Ska man skratta, gråta eller bli förbannad ?

Startat av scaniaolsson, 09 juli 2008, 21:09:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scaniaolsson

Hörde idag ett reportage på SR P4 Kristianstad från Båstad.
Man följde med en av P-vakterna som nu har mycket att stå i under tennisveckan.

Plötsligt uppstår en situation mitt framför reportern.
En buss har hamnat i ett läge där han behöver backa en liten bit för att komma rätt,
problemet är bara att det kloss upp i baken på honom står en personbil som bara tutar och inte backar.

I denna bil sitter en vettskrämd kvinna som inte vet vad hon ska göra, p-vakten menar då att kvinnan måste underlätta genom att backa.

Nu kommer det bästa i hela denna historien håll i er !!!

Kvinnan utbrister då i smått panik, - men jag kan ju inte backa med denna bilen !!!!!
Följden blir att p-vakten får sätta sig in och backa undan bilen.

Nu till min egen reflektion.

Oavsätt kön och annat så måste man ju för h__vete kunna hantera det fordon som man framför.
Annars har man J_VLAR INTE I TRAFIKEN ATT GÖRA !!!!!!!!!  >:(

Ursäkta mitt ordval men jag blev duktigt sur när jag hörde detta, om kvinnan i detta fallet var en "tillfällig Båstad-bo" förtäljer inte historien.

Mvh och go kväll.
Scaniaolsson

Fordonsintresserad elmontör.

bjalle

HAHA, som chaufför får man se mycket sånt på vägarna där folk inte vet var de ska ta vägen och knappt vågar gå ut till kanten utan kör mitt på vägen osv

scaniaolsson

Var med om precis det du beskriver för några veckor sedan.
Kom med firmabilen (Toyota HiAce) med släp bakefter på en litebn grusväg norr om Höör.

Ser på lite håll att jag kommer att få möte, men tänker att den har ju en "breddning" på sin sida innan vi möts.

Vad händer, jo naturligtvsi kör blisten förbi breddningen och fortsätter fram och inser att det kommer en stor stygg bil från andra hållet. Vad gör man, ja inte backar dom 15-20 m i alla fall.
Nä man förstenad kvar och hoppas på att mötande bil ska reda ut alltihop.

Hur det gick, jodå det gick bra men det hade ju inte gjort något om man hade fått lite mer än balansmån till höger släphjul.

Tyvärr är det inte helt ovanligt att folk blir livrädda vid möte på små smala vägar.

Mvh
Scaniaolsson

Johan Hansson

Jag är inte ett dugg förvånad.

tror det var min körskolelärare när jag tog bilkörtet som sa att:

Man skall se vare trafikan man möter som totalt okunniga för då kör man själv säkrast.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Simon Bertilsson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 juli 2008, 21:11:00 PM
HAHA, som chaufför får man se mycket sånt på vägarna där folk inte vet var de ska ta vägen och knappt vågar gå ut till kanten utan kör mitt på vägen osv

Kunde inte sagt det bättre själv! Man upphör aldrig att förvånas, och scaniaolssons berättelse var ett utmärkt exempel på det.  ;D :o >:( :'(
Har flera gånger varit med om samma sak själv, men det drogs aldrig så långt att jag själv fick flytta personbilistens fordon. Efter ivrigt blinkande med backextraljusena har de flesta kommit till insikt.

Dock stöter jag alltid i Helsingborg på självmordsaspiranter som går, cyklar, går med rullator, går med barnvagn, går med barn i handen... (you name it!) bakom bilen medan man backar. Till saken hör att jag tyvärr saknar backkamera, men i gengäld har en alldeles utmärkt summer och fyra extra backstrålkastare utöver de vanliga backlyktorna.

Jag var själv i Båstad idag, och hade planerat att hålla middag på Pensionat Enehall som är en av mina kunder. Dessvärre serverade de inte dagens idag, pga tennisveckan, så det blev till att söka sig ner mot stan och käka på Abbes matcafé. Det tog ett bra tag innan jag kunde parkera lastbilen, men till slut kunde jag ställa den på ett villaområde en bit från platsen.

