Huvudmeny

GUB ledbussar

Startat av Stefan P, 15 juli 2008, 15:02:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilken sorts ledbussar hade GUB på den tiden man körde Arlanda?
Gärna bilder.

mvh Stefan P

Fredrik Mattsson

Citat från: Stefan P skrivet 15 juli 2008, 15:02:05 PM
Hej

Vilken sorts ledbussar hade GUB på den tiden man körde Arlanda?
Gärna bilder.

mvh Stefan P

201 till 207 och 208 som reserv på Arlanda/Tierp (20 meters)

Denna, men då i lackad i flygbuss färgerna.

Stefan P

Hej

Jag vet att GUB sålde dessa ledbussar och senare köpte tillbaka dem igen stämmer detta?

mvh Stefan P

Fredrik Mattsson

Citat från: Christian skrivet 15 juli 2008, 15:18:37 PM
Det kan jag svara på din fråga.
Arlanda tvinga säga upp avtala med Gamla Uppsala Buss grund att bussar som ofta stannar i E4 motorväg och drers bussbolag orkar inte kör motorväg.

Neoplan stort tjocka bussar knappt orkar kör. Undrar vad kostar GUB varje gång hämta drers "sötnos" 201 till 208??

GUB tog tillbaka och måla om grön sen kör med 110, 111 och 115. Hade försökt kör med 5, 7, 52, 53 då gick för dåligt.

GUB 201 till 208 och 721 till 274
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/200/slides/GUB_203_Vaksalagatan_Uppsala_051104a.html

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/200/slides/GUB_212_Gavle_busstation_990603a.html

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/700/slides/GUB_723_CJS997_Uppsala_970323.html

Efter Swebus UL köpte in nya Volvo då fungera bättre med Arlanda.//

???

Fredrik Mattsson

Citat från: Stefan P skrivet 15 juli 2008, 15:26:40 PM
Hej

Jag vet att GUB sålde dessa ledbussar och senare köpte tillbaka dem igen stämmer detta?

mvh Stefan P

ja, det stämmer, efter dom ett tag rullat åt FAC Flygbussarna. (201-208)

Stefan P

Hej

Jag glömde en fråga var de varit under tiden, och varför köpte man tillbaka dem?

mvh Stefan P

Janne Rickman

Citat från: Christian skrivet 15 juli 2008, 15:18:37 PM
Det kan jag svara på din fråga.
Arlanda tvinga säga upp avtala med Gamla Uppsala Buss grund att bussar som ofta stannar i E4 motorväg och drers bussbolag orkar inte kör motorväg.

Neoplan stort tjocka bussar knappt orkar kör. Undrar vad kostar GUB varje gång hämta drers "sötnos" 201 till 208??

GUB tog tillbaka och måla om grön sen kör med 110, 111 och 115. Hade försökt kör med 5, 7, 52, 53 då gick för dåligt.

Efter Swebus UL köpte in nya Volvo då fungera bättre med Arlanda.//

För de första "sa" GUB avtalet "med" UL på 801 efter 3 år 1999 (även om de hade option på två år till) p.g.a. ett dåligt avtal som gav förlust.
De har inget med att bussarna stod efter motorvägen med tappade fläktrem.
Som Fredrik skrev såldes dessa bussar till FAC för att sen köpa tillbaka bussarna 2001.
Eftersom man förlorde den nya upphandlingen på Arlanda och Knivsta, så byte man trafik med Swebus.
Swebus fick trafiken på Tierp och GUB fick stadstrafiken i Uppsala som Swebus körde.

/Janne

Stefan P

Hej

Tack Janne för det svaret, det var väl som jag trodde. Jag missade Fredriks svar i hastigheten.

mvh Stefan P

Simon A

Man har väl aldrig prövat att köra 201-208 på någon av de linjer som Christian nämner? Vad jag vet så gick det alltid på Storvreta och Bälinge. Bara på Storvreta i början. I tät stadstrafik som 5 och 7 med dessutom så pass mycket folk skulle det vara väldigt olämpliga. Den enda lågtrafiklinje de kunde hamna på var 54 och då gick den aldrig ens ut till Bergsbrunna då rondellerna var för trånga i Sävja.

//Simon

Oskar A

Citat från: Simon A skrivet 15 juli 2008, 17:50:31 PM
Man har väl aldrig prövat att köra 201-208 på någon av de linjer som Christian nämner? Vad jag vet så gick det alltid på Storvreta och Bälinge. Bara på Storvreta i början. I tät stadstrafik som 5 och 7 med dessutom så pass mycket folk skulle det vara väldigt olämpliga. Den enda lågtrafiklinje de kunde hamna på var 54 och då gick den aldrig ens ut till Bergsbrunna då rondellerna var för trånga i Sävja.

//Simon

På 52:an som till stor del var en lågtrafikvariant av linje 7 gick dessa bussar ett tag. Det berodde på att ett par omlopp på dåvarande linje 20 övergick till 52:an på kvällen.

Anledningen till att dessa bussar inte gick på 54:an mer än i början var att de inte klarade av högersvängen Kungsgatan/S:t Olofsgatan. Man började ju bygga om järnvägsöverfarten på Gamla Uppsalagatan kort efter att de kommit i trafik så de kunde då inte köra Svartbäcksgatan-S:t Olofsgatan-Dragarbrunnsgatan längre. Utåt Bergsbrunna gick det att köra, bussarna gick ju dagtid på 24:an.   
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Simon A

Citat från: Oskar A skrivet 15 juli 2008, 18:37:02 PM
På 52:an som till stor del var en lågtrafikvariant av linje 7 gick dessa bussar ett tag. Det berodde på att ett par omlopp på dåvarande linje 20 övergick till 52:an på kvällen.

Anledningen till att dessa bussar inte gick på 54:an mer än i början var att de inte klarade av högersvängen Kungsgatan/S:t Olofsgatan. Man började ju bygga om järnvägsöverfarten på Gamla Uppsalagatan kort efter att de kommit i trafik så de kunde då inte köra Svartbäcksgatan-S:t Olofsgatan-Dragarbrunnsgatan längre. Utåt Bergsbrunna gick det att köra, bussarna gick ju dagtid på 24:an.   
Jaha, där ser man. Tack för information, lite saker som man inte visste sen tidigare :) Skulle va kul att se en bild på en Arlandavagn på 52: an. Har för mig att pappa sa nån gång förut att rondellerna i Sävja var en av anledningarna till att att de inte klarade av att gå på 54: an då dessa rondeller går att ta precis med en vanlig ledvagn men jag kan minnas galet.

//Simon

Oskar A

Citat från: Simon A skrivet 15 juli 2008, 18:44:00 PM
Jaha, där ser man. Tack för information, lite saker som man inte visste sen tidigare :) Skulle va kul att se en bild på en Arlandavagn på 52: an. Har för mig att pappa sa nån gång förut att rondellerna i Sävja var en av anledningarna till att att de inte klarade av att gå på 54: an då dessa rondeller går att ta precis med en vanlig ledvagn men jag kan minnas galet.

//Simon

Jag ska inte säga emot dig för mycket angående rondellerna eftersom 54:an ändå körde igenom fler rondeller än 24:an. Dock var det korsningen inne i stan som var den avgörande orsaken till att de inte kunde gå på 54:an.
Besök gärna min hemsida

Simon A

Citat från: Oskar A skrivet 15 juli 2008, 18:53:08 PM
Jag ska inte säga emot dig för mycket angående rondellerna eftersom 54:an ändå körde igenom fler rondeller än 24:an. Dock var det korsningen inne i stan som var den avgörande orsaken till att de inte kunde gå på 54:an.
Frågade pappa om rondellerna och has sa att det gick men att rondellen vid Smålandsvägen är väldigt trång "så man får ta ut som fan och ta det jävligt försiktigt" ;D Så jag mindes fel i det jag skrev tidigare. Ber om ursäkt för det.

//Simon

Erling.L

3 av dessa neoplaner landade hos oss på GS 95-97 men vad dom hade för nummer hos GUB vet ja inte
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Oskar A

Citat från: BEL skrivet 17 juli 2008, 18:37:04 PM
3 av dessa neoplaner landade hos oss på GS 95-97 men vad dom hade för nummer hos GUB vet ja inte

De hette 211-213 hos GUB men var dock "bara" 18 meter långa.
Besök gärna min hemsida