Huvudmeny

Svunnen tiden....

Startat av Janne Rickman, 12 juli 2008, 21:30:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman

Uppsala Busstationen tidigt 90-tal.



/Janne

Niklas Bygdestam

Ja det var verkligen en svunnen epok. En Scania CR 112, en CN 112 och en CK 112 eller CK 113. Ingen av dessa används längre här. Och hållplatserna med dessa tak är också tyvärr borta. Det känns som om man längtar tillbaks i tiden när man ser detta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Mycket trevligt. Det var nog lite bättre förr  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cero

Med anledning av busstrejken var det ett antal artiklar i SvD häromdagen. Den ena handlade om den uteblivna "kommunaltrafiken" (jo det stämmer, det är tydligen kommunal som driver trafiken), den andra om tystnaden som breder ut sig i Stockholms innerstad. Detta kopplades till det buller som moderna bussar skapar. Enligt SL skulle bytet från etanol- till gasbussar minska bullret, men istället är gasbussarna ännu bullrigare. Kanske SL skulle titta lite på bilden från Uppsala, göra ett besök i Spårvägsmuséet och därefter beställa ett gäng CR112, den tysta bussen.

Var det bättre förr? ;)

yngrot

Japp mycket bättre förr :D :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mathias Rickman

Citat från: Janne Rickman skrivet 12 juli 2008, 21:30:23 PM
Uppsala Busstationen tidigt 90-tal.



/Janne

Fredrik Mattsson gillar du den vita CK112?

Adrian Langemar

Citat från: Cero skrivet 13 juli 2008, 09:38:27 AM
Med anledning av busstrejken var det ett antal artiklar i SvD häromdagen. Den ena handlade om den uteblivna "kommunaltrafiken" (jo det stämmer, det är tydligen kommunal som driver trafiken), den andra om tystnaden som breder ut sig i Stockholms innerstad. Detta kopplades till det buller som moderna bussar skapar. Enligt SL skulle bytet från etanol- till gasbussar minska bullret, men istället är gasbussarna ännu bullrigare. Kanske SL skulle titta lite på bilden från Uppsala, göra ett besök i Spårvägsmuséet och därefter beställa ett gäng CR112, den tysta bussen.

Var det bättre förr? ;)

De bullrigaste bussarna är inte gasbussarna utan 8500LEA. Slopa dem omedelbart så försvinner bullerproblemen!

Fredrik Mattsson

Citat från: Mathias Rickman skrivet 14 juli 2008, 09:56:22 AM
Fredrik Mattsson gillar du den vita CK112?

ja, den saknar man naturligtvis!! men lite komiskt att först när man börjar på
Larssons å få köra "Tordans" gamla (FYP 402) och sen när man börjar på GUB få man
köra den andra "Tordans" gamla (OLE 442) :D

Nico


Citat från: Adrian Langemar skrivet 14 juli 2008, 13:27:40 PM
De bullrigaste bussarna är inte gasbussarna utan 8500LEA. Slopa dem omedelbart så försvinner bullerproblemen!

Möjligen att B9S (SALE?) är bullrigare, men å andra sidan är det ju inte (i Stockholms fall) direkt många sådana som försvunnit från stan. Detta då inga av de strejkande garagen (förutom de fåtal Täbyvagnar som står i Hornsberg) kör vagntypen ifråga. På innerstadsgaragen är det ju i princip enbart etanol- och gasvagnar so rullar och de B9S som kommer inåt stan angör oftast bara kanterna och kör inte tvärsigenom.


Vad gäller Uppsala busstation så får jag en känsla av (kan visserligen vara ett optiskt fenomen) att det var bättre utrymme att manövrera på förr i tiden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Simon A

Nog tycker jag utseendet på stationen har förbättrats men det var ändå nåt visst med den gamla stationen.

//Simon