Nån som har erf. av att lagra sitt eget www i en egen server?

Startat av bastuper, 13 juli 2008, 22:07:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Jag funderar på om man ska satsa på en server där man kan lägga upp bilder som man delar med sig av i forum och annat, men även på ett bra sätt kunna bygga upp ett bildarkiv obegränsat med utrymme, eller snarare att då utrymme börjar ta slut - ja då köper man bara en hårddisk till och kopplar in.

Då slipper man betala för utrymme och sådant, då betalar man bara en lite extra hög elräkning istället.

TryckfelsNisse har varit framme igen, men nu är dte redigerat och klart  ???

Nupski

Citat från: bastuper skrivet 13 juli 2008, 22:07:15 PM
Jag funderar på om man ska satsa på en server där man kan lägga upp bilder som man delar med sig av i forum och annat, men även på ett bra sätt kunna bygga upp ett bildarkiv obegränsat med utrymme, eller snarare att då utrymme börjar ta slut - ja då köper man bara en hårddisk till och kopplar in.

Då slipper man betala för utrymme och sådant, då betalar man bara en lite extra hög elräkning istället.

TryckfelsNisse har varit framme igen, men nu är dte redigerat och klart  ???

Har haft egen server men då måste man se till att ha en fast IP-adress samt en egen DNS. Lättast är att göra en hemsida på någon leverantör typ spray, fsdata eller liknande och koppla den mot sitt domännamn.

Min server moment21.se ligger på spray och har gjort så i 4 år och har nästan aldrig varit med om strul som inte berott på mer än min egen tanklöshet.

Så du måste köpa ett domännamn koppla den till en leverantör, oftast sköter leverantören köpte med Nic.se annars får du själv göra hela registreringsproceduren.

Lycka till.

bastuper

Jag är ju ägare till www.oviksper.se men om jag ska börja att lagra bilder vill man ju ha i stort sett obegränsat med utrymme, men om jag har ett domännamn som pekar mot min server som jag har ståendes hemma för den ska väl ha nån typ av adress som kopplas samman?

Ska jag ha sspray så tar ju utrymmet slut en dag, men har man eget kanske man enkelt lägger in bilder via USB eller liknande sen är det bara att bygga upp och sortera allt på ett bra sätt, själv gillar jag den här sidan som är sorterad på ett bra sätt.

http://www.savenfjord.nu

Sånt menar jag, fast på egen enhet då som i stort sett är obegränad i utrymme, har du plats för 20 diskar kan du kanske få i 20 TB så ja, varför inte? :)

Nupski

Citat från: bastuper skrivet 13 juli 2008, 22:19:22 PM
Jag är ju ägare till www.oviksper.se men om jag ska börja att lagra bilder vill man ju ha i stort sett obegränsat med utrymme, men om jag har ett domännamn som pekar mot min server som jag har ståendes hemma för den ska väl ha nån typ av adress som kopplas samman?

Ska jag ha sspray så tar ju utrymmet slut en dag, men har man eget kanske man enkelt lägger in bilder via USB eller liknande sen är det bara att bygga upp och sortera allt på ett bra sätt, själv gillar jag den här sidan som är sorterad på ett bra sätt.

http://www.savenfjord.nu

Sånt menar jag, fast på egen enhet då som i stort sett är obegränad i utrymme, har du plats för 20 diskar kan du kanske få i 20 TB så ja, varför inte? :)

Har 3GB och trots att jag trycker upp bilder varje dag nästan så har jag bara använt 131MB på 4år. En bild för webpublicering bör ju inte vara större än 250-300kb.

RoTe

Problemet är ju att få till en stabil lina.
Man tröttnar fort på dina trådar om bilderna bara funkar ibland.
Jag har haft så förut men har nu gått över till www.one.com
Där finns 25GB konto till ett helt ok pris.

Henasa

En server hemma är ju drömmen. Har en gammal därbar som jag tänkte köra som server.
Ska stoppa in en linux variant och sen be min gamla granne hjälpa mig att konfigurera upp den. Den behöver bara lite mera diskutrymme sen kan den tugga på. I lunux världen finns det väldigt mycket webbserverlösningar som är gratis. Även för mail kan man få gratis server för. Fast IP och DNS är ju inget krav då man kan kan fixa ett konto på typ DynDNS som oxå är gratis. För detta ändåmål i linuxvärlden krävs det inget avancerat av datorn. Den dag jag får tid att stätta upp den ska jag skriva en guide tänkte jag.