Identifiera en buss i en gammal musikvideo?

Startat av Niklas Bygdestam, 09 juli 2008, 15:37:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Av en ren händelse såg jag en gammal musikvideo från Beatles från 1967 på YouTube. Där finns det en buss som man ser inredningen på och exteriören. Kan någon identifiera vad det är för sorts buss? Jag misstänker att det eventuellt är en Plaxton men jag är inte helt säker. Kanske någon här som kan säga vad det är

http://www.youtube.com/watch?v=LO3pfEVT9CU
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ove Bojarp

Jag tycker snarare den liknar den Bedford som finns någonstans i Y-län, på BM:s Busshvilan.

Eddie Andersson

Bussen är en Bedford VAL med Plaxton-kaross. Den var av 1967 års modell och ägedes från början av FOX, Hayes. Allt enligt Wikipedia.

Simon Bertilsson

Varför hade man dubbla framaxlar istället för dito bak? Borde ju vara betydligt knepigare med tanke på styrning osv.

Eddie Andersson

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 juli 2008, 23:22:43 PM
Varför hade man dubbla framaxlar istället för dito bak? Borde ju vara betydligt knepigare med tanke på styrning osv.
Det har troligen med axeltryck att göra. Det var en anledning till att man ofta fick boggie bak på bakmotordrivna bussar på den tiden axeltrycket ofta var lägre än idag.

Pickos

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 juli 2008, 23:22:43 PM

Jag har hört att det var för att Ringos(?) morsa skulle kunna följa med!  ;D
Men varför hon tvunget skulle sitta fram vet jag inte. :)
1:a Korinthierbrevet 10:15

Simon Bertilsson

Citat från: Eddie Andersson skrivet 10 juli 2008, 21:23:33 PM
Det har troligen med axeltryck att göra. Det var en anledning till att man ofta fick boggie bak på bakmotordrivna bussar på den tiden axeltrycket ofta var lägre än idag.

Jo, men varför just fram?

Citat från: Pickos skrivet 10 juli 2008, 23:43:25 PM
Jag har hört att det var för att Ringos(?) morsa skulle kunna följa med!  ;D
Men varför hon tvunget skulle sitta fram vet jag inte. :)
;D ;D

Eddie Andersson

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 juli 2008, 00:16:47 AM
Jo, men varför just fram?
;D ;D

Bussen har motorn fram och därför högst tryck på framaxeln.