Olycka i Norge med svensk buss

Startat av Marc, 15 juli 2008, 21:05:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Fick just rapport från Norge om en mindre bussolycka, bussen är som synes Axelssons nya KingLong!
http://www.bt.no/lokallokal/osogfusa/article598539.ece

Marc

Instämmer!
Verkar som höger front tagit emot något hårt (berg) och tryckt upp allt ifrån dörrbrunn till framruta. Säkerhetsbälte...tyvärr talar min erfarenhet som turistbussförare idag mot att utländska gäster är betydligt sämre än skandinaviska på att använda bältet.

Johan Hansson

Hoppas det ändå gick bra med alla i bussen trots några fick små sår
och att bussföraren och resenärena blir väl omhändertagna.
Tur i oturen är väl att bussföraren kan prata av sig tillsammans med sina jobbarkompisar från samma bolag som är i Norge och kör.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Frippe Fribas

Tur i oturen får man väl sammanfatta olyckan med antar jag, det där ser ut att ha kunnat sluta betydligt värre.
Guiden måste ha haft änglavakt som inte blev skadad mer än den blev...
Hoppas alla inblandade får chansen till professionell hjälp, inte minst föraren och guiden.
//Fredrik

Blue

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Trafikar´n

En tanke om det där med dörr som slits loss.. OM vi nu förutsätter att alla använder bälte är det kanske inte någon nackdel?

Möjligheterna till utrymning av vagnen blir ju desto bättre. Nackdelen är ju om någon kastas ut men eftersom väl alla använder bälte ser jag det mer som en fördel.

Nupski

Skulle vara intressant att veta hur det går med bussen. Den har stått avställd sedan början av augusti. Om man tittar på bilder så verkar det inte vara så väldigt stora skador men att få tag i luckor och plastdetaljer från asien borde nog ta sin tid. Är det rambygge eller självbärande?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas skrivet 19 augusti 2008, 11:35:37 AM
Skulle vara intressant att veta hur det går med bussen. Den har stått avställd sedan början av augusti. Om man tittar på bilder så verkar det inte vara så väldigt stora skador men att få tag i luckor och plastdetaljer från asien borde nog ta sin tid. Är det rambygge eller självbärande?

Den finns hos Setra i Vetlanda för reparation, vilken enligt en bekant som nyligen var där är i full gång. Med båtfrakt tar det cirka en månad att få fram reservdelar från Kina. Ett lager är på väg att byggas upp i Kalmar, men jag vet inte hur långt man kommit med detta.

j-a

Här finns att läsa om Axelssonbussen som efterfrågades

robbes

Magnus_J

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 juli 2008, 16:53:39 PM
Hoppas alla inblandade får chansen till professionell hjälp, inte minst föraren och guiden.
//Fredrik

det är just det de får. Norge ligger flera ledbusslängder före oss i Krishantering.

Evert

De flesta reservdelar fanns på plats i King Longs reservdelslager i Kalmar. Sidoluckor, dörrar, vindruta fram och bakdel. Resterande delar kom på flygfrakt (dörrpump,golvmaterial,bränsletank,trapplister etc). Bussen bogserades mycket riktigt till den ytterst kompetenta karossverkstaden EVO-Bus (f.d. Cartes) i Vetlanda. Där har man trots semestertider byggt upp bussen på sju veckor.Den levereras tillbaka till Axelssons denna vecka.

Sundås

Citat från: Evert skrivet 17 september 2008, 15:05:49 PM
De flesta reservdelar fanns på plats i King Longs reservdelslager i Kalmar. Sidoluckor, dörrar, vindruta fram och bakdel. Resterande delar kom på flygfrakt (dörrpump,golvmaterial,bränsletank,trapplister etc). Bussen bogserades mycket riktigt till den ytterst kompetenta karossverkstaden EVO-Bus (f.d. Cartes) i Vetlanda. Där har man trots semestertider byggt upp bussen på sju veckor.Den levereras tillbaka till Axelssons denna vecka.

Ja, den stod där fortfarande i måndags, inomhus dock så man kunde inte se så mycket.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se