Ålands skärgård [7 bilder]

Startat av Marc, 30 juni 2007, 18:27:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Inför semestertiderna tänkte jag komma med ett litet restips, Ålands skärgård!
Ett mycket vackert område mellan Mariehamn och finska fastlandet som man lättast når ut till via ett antal mindre skärgårdsfärjor.
http://www.alandstrafiken.ax/
Dessa färjor är GRATIS för passagerare och cyklar och med lite planering kan man få ihop en trevlig tur, med stopp på exemplevis Kökar, Sotunga eller någon annan av de större öarna.

Själv gjorde jag myteri från en Silja kryssning till Åbo i tisdags (kryssningspriset är oftast lägre än enkelbiljett).

Från Åbo går på förmiddagen två bussar.

En tar den norra vägen ut mot Osnäs och färjar även över till Brändö och Torsholma.

Själv valde jag nästa buss som tar den södra vägen, via två bilfärjor ut till Galtby på Korpo.

Ytterligare en buss i Galtby.

I Galtby möter så Ålandstrafikens färjor upp och tar en ut i skärgården. 2.30h för att komma till Kökar och dryga 5h till Långnäs på Åland.

Från Långnäs finns det sedan bussförbindelse med Mariehamn. Linje 5.

Tog mig en hotellnatt i Mariehamn och liten titt på busstationen om morgonen.

Denna har nog några år på nacken.

Hade planerat att åka hem med lilla Ålandsfärjan (Ålfen) men vädret blev allt sämre. Enda båt som låg inne på förmiddagen var Birka Paradise. För 60SEK fick jag en biljett till Stockholm ombord på denne. Man behöver inte åka på kryssning, utan kan njuta av Birkas trevliga båt även på ett billigt sätt!

Greger Larsson

Fina bilder. Wiiman levererades 1987 till Hälsingebuss i Ljusdal och övergick 1/7 1988 till Wasatrafik med nr 163. Den blev senare Wasa 1763 och Swebus 0894. Exporterad till Åland 2000.

/GL

Buss-Bosse

Tack för info om Wiiman
Hoppas jag har rätta uppgifter om Wiiman;
MHO 905 - 11.05.1987 - Hälsingebuss, Ljusdal
MHO 905 - 01.07.1988 - Wasatrafik, nr 183, senare 1763
MHO 905 - 01.11.1992 - Swebus Ab, nr 0894
ÅLP 15    - 11.05.2000 - Sundqvist Buss Ab, Saltvik, Åland
Hälsningar
Bosse
http://home.aland.net/bosse/busshistoria.htm

Bussmicke

Citat från: Buss-Bosse skrivet 20 september 2008, 00:43:54 AM
Tack för info om Wiiman
Hoppas jag har rätta uppgifter om Wiiman;
MHO 905 - 11.05.1987 - Hälsingebuss, Ljusdal
MHO 905 - 01.07.1988 - Wasatrafik, nr 183, senare 1763
MHO 905 - 01.11.1992 - Swebus Ab, nr 0894
ÅLP 15    - 11.05.2000 - Sundqvist Buss Ab, Saltvik, Åland
Hälsningar
Bosse
http://home.aland.net/bosse/busshistoria.htm

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ronni Svensson

Jeg ved ikke om det er min pc-er den er gal med, men jeg kan ikke se billeder i denne tråd.

Marc

Se datumet på första inlägget!
Det är ett gammalt inlägg som tagits upp igen, bilderna har jag inte kvar uppladdade på nätet längre.  :)

Ronni Svensson

Pinligt at jeg ikke fik set på dato på denne tråd  :(
Men tak for oplysning