Huvudmeny

GUB Neoplan 171 - 176

Startat av Nyfika82, 13 juli 2008, 14:30:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nyfika82

Är den bra kör i stadstrafik?

76

De är väldigt varma en varm sommardag, speciellt bak hos passagerarna. Sen är de ju gansa klena. Går inte fort upp för Carolinabacken när man är fullastad.

I övrigt funkar de väl bra.

Nyfika82

Mathias Rickman

Citat från: 76 skrivet 13 juli 2008, 14:47:20 PM
De är väldigt varma en varm sommardag, speciellt bak hos passagerarna. Sen är de ju gansa klena. Går inte fort upp för Carolinabacken när man är fullastad.

I övrigt funkar de väl bra.

Fel! Dessa vagnar är svala, jämtfört med 140-161 som är rena bastuanläggningarna i bak.

/Mathias

76

Citat från: Mathias Rickman skrivet 13 juli 2008, 19:50:43 PM

Fel! Dessa vagnar är svala, jämtfört med 140-161 som är rena bastuanläggningarna i bak.

/Mathias

Vadå fel? De ÄR varma. Att det sen finns bussar som du tycker är varmare gör ju inte mitt påstående på något sätt felaktigt.

Nyfika82

Citat från: 76 skrivet 13 juli 2008, 20:26:13 PM
Vadå fel? De ÄR varma. Att det sen finns bussar som du tycker är varmare gör ju inte mitt påstående på något sätt felaktigt.

Samma alla bussmodell.

Simon A

Finns ingen gasbuss som går att kalla sval en sommardag. Inte ens den nya serien 120-125 är svala. Förrutom hos föraren då eftersom han har AC, tror inte resten av bussen har det. Kan ha fel på den punkten men alla gasbussar är varma vilket som.

//Simon

Nyfika82

Citat från: Simon A skrivet 14 juli 2008, 16:34:42 PM
Finns ingen gasbuss som går att kalla sval en sommardag. Inte ens den nya serien 120-125 är svala. Förrutom hos föraren då eftersom han har AC, tror inte resten av bussen har det. Kan ha fel på den punkten men alla gasbussar är varma vilket som.

//Simon

Inget fel på bussar och handla om pengar p.g.a Gamla UppsalaBuss vill inte betala AC av alla bussar.

1. GUB har sluta köpa in bussar med AC.
2. GUB har sluta köpa in bussar av Volvo
3 Sista Scania OmniCity år modell 2002.

Gamla UppsalaBuss och Uppsala Kommun har bestämma grund dom fick bara köpa BILLIGT bussar. GUB fick inte köpa Volvo och Scania och tillvalet AC.

Dyrt 500kr månadskort men för snålt stadsbussar.

Nya MAN ledbussar och flera är van barnvagen i bak men sluta. Bara fram.

Janne Rickman

Citat från: Christian skrivet 14 juli 2008, 17:04:43 PM

1. GUB har sluta köpa in bussar med AC.
2. GUB har sluta köpa in bussar av Volvo
3. Sista Scania OmniCity år modell 2002.

Gamla UppsalaBuss och Uppsala Kommun har bestämma grund dom fick bara köpa BILLIGT bussar. GUB fick inte köpa Volvo och Scania och tillvalet AC.

1. Man har inte slutat att köpa bussar med AC, eftersom man aldrig haft AC på rena stadsbussar. På de senaste bussarna finns förar-AC.
2. Man slutade köpa Volvo-bussar för att man inte fick halvfärdiga bussar och att de har kostat mycket i underhållskostnad.
3. För dyr i inköp. Jag ställer en fråga. Hur många Omnicity har sålts i Sverige efter de att GUB fick sina?

Problem med GUB är att deras inköp måste gå under "lagen om offentlig upphandling" och då är de oftast den som lägger lägsta anbudet som får sälja bussar till GUB.

/Janne

Nyfika82

Citat från: Janne Rickman skrivet 14 juli 2008, 18:29:47 PM
1. Man har inte slutat att köpa bussar med AC, eftersom man aldrig haft AC på rena stadsbussar. På de senaste bussarna finns förar-AC.
2. Man slutade köpa Volvo-bussar för att man inte fick halvfärdiga bussar och att de har kostat mycket i underhållskostnad.
3. För dyr i inköp. Jag ställer en fråga. Hur många Omnicity har sålts i Sverige efter de att GUB fick sina?

Problem med GUB är att deras inköp måste gå under "lagen om offentlig upphandling" och då är de oftast den som lägger lägsta anbudet som får sälja bussar till GUB.

/Janne

Okej.
Nästan hela Sverige har bussbolag köpte Scania OmniCity.
Bara endast GUB köpte in Neoplan. Örebro hade 2 st Neoplan typ modell N4421.
Finns flera stad som köpte Neoplan stadstrafik?

Sundås

Citat från: Christian skrivet 14 juli 2008, 19:48:16 PM
Okej.
Nästan hela Sverige har bussbolag köpte Scania OmniCity.
Bara endast GUB köpte in Neoplan. Örebro hade 2 st Neoplan typ modell N4421.
Finns flera stad som köpte Neoplan stadstrafik?

Stockholm?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Nyfika82

Citat från: Sundås skrivet 14 juli 2008, 23:25:37 PM
Stockholm?

Ja bara en buss Ikea typ Neoplan N4416 e 4421 ???

SL bussar har lite M.A.N annan mesta Scania och Volvo.

IntresseTrafik

Neoplan stadsbussar har leverats till flera städer i Sverige och till olika bussbolag. Under 1990 och 2000 talet. Följande städer kan jag komma på: Halmstad, Falkenberg, Varberg, Göteborg, Jönköping, Oskarshamn eller Västervik, Linköping, Örebro, Uppsala, Borlänge, Falun och Umeå. De flesta av dessa bussar är 10 meters stadsbussar men även 12 meter och 18 meters till och med gasledbussar förekommer. Detta är helt fritt ifrån mitt inne så reservationer för eventuella fel.

Sundås

Citat från: Christian skrivet 16 juli 2008, 13:16:11 PM
Ja bara en buss Ikea typ Neoplan N4416 e 4421 ???

SL bussar har lite M.A.N annan mesta Scania och Volvo.

Busslink Söderort hade väl Neoplan-bussar?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Oskar A

Citat från: Sundås skrivet 17 juli 2008, 00:02:25 AM
Busslink Söderort hade väl Neoplan-bussar?

Ja, det stämmer. Dock kom de ursprungligen från Jönköping.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/