Villamattor, Urban Sprawl och våta drömmar.. ;D

Startat av Bengt Jönsson, 18 juli 2008, 08:48:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Det talas en hel del om förtätning av städer.  Att vi skall komma bort från bilberoende "villamattor" och "urban sprawl", dvs att staden breder ut sig glest i "all oändlighet" och totalt beroende av bil.  Speciellt nu när bränslepriserna blivit smått astronomiska.

Jag har den senaste tiden åkt runt en hel del på Hisingen, Sveriges 4:e största ö och fått en del fudneringar och tankar.

Ta bara Öckeröleden som, vilket en vanlig vardag i Juli när många har semester är nära på igenkorkad under högtrafik.  En 4-filig väg med två filer största delen av sträckan, hastighetsbegränsad till 70 km/h vilket absolut inte någon håller.

Skulle det inte vara "smart" att bygga en light-rail, en snabbspårväg ut till Hjuvik och färjorna mot Öckerö?  Eller ännu hellre en bro ut till denna från fastlandet helt isolerade kommun.  Jag vet att det förekommit två folkomröstnignar om saken men bara köerna nu i Juli under "konferensveckan" på hönö var olidliga.

När vi nu är i farten så skulle en spårvägslänk från Torslandakrysset via Kongahällavägen till Skra bro och sedan vidare via Björlandavägen ända ner till Swedenborgsplatsen (och vidare via den i gamla stadsplaner utlagda Swedenborgsgatan till Knutpunkt Hjalmar vara intressant.

Vi drar även en länk från Swedenborgsplatsen ut moit Tuve så var det klart.  Även detta en gammal tänkt utbyggnad.

Hisinge Tramway från Kärra via Backa och Norra Älvstranden 8 och vidare mot Hjuvik ) kopplat med en länk över Älvsborgsbron - Frölunda - Mölndal kompletterar planerna.

Tänk vad man kan drömma om man har obegränsat med resurser..
:P  ;)

/Bengt

bastuper

Varför ska alla bo på samma ställe?

Stick upp till Tönnebro och bygg en liten "Tönnebro kommun" på 50.000 invånare, varför ska alla flockasi 10våningshus för?

Det har jag aldrig förståt.

Sen kan dom sluta dra in på glesbygden, då dom ändå pratra om att utvecla den  :-X

Satsa på glesbygd och låt folk slippa storstadsstressen, själv ser jag ju fram emot en stuga utanför Övik, 1,5 mil utanför stan på mammas åkermark :)