Rusning till museibussen...

Startat av Lars Ödlund, 13 juli 2008, 21:35:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

I fredags var det full fart i Nynäshamn när m/s Oriana kom på besök med runt 2000 kryssningspassagerare, av dessa hade ca 450 st bestämt sig för att stanna i Nynäshamn och inte köpa en plats på någon av de 30 tal bussar som Interbus med samarbetspartners och SeaEscape Tours erbjöd.

Undertecknad med sonen Jesper som konduktör hade ett styvt jobb med att försöka transportera så många kunder som möjligt från tendrarnas tilläggplats till Centrum och Fiskehamnen, några valde också till arrangörerna av ersättningsbussarna till Västerhaninge:s förskräckelse att vilja åka på egen hand till Stockholm, jag kan lova att det krävs 2 B9S för att rymma de som ryms i en fullsatt BF76.

Vi fick även rycka in och agera mattransportör till "Vaktstyrkan" vid tilläggplatsen.



Foto på hållplatsen vid Fredsgatan på väg mot Hamnen.

Jag vill passa på att tacka alla förare på Busslink i Ösmo och Nynäshamn för ett gott samarbete och inga sura miner även om vi kanske stod i vägen vid en del tillfällen.

//Lars

Björn Forslund

En mycket trevlig körning med mestadels glada turister.
Fortsätter denna trafik blir det kanske även andra roliga vagnar framöver, som CR111M, CR112,  Volvo B58 Wilson med eller utan led, och kanske rentav Capitol!

Peter Rost

Trevligt!

Ger  dessa  körningar  goda  inteckter  till  verksamheten?

/Peter

Björn Forslund

Ja, kommer det in ett fartyg varje vecka under säsongen, då finns det risk att kassören tömmer kistan och drar till Karibien.  ;D
Tyvärr kommer kryssningsfartygen ofta med kort varsel, vilket innebär att vi inte hinner få fram förare. De schemalagda anlöpen har varit få i år. Rederierna vill helst in till Stockholm även om det innbär stora kostnader i form av lång gångtid oxch lots.
Så ni som gillar en internationell stämning och kan hantera språk och fyra valutor, hör av er! SvOf behöver alltid nya medlemmar, gärna även sådana som har behörighet att använda vänster fot. B10M med automat finns givetvis också.

Ersa

Verkligen kul att dessa möjligheter att tjäna pengar finns. Många andra ideella föreningar har inte den fördelen att det dyker upp dollarstinnade sponsorer med kort varsel.  :)

Frippe Fribas

Verkligen, även om jag inte riktigt vet varför man skulle proppa in en massa dollar i en sponsor, de är väl till för att öka stabiliteten på fartyget och möjligen minska svallen?  ;D
Iofs kan ju ett stort antal dollar instoppade mellan plåtdelarna minska knarrr och vibrationer samt utgöra ett ypperligt sätt att få pengarna förbi tullen om man är händig med svetsen.
(OBS! om någon missat det var ovanstående menat som ironi..)
Kul att se att det går bra för verksamheten i Nynäshamn, det behövs ju om vi skall kunna se dessa klenoder rulla även i framtiden.
//Fredrik

Björn Forslund

Det skulle vara ännu bättre om vi hade flera förare som kan ställa upp med kort varsel. Vi har missat flera oplanerade anlöp pga personalbrist.

yngrot

Tyvärr bor man ju för långt borta för att köra detta...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina