Inom SLs spårtrafik finns i avtalet reglerat hur “tåg i tid” definieras, på lokalbanorna anses ett tåg som är mindre än 3 minuter försenat vara “i tid”. De tåg som inte är “i tid”, eller är inställda, skall av trafikutövaren rapporteras till huvudmannen. I rapporten anges förseningsorsak, och denna anger vem som ska stå för det vite som en tågförsening föranleder. Genom ställverksmanöversystemen samlas dessa fakta i en databas, och det är där (i ett första steg) som förseningarna sammanställs. Det är således trafikutövarens sak att rapportera förseningsorsak, om ingen orsak anges utfaller vitet på trafikutövaren. Alltså ligger det i trafikutövarens intresse att rapportera alla förseningar.
I busstrafik finns, av naturliga skäl, inget ställverksmanöversystem som loggar tidhållningen på alla turer. Hur fungerar rapporteringen och uppföljningen av eventuella viten i busstrafiken? Jag har svårt att tänka mig att det står någon skum typ och kontrollerar tidspassningen vid ändstationerna för att få en korrekt bild av trafikutfallet. Jag har också svårt att tänka mig att trafikledningen har som uppgift att kontrollera saken. Ligger ansvaret på förarna, eller kollas det mot BussPC:s tidslogg? Är det ett som i spårtrafiken ett “felsäkert “ system som gör att det ligger i trafikutövarens intresse att rapportera alla trafikavvikelser eller är det så att det som inte rapporteras “inte har hänt”?
Jag är inte ute efter att sätta dit någon bussentreprenör, jag vill bara veta hur det går till. Hur går det till?