Instängd i sin egen buss?

Startat av bastuper, 26 juni 2008, 22:12:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Hur välbyggt är dessa olika system?

Jag såg en youtubefilm "á la verspieder" (tog dock en tid att hitta ans YT med tanke på hans svårstavade namn.  :-X

http://www.youtube.com/watch?v=optNcosHL5U

Som det ser ut här så "blåser" du ut den luft som finns med hjälp av dessa nödbrytare och då trycker man enkelt upp dörren vilken blir i öppet läge sedan.

Sedan då du vrider tillbaka kranen dras dörren igen p.g.a. luften.

Kan man lita på äldre bussar och veta att man alltid tar sig ut?

Annars har jag funderat på om man ska sätta in en aludörr eller liknande längst bak beroende på vad det är för buss då och ha som nödutgång, eller så har man turen att hitta en buss med dörr även på förarsidan intill föraren.

Björn Ax

Citat från: bastuper skrivet 26 juni 2008, 22:12:00 PM
Hur välbyggt är dessa olika system?

Jag såg en youtubefilm "á la verspieder" (tog dock en tid att hitta ans YT med tanke på hans svårstavade namn.  :-X

http://www.youtube.com/watch?v=optNcosHL5U

Som det ser ut här så "blåser" du ut den luft som finns med hjälp av dessa nödbrytare och då trycker man enkelt upp dörren vilken blir i öppet läge sedan.

Sedan då du vrider tillbaka kranen dras dörren igen p.g.a. luften.

Kan man lita på äldre bussar och veta att man alltid tar sig ut?

Annars har jag funderat på om man ska sätta in en aludörr eller liknande längst bak beroende på vad det är för buss då och ha som nödutgång, eller så har man turen att hitta en buss med dörr även på förarsidan intill föraren.

Ja det kan man lite på. Dörrarna hålls ju stängda med hjälp av lufttryck. Försvinner trycket så kan man öppna dörrarna hur lätt som helst.

Sen finns ju också speciella fönster som används som nödutgångar som man slår ut med speciell hammare.

Fredde

Sen finns det bussar där man öppnar dörrarna i fast läge, släpper ur all luft och ändå går de igen när man vrider av huvudströmmen... ::)

Ersa

Norsk instruktion! Haha! ;D Jag vet inte om just de fem Umeåvestarna fick dessa dekaler i på sitt uppdrag i Oslo, eller om de satt där sedan "fabrikk" i Stryn. Huruvida dessa dekaler sedermera blev utbytta förtäljer inte historien, men det lär nog inte vara så noga då dessa som bekant står uppställda i Lund numera.

Inge Løvoll

Citat från: Verspieder skrivet 27 juni 2008, 07:45:29 AM
Norsk instruktion! Haha! ;D Jag vet inte om just de fem Umeåvestarna fick dessa dekaler i på sitt uppdrag i Oslo, eller om de satt där sedan "fabrikk" i Stryn. Huruvida dessa dekaler sedermera blev utbytta förtäljer inte historien, men det lär nog inte vara så noga då dessa som bekant står uppställda i Lund numera.

Hei!

Ikke helt bra uansett hvem som har merket denne nødutgangen. Missvisende uansett hvordan man vrir  :o og vender  :P på det...  ;D
God helg til alle!

Mvh Inge Løvoll
Mvh Inge Løvoll