Huvudmeny

Bussexportering

Startat av Fredde, 15 juli 2008, 13:55:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Har bussföretag i Sverige eller Norden nångång exporterat bussar till andra världsdelar? Typ Afrika eller så? Mindre välbestälda länder borde ju annars kunna dra nytta av bussar som inte längre passar in i vår lokala/regionala trafik.

Eller skickas dessa endast inom Europa?


Jonas Strömblad

Jomnevisst! I asien (ex sovjetrepubliker) rullar det mycket gamla svenska bussar. Det länkas från den här sidan titt som tätt. Även afrika har fått bussar från Sverige, kolla den här länken till ett tidigare inlägg exempelvis http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=13677.msg93417#msg93417
/J

Walter

På nittiotalet skötte vägverket export av bussar från SJ, Linjebuss SL m.fl som bistånd till andra länder. Tror det var bl.a Albanien. Andra här på BS kan säkert detta bättre.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter Rost

#3
http://b10r.com/billede.php?id=3098

Fd  SL  H54  på  bilden  kan  tilläggas. Jo  det  är  riktigt,  SL  skeppade  ett  antal  bussar  till  delar  av  Afrika, bland  annat.

/Peter

Kim

#4
Citat från: Fredde_J skrivet 15 juli 2008, 13:55:25 PM
Har bussföretag i Sverige eller Norden nångång exporterat bussar till andra världsdelar? Typ Afrika eller så? Mindre välbestälda länder borde ju annars kunna dra nytta av bussar som inte längre passar in i vår lokala/regionala trafik.

Eller skickas dessa endast inom Europa?



De fleste busser blev solgt til busexportører. B.A.A.T. i Oostende i Belgien købte fra 1990-1995 måske 150-200 busser fra Sverige, mange af dem SL Volvo B58 med Hägglund og Säffle karrosseri. B.A.A.T. handlede meget med Afrika. Jeg besøgte B.A.A.T i 1995, og der stod i én lang række Volvo B58 og B10M Säffle, og alle sammen skulle til Afrika, de fleste til Angola, Zaire og Marokko. I 1990-1992 solgte B.A.A.T. en del Volvo B58, B59 og B10M til Portugal.

Så Svenske busser er solgt til hele Østeuropa, Portugal og det meste af Afrika. De seneste par år er markedet for brugte busser blevet mindre og mindre, og derfor er det nu mest de Baltiske lande og Rusland, Kazakhstan og nu igen Ukraine som de bliver solgt til.  (Enkelte Säffle B10M er dog kommet så langt væk som Cuba)

Fredde

Tack för intressanta inlägg!


Knut

Er en del norsk bygde busser i Afrikanske land. Skal sjekke den norske siden og finne evt link.