Huvudmeny

Gotlandsbåtarna

Startat av Ersa, 05 juli 2008, 00:20:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Finns det något skäl till att dessa går från Nynäshamn, och inte Stockholm? Är Nynäshamn hamn djupare?
Tänkte mest på transporterna med byten till buss, med tanke hur väg 73 sett ut i alla år.

Peter Rost

I  mitten  av  åttiotalet  gick  Gotlandsfärjan  vissa  turer  under  lågsäsong  från  Stockholm. Jag  har  för  mig  att  det  bara  var  på  försök, och  under  en  kort  period  vill  jag  minnas. Restiden  var  klart  längre  från  Stockholm, än  Nynäs.

Kanske  någon  här  som  kommer  ihåg  hur  många  timmar  det  tog  Sthlm-Visby?

/Peter

Micke Asklander

Dom gick väl Visby - Nynäshamn - Stockholm under provperioden.
Var det 1988 som man gjorde det med M/S Visby och M/S Gotland under vår respektive höst.
Man gick Mysingen upp mot Dalarö förbi Stavsnäs innan man kom runt mot Oxdjupet.
Det tog ca 3 timmar mellan Stockholm - Nynäshamn.
Samt rent allmänt, att dra upp färjan från Nynäshamn till Stockholm vore ingen vinst för Gotlänningarna, eftersom det tar längre tid med färjan genom Stockholms skärgård än att köra med bil samma sträcka.
Micke

Daniel Söderberg

Plus att dom håller ju på för fullt att ordna till 73´an nu.
Det blir nog fint som bara den när det är klart.

Ersa

Jag tänkte mest:
Vad var anledningen att man valde just Nynäshamn som hamn för Gotlandsbåtarna på den tiden det begav sig?