Norsk Scania till Nordland på villovägar?

Startat av Micke Asklander, 19 juli 2008, 22:25:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Micke Asklander

Denna Norska Scania buss kom man ikapp på riksväg 73:an i dag.
Hade Svensk "grönplåt" för att framföras och misstänker den kommer från Polen.
Alltså, vilke kaross kan det vara.
Samt det låg en ännu längre fram, är det ingen hastighetsspärr på Norska bussar eftersom det svårt att hålla jämna steg med denna jag tog bild på i 110 km?. (ja jag klararade av att ta en bild i fart).

Micke

Optimal

Bergenga

Det må være en OmniLine ja. Bygges ikke de i Tartu i Estland?

Og hvor går Rv73? Jeg er ikke helt kjent med vegnummer i Sverige. :)
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Øyvind Berg skrivet 19 juli 2008, 22:42:03 PM
Det må være en OmniLine ja. Bygges ikke de i Tartu i Estland?

Og hvor går Rv73? Jeg er ikke helt kjent med vegnummer i Sverige. :)

Riksväg 73 är vägen mellan Nynäshamn och Stockholm, vilket stämmer bättre med Estland än Polen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juli 2008, 23:00:41 PM
Riksväg 73 är vägen mellan Nynäshamn och Stockholm, vilket stämmer bättre med Estland än Polen.

Tvärtom menar du väl? Från Nynäs går det färjor till och från Polen, färjor till och från Estland går från Värtan. Så om den här bussen har kommit med färja borde den väl ha kommit från Polen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Frippe Fribas

Enligt Scanias hemsida har de ingen fabrik i Estland, men väl i Polen (Slupsk) och Ryssland (St Petersburg).
Kom bussen ifråga på Nynäsvägen /Rv73 verkar det ju således ganska rimligt att anta att bussen kom från Polen...
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 juli 2008, 23:06:12 PM
Tvärtom menar du väl? Från Nynäs går det färjor till och från Polen, färjor till och från Estland går från Värtan. Så om den här bussen har kommit med färja borde den väl ha kommit från Polen?

Javisst vände jag på det. Men det verkar vid närmare eftertanke också lite konstigt att en buss som skall till Norge körs via färja till Nynäshamn. Den borde ju kunnat köras på E6 hela vägen till Norge efter färjning till Ystad. Men den kanske skulle in på kompletterande arbeten i t ex Stockholm.

Ronni Svensson

Er der nogen der ved hvem der har bestilt bussen?

Frippe Fribas

Nei, men prøv Nordland fylke et sted...
Der er bare Veolia, TIRB, Schøyen, mv å velge mellom  ;)
//Fredrik

FredrikL

Regner med at disse skal til Torghatten Trafikkselskap

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2008, 09:21:10 AM
Javisst vände jag på det. Men det verkar vid närmare eftertanke också lite konstigt att en buss som skall till Norge körs via färja till Nynäshamn. Den borde ju kunnat köras på E6 hela vägen till Norge efter färjning till Ystad. Men den kanske skulle in på kompletterande arbeten i t ex Stockholm.

"är det ingen hastighetsspärr på Norska bussar eftersom det svårt att hålla jämna steg med denna jag tog bild på i 110 km?"

Nja...alltså...om man kör E6 till nordnorge istället för E4 genom Sverige är man ju inte så smart.
E6 har ju en lägre standard, lägre hastighetsbegränsning, fler färjor, mer avgifter på vägarna osv än svenska E4 som bitvis består av 2+1-väg samt motorväg.
Och nej, bussen körde direkt från färjan och norrut genom Sverige...jag siktade den när den åkte av färjan, och några timmar senare siktades den utanför Timrå.

Ja! Fabriken i Estland är nerlagd, så detta torde vara en av dom första tillverkade OmniLine-bussarna i Polen.

Och ja, norska bussar har liksom bussar i övriga Europa begränsning - även om nu Norge inte är med i EU....vilket innebär en tempo-100-begränsning som överallt annars.
Personbilars hastighetsmätare har en ganska stor felmarginal - men detta har ju avhandlats ett flertal gånger på detta forum tidigare.

Micke Asklander

Har du hört talas om GPS.
I sådana fall, så är det den jag pratar om när det gäller hastighet, inte mätaren på bilen
Micke

Ulf Rådeström

Citat från: Micke Asklander skrivet 20 juli 2008, 18:44:29 PM
Har du hört talas om GPS.
I sådana fall, så är det den jag pratar om när det gäller hastighet, inte mätaren på bilen
Micke

Eh....jo, jag har hört talas om GPS...
1. Jag kan omöjligt veta om du har GPS eller inte i din bil eller om du mäter efter hastighetsmätaren.
2. nej, jag tror fortfarande inte ett dugg på att en ny buss med tempo-100-limit gör 110...sorry...
3. jag har hört talas om kalibrering på GPS också  :)

Inget ont...men jag har mycket svårt att tro att den skulle klara o ligga o åka i över 110...sorry