Huvudmeny

Mamma Mia - The Movie

Startat av M224, 19 juli 2008, 23:44:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Anna lurade i väg mig o mina föräldrar på "Mamma Mia - The Movie."

Det var en mycket trevligt film med helt underbar musik, jag har ju aldrig sett musikalen.
Underbara miljöer från Grekland, man ville bara resa dit med kameran på stört, tjejen som
har huvudrollen är ju bara för söt. Pierce Brosnan, Colin Firth samt Stellan Skarsgård levererar
alltid, gillade den trion!

ABBA är verkligen något som Sverige skall vara stolta över, vilka genier! Skall bli kul när museet öppnar i Stockholm.

Jag kan varmt rekommendera filmen!  ;)

Bussmicke

Har svårt att tro ett musikmuseum skulle kunna vara kul.
Filmen och musiken möjligen men ett museum? nää
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M224

Jag gillar museer och hoppas att det iaf kan locka fler turister till huvudstaden.  8)

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 23:46:56 PM
Har svårt att tro ett musikmuseum skulle kunna vara kul.
Filmen och musiken möjligen men ett museum? nää

Jojo, experten har uttalat sej ser jag.....
;-)

JAB

Skulle vara ql med ett musikmuseum, det i leksaksmuseet var intressant och som sagt ABBA är ett musikhistoriskt underverk - även om deras musik iinte var i undertecknads smak på den tiden det begav sig - så håller låtarna än...

HJP

Citat från: M224 skrivet 19 juli 2008, 23:44:45 PM
Anna lurade i väg mig o mina föräldrar på "Mamma Mia - The Movie."

Det var en mycket trevligt film med helt underbar musik, jag har ju aldrig sett musikalen.
Underbara miljöer från Grekland, man ville bara resa dit med kameran på stört, tjejen som
har huvudrollen är ju bara för söt. Pierce Brosnan, Colin Firth samt Stellan Skarsgård levererar
alltid, gillade den trion!

ABBA är verkligen något som Sverige skall vara stolta över, vilka genier! Skall bli kul när museet öppnar i Stockholm.

Jag kan varmt rekommendera filmen!  ;)

Visst var filmen bra, men på biografen Victoria, i Stockholm, hade man vridit upp volymen alldeles för högt, så det blev störande, enligt min smak. Synd!

Jag såg den svenska uppsättningen av musikalen, på Cirkus för tre år sedan. Den var fantastiskt bra! Vilket tryck! Och vilka fina artister vi har. Verkligen bra!!  :)

Förra året, blev det "favorit i repris" på Broadway i New York. Det kändes lite som en engelskspråkig "kopia". Också jättebra - naturligtvis!

Jag tycker att scenversionen är betydligt bättre än filmen, som jag tycker var lite rörig ibland. Det kändes inte som man utnyttjat filmens möjligheter riktigt, samtidigt som den var lite överarbetad ibland. Tror att det saknades några låtar, som var med i musikalen.
Kanske är det så, att en musikal, gjord för en scen, ska vara just en musikal. Eller varför inte filma scenversionen, ungefär som man gjort med Hasse&Tages, och Galenskaparnas revyer?

Nu vill jag inte racka ner på filmen, utan tycker att den absolut är sevärd, speciellt om man missat musikalen.

HJP

HJP

Citat från: HJP skrivet 20 juli 2008, 22:14:44 PM
Visst var filmen bra, men på biografen Victoria, i Stockholm, hade man vridit upp volymen alldeles för högt, så det blev störande, enligt min smak. Synd!

Jag såg den svenska uppsättningen av musikalen, på Cirkus för tre år sedan. Den var fantastiskt bra! Vilket tryck! Och vilka fina artister vi har. Verkligen bra!!  :)

Förra året, blev det "favorit i repris" på Broadway i New York. Det kändes lite som en engelskspråkig "kopia". Också jättebra - naturligtvis!

Jag tycker att scenversionen är betydligt bättre än filmen, som jag tycker var lite rörig ibland. Det kändes inte som man utnyttjat filmens möjligheter riktigt, samtidigt som den var lite överarbetad ibland. Tror att det saknades några låtar, som var med i musikalen.
Kanske är det så, att en musikal, gjord för en scen, ska vara just en musikal. Eller varför inte filma scenversionen, ungefär som man gjort med Hasse&Tages, och Galenskaparnas revyer?

Nu vill jag inte racka ner på filmen, utan tycker att den absolut är sevärd, speciellt om man missat musikalen.

HJP
Bjöd ut min dotter Sofia, som gärna ville se filmen, så jag såg om den. Denna gång på "Filmstaden - Söder".
Här hade man lite bättre känsla för volymen, så filmen blev plötsligt mycket bättre. Där ser (läs hör) man vad ljudet betyder.
Både Sofia och jag, tyckte filmen var mycket bra, och inte blev det sämre av en matbit på en grekisk resaturang, efteråt  :)

HJP