Huvudmeny

VAN HOOL

Startat av IntresseTrafik, 09 juli 2008, 14:45:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IntresseTrafik

Hej!

Pratade med en relativt nyanställd kollega härom dagen. Han har tidigare kört buss i Holland innan han kom till Sverige. Vi kom att prata om bussar han berättade då. Att på hans förra jobb körde de nästan bara Van Hool. Han undrade varför det inte finns några Van Hool som lokalbussar i Sverige då han uppskattade dessa. Jag började fundera på detta då Van Hool var en stor exportör av lokalbussar till Sverige under 70 & 80 och första delen av 90 talet. De allra flesta av dessa Van Hooler i lokaltrafiken är exporterade eller skrotade nu. Men ibland så dyker det upp någon ny turistbuss då och då. Det finns väl även några nyare dubbeldäckare i linjetrafik för Norrlandskusten och Östgötatrafiken?  Har googlat runt lite och har hittat den här sidan http://www.autobus.se/ är det importör/återförsäljare av Van Hool i Sverige? Hemsidan ger inte mycket till ledtråd. Inte heller http://www.vanhool.be/home.asp?Language=EN ger någon ledtråd om en återförsäljare i Sverige. Däremot kan man se att Van Hool har ett brett modellprogram med allt i från dubbelledade lågolvsledbussar till dubbeldäckade helturistbussar.

Hoppas det finns någon här som kan och vill förklara vilka faktorer som gjort att Van Hool till ett udda märke i Sverige i dag. Då Van Hool tidigare har varit en av de större karosstillverkarna för den Svenska marknaden. Vilken är den aktuella statusen för Van Hool i Sverige idag finns det någon importör/återförsäljare?

Frippe Fribas

Jag misstänker som Lars skriver att pris och leveranstid inte kan konkurrera med Volvo och Scania.
Turistbussar säljs det ju en och annan av fortfarande, där finns en fungerande eftermarknad i Sverige.
Att ta in lokaltrafikbussar från Van Hool känns tveksamt då Volvo och Scania har väldigt stora marknadsandelar på denna marknad, väljer man MAN-motorer kan det kanske fungera med eftermarknaden.

Som marknaden ser ut i Sverige idag lär det vara svårt för en utländsk relativt okänd tillverkare att slå sig in.
Glädjande på motsatsen är VDL (Bova, Berkhof & Jonckheere) och Solaris som lyckats vinna förtroende hos olika bolag.
Dock är dessa bussar just undantag och utgör knappast någon större del av lokalbussbeståndet i Sverige.

Samma situation råder naturligtvis även på andra håll i Europa, fast omvänt.
Scanias Omni är t ex inte så jättevanliga i Europa även om främst Italienare och Fransmän köpt dem.
I Tyskland kan jag tänka mig att Solaris och Volvo är nästan lika stora på lokalbussmarknaden, Scania är väl relativt ovanliga?
Dominerar gör de inhemska, dvs Evobus och Neoplan/MAN.

Även här är det förmodligen eftermarknaden som spelar in, det är lättare och troligen billigare att serva och fixa delar till dessa än utländska tillverkare.
Samma sak gäller ju här i Sverige, även om Evobus och MAN har stora lager väljer de flesta Säffle eller Omni, man vet ju vad man får och vad det kostar...
//Fredrik

Henasa

Jag tror att det även rör sig om lite andra saker som garantier tex. Vet att stora drakar är hårda i sina förhandlingar när det gäller garantier. Tex att det blir full garanti på en utbytt del med jobb och hela rasket trots att bussen är över 2 år då den vanliga garanti går ut. En mindre Firma som Leo på Autobus har klarar inte ett sånt uppsatt mål utan att bra backup från Van Hool.

/Henrik

Jan

Citat från: IntresseTrafik skrivet 09 juli 2008, 14:45:20 PM
Hej!

Pratade med en relativt nyanställd kollega härom dagen. Han har tidigare kört buss i Holland innan han kom till Sverige. Vi kom att prata om bussar han berättade då. Att på hans förra jobb körde de nästan bara Van Hool. Han undrade varför det inte finns några Van Hool som lokalbussar i Sverige då han uppskattade dessa. Jag började fundera på detta då Van Hool var en stor exportör av lokalbussar till Sverige under 70 & 80 och första delen av 90 talet. De allra flesta av dessa Van Hooler i lokaltrafiken är exporterade eller skrotade nu. Men ibland så dyker det upp någon ny turistbuss då och då. Det finns väl även några nyare dubbeldäckare i linjetrafik för Norrlandskusten och Östgötatrafiken?  Har googlat runt lite och har hittat den här sidan http://www.autobus.se/ är det importör/återförsäljare av Van Hool i Sverige? Hemsidan ger inte mycket till ledtråd. Inte heller http://www.vanhool.be/home.asp?Language=EN ger någon ledtråd om en återförsäljare i Sverige. Däremot kan man se att Van Hool har ett brett modellprogram med allt i från dubbelledade lågolvsledbussar till dubbeldäckade helturistbussar.

Hoppas det finns någon här som kan och vill förklara vilka faktorer som gjort att Van Hool till ett udda märke i Sverige i dag. Då Van Hool tidigare har varit en av de större karosstillverkarna för den Svenska marknaden. Vilken är den aktuella statusen för Van Hool i Sverige idag finns det någon importör/återförsäljare?

Det beror på att man har långa leveranstider upp emot 15 månader. Van Hool är inte heller så intresserade att bygga i små serier. Vill jag ha en godsbuss, så blir den så dyr att jag väljer en annan leverantör. En annan anledning var att 80tals VanHoolerna drogs med fuktskador oftast i bakvagnen.
I branschen i 40 år

Frippe Fribas

Citat från: Henasa skrivet 10 juli 2008, 07:32:42 AM
Jag tror att det även rör sig om lite andra saker som garantier tex. Vet att stora drakar är hårda i sina förhandlingar när det gäller garantier. Tex att det blir full garanti på en utbytt del med jobb och hela rasket trots att bussen är över 2 år då den vanliga garanti går ut. En mindre Firma som Leo på Autobus har klarar inte ett sånt uppsatt mål utan att bra backup från Van Hool.

/Henrik

Nja, t ex Volvo erbjuder väl bara ett års garanti åtminstone i SL-land?
Och vad jag hört så omfattar inte garantin ens alla delar i bussen.
Skillnaden blir väl att mindre bolag inte har råd att köpa udda bussar om man inte får ordentliga garantier och att större bolag inte anser det lönsamt pga att verkstäderna är inkörda på de stora drakarnas produkter och troligen behöver en kostsam omställning i form av nya lager av delar, utbildning av mekaniker osv...
//Fredrik

Ersa

De senaste "stora" beställningarna av VanHool till linjetrafik är FAC:

samt Busspoolen i Västerbotten:

Frippe Fribas

Citat från: Verspieder skrivet 10 juli 2008, 15:36:13 PM
De senaste "stora" beställningarna av VanHool till linjetrafik är FAC:

samt Busspoolen i Västerbotten:

Före och efter dessa beställningar har det varit ganska lugnt på VH horisonten igen.
När var föregående större leverans innan dessa beställningar av linjetrafikbussar kom (Dubbeldäckare undantagna)?
Trevliga bussar att se på och åka med är de iaf, hur de är att köra överlåter jag till de som provat...
//Fredrik