Ska man skratta, gråta eller bli förbannad ?

Startat av scaniaolsson, 09 juli 2008, 21:09:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter C

Citat från: Lulebjörnen skrivet 13 juli 2008, 12:10:43 PM
He he...förra året lyckades man med konststycket att köra i genom centrala Båstad under tennisveckan med ett fullastat biltransportekipage...max höjd...max längd...å lite till...

Lastning ute vid Hovs Hallar och hade totalt glömt bort att det var "tennisvecka"...

Vid framkomsten till centrum var ju naturligtvis Main Street avspärrad och nån slags vakt hänvisade till den branta gatan till höger...

- Kan inte köra upp här, det är 15cm frigång på ekipaget och det hänger upp sig på puckeln, dessutom hänger det vimplar och skit överallt, är det fri höjd under ledningarna?

- Fri höjd? Kan du inte köra ekipaget?...undrade vakten...

- Jo, jag kan köra ekipaget, det är därför jag frågar saker som du inte har en aning om, flytta på avspärrningsbocken nu så jag kan köra rakt fram...

- Men det är bara bryggarbilen som får köra där...

- Kan bryggarbilen köra där så kan jag också köra där, flytta på bocken NU  >:(...


Det var ett sant nöje att låsa opticruisen på tvåans växel och glida förbi dom ölpimplande bratsen med skapliga motorvarv, enda gången man önskat att man hade s.k. raka rör på Scanian  :)...

Hehe!  8)

Nupski

När jag möter klantiga bilister på platser som man inte kan mötas när jag rattar ett bussekipage brukar jag helt sonika dra handbromsen och vänta på att de skall reda ut situationen. Har fått backa en del stadjeepar och annat vid timglashållplatserna i Hovås utanför Göteborg, då dessa människor som bor där knappt ens vet var backen ligger. Sen undrar jag vad denna skräck hos bilister som klantat sig att inte klättra upp på trottoarer bara för att smidigt rädda situationen, ibland kan det räcka att de lägger ena hjulparet på kantstenen så kommer man förbi.

Nico


Citat från: Tomas skrivet 14 juli 2008, 10:46:17 AMSen undrar jag vad denna skräck hos bilister som klantat sig att inte klättra upp på trottoarer bara för att smidigt rädda situationen, ibland kan det räcka att de lägger ena hjulparet på kantstenen så kommer man förbi.

Nja, då dagens kantstenar ofta är väldigt höga så är kantstensklättring inte något som jag rekommenderar någon. Detta då både framvagns- och fyrhjulsinställning kostar en hel del fling. Vad gäller hjulinställningar så finns det visserligen billigare alternativ, men Volvo-Bilia ska t.ex. ha 1800 pix för att göra en fyrhjulsinställning på en V70. Dagens bilar är nog känsligare även på annat, med lågprofildäck så är det även lätt hänt att man skadar fälgar etc. så själv rekommmenderar jag enbart backväxeln vid trängre möten och dylika situationer.

Däremot håller jag med om att backa verkar vara ett riktigt vågspel för många och det är ju inte bara backandet i sig som är ett problem utan även att vrida på ratten samtidigt och se till att fordonet får lite vinkel. Iakttog idag en yngre kvinna i en Toyota Yaris som hade problem med att backa/vända i en korsning där man utan några direkta problem hade vänt med en buss. Jag och brorsan stod och käkade varsin glass och hade all tid i världen på oss när vi upptäckte vederbörande och vi uppskattade att hennes backmanövrer tog åtminstone 2½-3 minuter.  :P  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 14 juli 2008, 16:38:25 PM
Jag och brorsan stod och käkade varsin glass och hade all tid i världen på oss när vi upptäckte vederbörande och vi uppskattade att hennes backmanövrer tog åtminstone 2½-3 minuter.  :P  ;D

Det är det många som gör, och vissa av dem filmar händelserna också:
www.youtube.com/watch?v=eyceE2Fvre4&NR=1
www.youtube.com/watch?v=0nXzhiHiEGg
www.youtube.com/watch?v=pMfGY9cqTCI
www.youtube.com/watch?v=oUyrYrU2SZA

Nej, så här ska det se ut  ;)
http://www.youtube.com/watch?v=pakJhNTXGt8

Nor1

Det roligaste är att se hur bilisterna bär sej åt när dom ska backa.
   Mötte en Dam i en Ford Escort på en grusväg i Alingsås för några år sedan, hon körde förbi en mötesplats typ 50 meter innan hon kom på att "ojdå en lastbil, va trångt det blir", vi möttes på en raksträcka med fri sikt dessutom. Hon hadde väl kört typ 600meter RAKT fram, men så fort hon fick i backen så nog faan ska det börja vridas på ratten!! Varför???

  På en annan grusväg också i Alingsås såg jag en 740 komma längre bort vid en kurva, tänkte att vi möts lagom i kurvan, inget mer med det då det fanns gott om plats där. Då helt plötsligt får killen i Volvon syn på mej, får väl någon typ av hjärnsläpp och svänger inte i kurvan utan fortsätter rakt fram, rätt ut på åkern. Jag stannar i kurvan går ur lastbilen för att se hur det gick med honom, då tänds två backljus killen varvar j***ar lyckas komma ut från åkern och bara försvinner.  :)

Nupski

Citat från: Nico skrivet 14 juli 2008, 16:38:25 PM
Nja, då dagens kantstenar ofta är väldigt höga så är kantstensklättring inte något som jag rekommenderar någon. Detta då både framvagns- och fyrhjulsinställning kostar en hel del fling. Vad gäller hjulinställningar så finns det visserligen billigare alternativ, men Volvo-Bilia ska t.ex. ha 1800 pix för att göra en fyrhjulsinställning på en V70. Dagens bilar är nog känsligare även på annat, med lågprofildäck så är det även lätt hänt att man skadar fälgar etc. så själv rekommmenderar jag enbart backväxeln vid trängre möten och dylika situationer.

Göteborg har många trottoarer som är max 2-5 cm höga och det borde en bil tåla.

Nico


Citat från: Tomas skrivet 15 juli 2008, 01:23:42 AM
Göteborg har många trottoarer som är max 2-5 cm höga och det borde en bil tåla.

Visst kan det vara så, men då Sverige består av mer än Göteborg så finns det nog därmed kantstenar som är bra mycket högre. De flesta kantstenar i mitt eget närområde består av rakhuggna bitar av granit som har en höjd på gott och väl 15 cm eller högre och det är helst inget man kör upp på om man inte måste. Tumregeln om att hellre backa kvarstår alltså för min del. De nya kanterna vid de hållplatser som tillgänglighetsanpassats är dessutom troligen ännu högre. I vissa fall har man till och med svårt att svepa med överhänget då det räcker att vagnens fjädring slokar en aning för att man ska ta i.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman