Konsten att parkera en personbil...

Startat av Ersa, 30 juni 2008, 12:21:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

...verkar vara nästan lika svårt som att "Angöra en brygga".

Karsten

Äh, det är ju helt rätt i fall 2. Kör tills det tar emot, då står du minst i vägen. Fall 1 verkar vara ett fall av den vanliga "jag-tror-min-bil-är-3-meter-bred"-sjukan som drabbar många bilister.

Cero

Citat från: Karsten skrivet 30 juni 2008, 12:32:53 PM
Fall 1 verkar vara ett fall av den vanliga "jag-tror-min-bil-är-3-meter-bred"-sjukan som drabbar många bilister.

Äh. Han är bara rädd att få dörruppslag i den fina lacken. ;D

Daniel Söderberg

Citat från: Karsten skrivet 30 juni 2008, 12:32:53 PM
Äh, det är ju helt rätt i fall 2. Kör tills det tar emot, då står du minst i vägen. Fall 1 verkar vara ett fall av den vanliga "jag-tror-min-bil-är-3-meter-bred"-sjukan som drabbar många bilister.

Eller så hade någon parkerat som ett arsle när han kom och sen åkt innan bilden togs.

IngemarJ

Hej!

Ännu ett alternativ kan vara att föraren är rörelsehindrad och behöver extra mycket utrymme för att komma ur och i bilen men inte så mycket att vederbörande har handikapptillstånd.

Hälsar

Ingemar

Ersa

Det hör till saken att på det (vid bildtillfället) lilla utrymmet mellan bil och staketet till vänster i bild, är en passage som all trafik vid denna parkeringsplats måste passera för att komma in och ut, pga enkelriktade in- och utfarter. Jag borde nog ha väntat med att fota tills någon annan bilist försökte klämma sig mellan, så man kunde se hur trångt det var. Det var stor fara för repor på bilens högra bakljus kan jag säga. Så oavsett den lilla bilens ägare var rörelsehindrad eller hade en felparkerad bil till vänster om sig vid ankomsten lyckades denne nästan blockera all övrig trafik på hela parkeringen.

Staffan Sävenfjord

Och under alla omständigheter hade han ju kunnat köra fram till den heldragna linjen framför honom. Att den blå pickupen tar en del av bakomvarande ruta i anspråk är ju knappast någon ursäkt för den vita bilen.
I och för sig kan han ju ha fått motorstopp just där och sedan inte lyckats starta bilen igen. Men varningsblinkers finns väl i så fall även i Umeå.

JAB

Det där brukar kallas för en "Jag skall bara-parkering", den har ett visst släktskap med en annan typ av parkering som ofta utövas på bussdepåer med snedparkering och värmeramp, den går under namnet "Jag hade bråttom-parkering"

Jonas Strömblad

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2008, 12:12:11 PM
Men varningsblinkers finns väl i så fall även i Umeå.

Eller kanske Rimbo som bilden var tagen i...
Annars används varningsblinkers mycket här i krokarna. Betydelsen är dock inte det den var tänkt att vara, utan det betyder "jag vet att jag har parkerat fel, men det skiter jag i"!
/J

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 03 juli 2008, 12:32:21 PM
Eller kanske Rimbo som bilden var tagen i...
Annars används varningsblinkers mycket här i krokarna. Betydelsen är dock inte det den var tänkt att vara, utan det betyder "jag vet att jag har parkerat fel, men det skiter jag i"!
/J

I Sydafrika stannade turistbussarna mitt i den enda körfilen i den riktningen, slog på varningsblinkersen och släppte av resenärerna. Så långt var det kanske inte mycket annat att göra men sedan stod bussen kvar till dess att resenärerna återkom efter att ha besökt en marknad, en restaurang eller vad det nu kunde vara.
Jag vill dock inte rekommendera det för användning här hemma, lika lite som att den används för att markera att man vet att man parkerat fel. Varningsblinkers skall bara användas vid fel på bilen. Jag använder den dessutom - mot reglerna - för att varna andra trafikanter för att det är en trafikstockning lite längre fram där man inte väntar sig det, t ex på en motorväg.