Huvudmeny

Solaris Alpino 8,6

Startat av Bussmicke, 04 juli 2008, 18:42:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Tur att de precis fick plats med mittdörren mellan axlarna. Dessutom lär den ha personbilsvändradie!  ;D
Vad är skillnaden mellan Alpino och Urbino?

Ronni Svensson

Solaris Alpino kan kun få 8.6m udgave
Solaris Urbino kan fås 4 størrelse 10 12 15 18m udgave

Men du kan få lidt flere data om dem på linket:  http://www.solarisbus.pl/en/urbino.html

bussgrabben

Kanske något att ersätta MAN:arna med på Ultras servicelinjer? ;)

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 04 juli 2008, 20:59:39 PM
Kanske något att ersätta MAN:arna med på Ultras servicelinjer? ;)

Neoplanarna menar du? De är ju redan historia, till allas glädje :)
Nu är det Scaniadominans och ibland Solaris som gäller på 83 & 84:

bussgrabben

Ja, självklart menade jag Neoplanarna. Vad tusan fick jag MAN från?

Hur är det att köra "storbuss" på platser som Coop Forum och Strömpilsplatsen?

Leif D

Läser man på Solaris hemsida, så verkar ju Alpino vara en en variant av Urbino.
Men vad skiljer då ?
Jo, det som syns tydligast är väl längden, den är 8800 mm, medan kortaste Urbinon är 9940 mm.
Vad som däremot inte syns lika tydligt, men är minst lika viktigt när det gäller en extremt liten buss, är bredden. Alpino är 2400 mm, medan Urbino är 2550 mm bred.
Alpino har en vändradie på 15800 mm, medan kortaste Urbinon vänder på 18080 mm.

Dessa mått är nog så viktiga, speciellt vid körning där bussens namn antyder, dvs Alperna.
;-)

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 04 juli 2008, 22:46:50 PM
Hur är det att köra "storbuss" på platser som Coop Forum och Strömpilsplatsen?

Linjerna är ju omdragna på flera ställen, och på de två köpcentrum är det också ändrat. På "Obs" är parkeringen ombyggd, och där finns nu stans första rena bussgata med texten "BUSS" ritat på asfalten. På Strömpilen åker man inte längre runt i trånga halvmåneslingan, utan trafikerar Holmsundsbussarnas hållplatser nere på Tegelbruksvägen (nedanför McDonalds), medan man vänder borta vid Returmarknaden. Detta innebär numera att bussen (på sedvanligt Umeåmanér) står mitt i gatan och blockerar all trafik vid ur och inlastning. >:( Irritation bland bilisterna + tillhörande vansinnesomkörningar? Självklart!  :(

bussgrabben

OK. Det var länge sedan jag var på något av dessa ställen. Jag får ta mig en titt. Jag vet ju hur det kan se ut när holmsundsbussarna lastar.