Huvudmeny

Stilren Scania

Startat av Greger Larsson, 29 juni 2008, 10:37:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Flera(många?) såg de här Ajokkibyggena som fula. Bl a med vänsterspegeln som stack ut som ett uppåtriktad horn från karossen. Fast när man ser den här bilden tycker då åtminstone jag att den designmässigt var ganska stilren med få "konstigheter". Bilden togs 31/8 1994 och då var bussen alltså 14 år gammal och hade nog inte så lång tid kvar i bolaget. Ett positionsljus har hamnat på sniskan men annars såg den ganska välbevarad ut.. Man kan även notera att fotografen(tillika föraren) fejat och stått i så att tröjan åkt av.

Cero

Som stockholmare tyckte jag dessa var något udda när Norrland besöktes på 80-talet. Liknande farkoster fanns inte i SL-land där i stort sett allt stavades "Säffle" eller "CR". Dock är min minnesbild att man åkte väldigt bra i dessa och att motorljudet var något som fick håren på armarna att resa sig.

Christer K

Länsbussarna i Örebro hade några dessa var Scania BR116 och hade ett grymt ljud och var härliga att köra.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.