Vanhool - Fänhål - Vanttool

Startat av bastuper, 09 juli 2008, 22:37:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Jag fick höra namnet då jag var på Primus Motor, det var ju inte 2 tt, det var ett H och det uttalades FÄNHOOL/FÄNHÅL.

Är min beskrivning korrekt?

Karsten

"Fannhol" är väl det rätta uttalet ändå?

Martin Maltkvist

Citat från: Karsten skrivet 09 juli 2008, 23:03:40 PM
"Van hool" brukar jag uttyda det.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Optimal

Citat från: Karsten skrivet 09 juli 2008, 23:03:40 PM

Ska vara det ja. Samma sak som en annan viss person lärde mig när det gäller att uttala Aabenraa

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 09 juli 2008, 23:12:51 PM
Ska vara det ja. Samma sak som en annan viss person lärde mig när det gäller att uttala Aabenraa

Ha ha! Nu saknades det bara en punkt. ;)

bastuper

Niklas Bygdestam

Ni berör min barndom med det här. När jag i min barndom såg loggan på bussarna med texten Van Hool så trodde jag att det var tt och inte H. Jag minns att jag undrade hur detta skulle uttalas. Två t och två o var inte logiskt minns jag enligt den rättstavning jag lärt mig i småskolan. Men när jag gjorde ett försök uttalade jag det ungefär "vannttoll". Det lät konstigt tyckte jag. Senare frågarde jag min far om detta uttalande. Han trodde då att det kunde komma från engelska ordet van och att det på något sätt skulle vara engelska ordet tool med. Därför rättade han mig och påstod att det borde uttalas med engelskt uttal van-tool. Därför uttalade jag bussarnas fabrikat så under några år i min barndom till jag råkade på en text i en bok där det också fanns en bild på en av dessa bussar. Då fick jag se att det inte alls var tt utan ett stort H. Det stavades alltså VanHool. Fortfarande trodde jag då på min fars förklaring om engelska ordet van och därför uttalade jag det alltså med engelskt uttal. Det tog ytterligare några år innan jag hörde bussförares uttal av detta namn och jag till slut skulle fatta hur det verkligen skulle uttalas. Det var först då jag insåg att det inte hade något med det engelska ordet van att göra heller utan att det hade med det flamländska och holländska namnet van (uttalas fann) som ofta finns i deras efternamn

Hoppas någon orkade läsa detta ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Gustafsson

Haha, första gången jag såg en Van Hool (någon av Linjebuss bussar i Partille på 70-talet) trodde jag också att H:et var två t.

Jag säger "fan´hol" av gammal vana men det ska väl egentligen uttalas "fan´hål".

Fast de flesta svenskar säger väl å andra sidan "'opel" och inte 'åpel", "'skoda" och inte "'schkåda" o.s.v.

(Holländska är särskilt krångligt. En holländsk vän lärde mig att alla svenskar gör helt fel i att uttala den kände sångaren Cornelis Vreeswijks namn som det stavas. "'fresvyjk" låter det snarast som, med skorrande r. Men nu hamnade vi off topic!)
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

Vijk brukar utalas vejk. Det lite mera aktuella Gent uttalas som schent. Sedan har holländare ibland mera sch-ljud är belgare.
Sedan är väl frågan hur mycket skall uttalas . Det skall vara förståeligt också.
Ingen vet vem fräsveik är!!

Optimal

Citat från: Karsten skrivet 09 juli 2008, 23:21:41 PM
Ha ha! Nu saknades det bara en punkt. ;)

Attans. Får tänka på det tills nästa gång  :D.

bastuper

Tackar, jo jag har fastnat för dte där under mina yngre år då mitt bussintresse var i startgroparna, jag har ju alltid tittat lite extra på de bussar jag åkt. Då var dte mycket "FanHol" och Scania/Volvo (Blå/vit Connex Övik-bredbyn och innan dess var det väl Swebus.

David S

Jag kan ställa mig i skaran som trodde att H var tt.

Själv så brukar jag betona det "fanhool".

virtual1

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 10 juli 2008, 01:27:20 AM
Haha, första gången jag såg en Van Hool (någon av Linjebuss bussar i Partille på 70-talet) trodde jag också att H:et var två t.

Tror nästan de får ändra loggan ;-) - var rätt säker själv i ett antal år att det var två t:n med...