel del kontroller i och med ryska nyåret i början av januari i år. Ryssarna börjar faktiskt komma ifatt ordentligt och har en rätt bra vagnpark som man kommer med.
Däremot släpar baltländerna efter känns det som...dock ej Estland.