När jag sen var på väg ut från Ica-området, hamnade jag bakom en stadsjeep med folk från Stockholm (jo jag vet det, för de tabbade sig inne på ICA med kundvagnen med...  :-X), som givetvis skulle stanna mitt i korsningen för att gå bak och rätta till kassarna i bagaget, varpå de tryckte på knappen för att stänga luckan, och väntade tills den fällts ned och kände lite extra, innan de körde...

Då var det ändå rätt lugnt för att vara tennisvecka...

Simon Bertilsson

Citat från: scaniaolsson skrivet 09 juli 2008, 21:33:27 PM
Var med om precis det du beskriver för några veckor sedan.
Kom med firmabilen (Toyota HiAce) med släp bakefter på en litebn grusväg norr om Höör.

Ser på lite håll att jag kommer att få möte, men tänker att den har ju en "breddning" på sin sida innan vi möts.

Vad händer, jo naturligtvsi kör blisten förbi breddningen och fortsätter fram och inser att det kommer en stor stygg bil från andra hållet. Vad gör man, ja inte backar dom 15-20 m i alla fall.
Nä man förstenad kvar och hoppas på att mötande bil ska reda ut alltihop.

Hur det gick, jodå det gick bra men det hade ju inte gjort något om man hade fått lite mer än balansmån till höger släphjul.

Tyvärr är det inte helt ovanligt att folk blir livrädda vid möte på små smala vägar.

Mvh
Scaniaolsson

Jo, den där känner vi ju också igen. Folk blir totalt paralyserade, eller så inser de inte att det mötande fordonet inte är gjort av fluffig bomull.

Ersa

Alternativ 1: Då många trafikanter inte vet vad vita lampor bak på ett fordon (samt ett pipande ljud) betyder kan man helt sonika stänga av bussens motor, dra åt parkeringsbromsen och tända varningsblinkers. Därefter väntar man ut bakomvarande. Till slut tröttnar de.

Alternativ 2: Gör som den kvinnliga bussföraren i Roslagen som råkade på samma bekymmer vid möte på smal asfalterad skogsväg. En kvinna i en VW Polo kunde inte backa sin bil, utan påstod att bussföraren skulle backa sin 18-meters ledvagn istället. Bussföraren kommenderade då ut kvinnan från bilen och backade i raskt tempo undan hennes bil på 5 sekunder. Klart!  :)

scaniaolsson

Klockrent  ;D

Eller som bussföraren i Helsingborg som fick möte med en körskolebil med lätt osäker elev som dessutom råkat köra in mot enkelriktat.

Eleven lätt hysterisk, medans bussföraren helt coolt tittar upp och tar sedan fram kvällstidningen lägger den tillrätta på ratten och väntar medans körskoleeleven fick reda ut sitt bekymmer.

Snacka om att vara helcool.

Scaniaolsson

Simon Bertilsson

Citat från: scaniaolsson skrivet 09 juli 2008, 22:23:00 PM
Klockrent  ;D

Eller som bussföraren i Helsingborg som fick möte med en körskolebil med lätt osäker elev som dessutom råkat köra in mot enkelriktat.

Eleven lätt hysterisk, medans bussföraren helt coolt tittar upp och tar sedan fram kvällstidningen lägger den tillrätta på ratten och väntar medans körskoleeleven fick reda ut sitt bekymmer.

