SJ:s biljettsystem !!

Startat av at1981, 14 juli 2008, 16:45:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


Läste en artikel här: http://www.e24.se/pengar24/shopping/priskoll/artikel_579239.e24

Mina vänner som skulle boka resa föll offer för detta idag då de boka resa 90 dagar framåt (14/7 + 90 dagar = 12/10) och de boka resa från Sthlm C till Malmö C för 117 SEK (15:45-tåget med IC) och klockan var 0:45 vid bokningstillfället.

Så då måste någon eller några precis när biljetterna släppts köpt upp sig på en massa 95 SEK-biljetter så det tog slut. (När jag kolla avgången 15:45 den 12/10 från Sthlm C kl. 7:30 var priset uppe i 161 SEK och sedan kollade jag priset för denna resan även runt kl. 16:30 då den avgången kostade 226 SEK.)


Min fråga:
Hur många 95 SEK biljetter finns till förfogande per avgång då utgångspriset är 95 SEK?


MVH Alexander T (at1981) !!



Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 juli 2008, 17:44:12 PM
Det säljs inte 95 kronors biljetter till alla avgångar, attraktiva tider t.ex fredagar o söndagar finns inga 95:- att tillgå.

Visst finns det 95-biljett på fredagar och söndagar! Så länge man vet vart och hur man ska söka d.v.s...

Efter lite sökning på vissa helger (läs: fredagar och söndagar) i September och Oktober kunde jag lätt hitta 95-biljett på följande sträckor:
Stockholm-Karlstad
Stockholm-Sundsvall
Stockholm-Malmö
Stockholm-Göteborg
D.v.s. det vanligaste resmål från Stockholm och de sista tre där X2000-trafik dominerar.

at1981

Hej!


Ett sätt att folk ska sluta hamstra lågprisbiljetter är att folk slutar köpa biljetter på annonssajter av privatpersoner och dessa privatpersoner måste ha eget förnuft och se om de är beredda att betala det priset biljetterna säljs för eller inte för det kan ingen annan styra över.

Men de som säljer för att de inte själva inte kan utnyttja sin resa borde sälja sin biljett till högst samma ekonomiska värde som inköpspriset men det kan man som andrahandskund inte kontrollera så lätt dessvärre. Men SJ borde göra som Swebus Express, att man kan avbeställa sin resa upp till 24h före avgång utan extra avgift och om man nu inser att man inte kan resa efter det att tidsgränsen för avbeställning utgått så får man skylla sig själv.

De biljetter som avbeställs kan i sin tur säljas på SJ:s tradera-auktion för de går säkert åt, hellre betala dyrt till SJ till en privatperson fast helst inte betala dyrt alls.


Mina vänner har fått tag i 95 SEK-biljetter förut med avresa Fredag från Malmö till Stockholm och avresa Söndag från Stockholm till Malmö och efter IC är mindre attraktivt än X2000 så har det under högsäsong oftast varit IC-tågen som haft 95 SEK-biljetter på attraktiva resdagar. Ibland har även 17:40-tåget från Sthlm på söndagar kostat 95 SEK och likaså X2000-tåg mot Malmö på eftermiddagen på fredagar kostat 95 SEK.


Ett alternativ till SJ : s 95 SEK-biljetter är att man har ett standardpris där priset stiger i och med avståndet på resan, kanske att det kostar 3 SEK per mil eller något oavsett när man bokar resan (3 SEK i 2:a klass och 6 SEK i 1:a klass för X2000 som går lite snabbare och 2 SEK resp. 4 SEK/mil i 2:a resp. 1:a klass för de mer långsamgående IC-tågen) och resplus-taxan ska va något lägre än normal kontanttaxa i resp. län så som det är nu när man gör en kombinationsbokning av SJ och länstrafik.


MVH Alexander T (at1981) !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

jocke

Citat från: at1981 skrivet 15 juli 2008, 08:20:01 AM
Hej!


Ett sätt att folk ska sluta hamstra lågprisbiljetter är att folk slutar köpa biljetter på annonssajter av privatpersoner och dessa privatpersoner måste ha eget förnuft och se om de är beredda att betala det priset biljetterna säljs för eller inte för det kan ingen annan styra över.

Men de som säljer för att de inte själva inte kan utnyttja sin resa borde sälja sin biljett till högst samma ekonomiska värde som inköpspriset men det kan man som andrahandskund inte kontrollera så lätt dessvärre. Men SJ borde göra som Swebus Express, att man kan avbeställa sin resa upp till 24h före avgång utan extra avgift och om man nu inser att man inte kan resa efter det att tidsgränsen för avbeställning utgått så får man skylla sig själv.

De biljetter som avbeställs kan i sin tur säljas på SJ:s tradera-auktion för de går säkert åt, hellre betala dyrt till SJ till en privatperson fast helst inte betala dyrt alls.


Mina vänner har fått tag i 95 SEK-biljetter förut med avresa Fredag från Malmö till Stockholm och avresa Söndag från Stockholm till Malmö och efter IC är mindre attraktivt än X2000 så har det under högsäsong oftast varit IC-tågen som haft 95 SEK-biljetter på attraktiva resdagar. Ibland har även 17:40-tåget från Sthlm på söndagar kostat 95 SEK och likaså X2000-tåg mot Malmö på eftermiddagen på fredagar kostat 95 SEK.


Ett alternativ till SJ : s 95 SEK-biljetter är att man har ett standardpris där priset stiger i och med avståndet på resan, kanske att det kostar 3 SEK per mil eller något oavsett när man bokar resan (3 SEK i 2:a klass och 6 SEK i 1:a klass för X2000 som går lite snabbare och 2 SEK resp. 4 SEK/mil i 2:a resp. 1:a klass för de mer långsamgående IC-tågen) och resplus-taxan ska va något lägre än normal kontanttaxa i resp. län så som det är nu när man gör en kombinationsbokning av SJ och länstrafik.


MVH Alexander T (at1981) !!


Problemet är väl det att alla som gnäller på att dom blir blåsta på tradera och blocket är för snåla för att betala fullpris.

Och de som köper biljetterna o sen säljer dom, gör de inte för att dom verkligen ville åka, utan enbart för att tjäna.
En smart affärsidé säger jag, SJ som har problem med sitt system.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

at1981

Hej!


SJ:s biljettlösa resande med ID- och Prio-kort är personligt om jag inte tar fel.

MVH Alexander T (at1981) !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Patrik

Citat från: at1981 skrivet 16 juli 2008, 08:11:33 AM
Hej!


SJ:s biljettlösa resande med ID- och Prio-kort är personligt om jag inte tar fel.

MVH Alexander T (at1981) !!

SJ Prio-kortet är personligt men man kan ju köpa biljetter till andra med sitt eget kort.