Huvudmeny

VEO 2222...

Startat av Ulf Berlin, 11 juli 2008, 22:38:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...vid Berga Station för färd mot Oskarshamn 24/6.



Dessa"lyxbussar"(2220-2223)som finns i KLT-land har ett förflutet som"Birkabussar"vilket syns inne i vagnarna,
då de blå-gul-röda vågorna fortfarande finns kvar på hatthyllorna.


Bilden tagen vid Birkaterminalen i Stockholm 2000-04-10.

Kommer dessa vagnar att"överleva"hösten?
Dom är nog bra som"A till B"-vagnar men passar inte direkt i "vanlig" linjetrafik?/Ulf

Rickardo

Ahh...favoritbussen i KLT-land!

Nej Veolia tappar all trafik så denna blir inte kvar tyvärr.

/Rickardo

Fredde

Hur länge har, tillåt mig att säga Linjebuss, egentligen bedrivit trafik i KLT-land?


Rickardo

Citat från: Fredde_J skrivet 11 juli 2008, 22:51:17 PM
Hur länge har, tillåt mig att säga Linjebuss, egentligen bedrivit trafik i KLT-land?



Är inte helt 100% säker men jag tror det började med att man tog över stadsbussarna från Kalmar komun. Var det slutet av 80-talet?

/Rickardo

Rickardo

Citat från: Rickardo skrivet 11 juli 2008, 22:58:16 PM
Är inte helt 100% säker men jag tror det började med att man tog över stadsbussarna från Kalmar komun. Var det slutet av 80-talet?

/Rickardo

Enligt uppgift var det 1988 detta skedde.
/R

Fredde

CitatEnligt uppgift var det 1988 detta skedde.
/R

Okej, tack för info!


virtual1

Citat från: Rickardo skrivet 11 juli 2008, 22:49:20 PM
Ahh...favoritbussen i KLT-land!

Nej Veolia tappar all trafik så denna blir inte kvar tyvärr.

/Rickardo

Den skulle väl inte fått vara kvar ändå va? - ingen låggolv/lågentré...

Rickardo

Citat från: virtual1 skrivet 11 juli 2008, 23:32:02 PM
Den skulle väl inte fått vara kvar ändå va? - ingen låggolv/lågentré...

Nej det hade den inte varit. Ålderskrav samt utsläppskrav sätter stopp.
Dock kommer Raskenbussarna vara höggolv med lift även i höst.
/Rickardo

Sundås

Så det var därför det var en massa färgade vågor i 2221.. ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 juli 2008, 22:38:53 PM
Kommer dessa vagnar att"överleva"hösten?
Dom är nog bra som"A till B"-vagnar men passar inte direkt i "vanlig" linjetrafik?/Ulf

Några fler gamla Birkabussar skulle då inte skada för Veolia att ha som reserver på Norrlandskusten fram till en ny upphandling leder till nya vagnar.

Ulf Berlin

Citat från: Verspieder skrivet 12 juli 2008, 00:40:32 AM
Några fler gamla Birkabussar skulle då inte skada för Veolia att ha som reserver på Norrlandskusten fram till en ny upphandling leder till nya vagnar.

Ja,där skulle dom vara perfekta.
(Och det är väl fortfarande ett"ledigt"område för dom?)/Ulf

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 12 juli 2008, 01:16:43 AM
Ja,där skulle dom vara perfekta.
(Och det är väl fortfarande ett"ledigt"område för dom?)/Ulf

2222 är ju inte helt olik de vagnar som ofta får fylla i för VanHoolerna numera:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10304.0

Fredde

Eller kan man ju skicka upp 2302, B12M Carrus 9700S 6x2, lite mordernare snitt. En för övrigt mycket bekväm buss att både köra och åka.


Kaxen

Citat från: Fredde_J skrivet 12 juli 2008, 09:00:32 AM
Eller kan man ju skicka upp 2302, B12M Carrus 9700S 6x2, lite mordernare snitt. En för övrigt mycket bekväm buss att både köra och åka.



Håller med till 100%, trevligaste bussarna vi haft.

Esbjörn

Citat från: Verspieder skrivet 12 juli 2008, 01:47:48 AM
2222 är ju inte helt olik de vagnar som ofta får fylla i för VanHoolerna numera:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10304.0


Av systervagnarna från Birkatrafiken används 2218 stadigt i trafiken på Norrlandskusten.
Dessutom finns tre till - 2216 (Skellefteå), 2217 och 2219 (Boden) och används ofta som ersättning.