Scaniaolsson
;D

Nico

Citat från: scaniaolsson skrivet 09 juli 2008, 22:23:00 PM
Klockrent  ;D

Scaniaolsson

Ööh, men vad gjorde läraren?  ;)

Själv fick jag för inte alltför länge sedan hjälpa en kvinnlig diplomat i biltvätten på Birger Jarlsgatan. Det finns en metalltröskel in till tvättbanorna och hon lyckades aldrig hitta dragläget för att kunna glida över tröskeln. Istället satt hon och varvade så vi trodde att hon skulle skjuta motorn. Efter lite övertalning så fick jag överta ratten och lotsa bilen förbi hindret. I det här fallet misstänker jag dock (då det rörde sig om en förare från automatväxellådornas förlovade land) att hon inte var van vid manuella lådor för i övrigt hade hon inga direkta problem att manöverera vidare in i tvätten.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

RoTe

Fenomenet panik i samband med tunga fordon är inte helt ovanligt. Har hört många historier om folk som mött timmerbilar på skogsvägar och planterat sin egen bil i diket av ren panik... Måste vara något psykiskt som triggas när det kommer en lastbil rakt mot en och man har ingenstans att ta vägen.  ;D

Martin Maltkvist

Citat från: RoTe skrivet 10 juli 2008, 00:07:45 AM
Fenomenet panik i samband med tunga fordon är inte helt ovanligt. Har hört många historier om folk som mött timmerbilar på skogsvägar och planterat sin egen bil i diket av ren panik... Måste vara något psykiskt som triggas när det kommer en lastbil rakt mot en och man har ingenstans att ta vägen.  ;D
Det kallas att bruka de alternativa parkeringsplatserna... ;D
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

scaniaolsson

Jag har läst följande historia i Trailer för ett par år sedan och faktiskt sett precis samma sak hända i verkligheten.

Scenariot i mitt fall är E6 utanför Bjärred 2004 när man höll på med stora ombyggnadsarbeten, norrifrån kommer en av LBC Eslöv-Hörbys bilar lastad med asfalt.

Han saktar ner och vänder in på arbetsområdet genom anvisad passage.
Problemet är bara det att de två första bilarna följer med honom in på arbetsområdet. När dom bilisterna väl inser det så blir det även där PANIK !!! eftersom lastbilen då lagom fått i backen och ska börja backa till asfaltläggaren.

Hur det slutade vet jag inte men jag kan tänka mig att lastbilsföraren fick reda ut problemet.

Som vi redan kommit fram till.

Vissa kan inte hantera ett fordon i trafiken trots innehav av körkort.

Mvh och go morron.
Scaniaolsson

bastuper

Jag vet ett par som troligtvis åkte Stockholm-övik med en liten Micra eller liknande, vid ett tillfälle fick dom kasta sig åt diket för att inte bli ijhälkörda, säkert 20 grader kallt och massa snö, men lastbilen stannade förstås och hjälpte dom upp.

Tur det, tänk om dom hade blivit stående i ingenmansland i nån timma i -20 grader?

Lulebjörnen

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 juli 2008, 22:06:47 PM
Båstad...tennisveckan...villaområde...
He he...förra året lyckades man med konststycket att köra i genom centrala Båstad under tennisveckan med ett fullastat biltransportekipage...max höjd...max längd...å lite till...

Lastning ute vid Hovs Hallar och hade totalt glömt bort att det var "tennisvecka"...

Vid framkomsten till centrum var ju naturligtvis Main Street avspärrad och nån slags vakt hänvisade till den branta gatan till höger...

- Kan inte köra upp här, det är 15cm frigång på ekipaget och det hänger upp sig på puckeln, dessutom hänger det vimplar och skit överallt, är det fri höjd under ledningarna?

- Fri höjd? Kan du inte köra ekipaget?...undrade vakten...

- Jo, jag kan köra ekipaget, det är därför jag frågar saker som du inte har en aning om, flytta på avspärrningsbocken nu så jag kan köra rakt fram...

- Men det är bara bryggarbilen som får köra där...

- Kan bryggarbilen köra där så kan jag också köra där, flytta på bocken NU  >:(...

Det var ett sant nöje att låsa opticruisen på tvåans växel och glida förbi dom ölpimplande bratsen med skapliga motorvarv, enda gången man önskat att man hade s.k. raka rör på Scanian  :)...