Huvudmeny

min dator kraschade...

Startat av Möllers, 23 juni 2008, 00:06:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

mmm det var den 20 juni då fick jag inte igång min data alls den bara stardade om sig hella tiden kom bara till xp stog ladda där man brykade starta den typ.
Så jag fotade inte till helgen alls tycke det var inte lönt alls.
Som tur hade jag sparat alla bilderna på den nya hårddisken men glömte E6ans bilder var nog över 500 bilder där på lastbilar o bussar.
Men nu hittade jag felet på datan det var hårddisken på den gammla fick var felet jag hittade en annan hårddisk nu satt på den där inne på datan sen fick jag igån den igen tur som är.
Nu har jag XP ifrån 2000-2001 vad slött det går man blir galen.
Vill bara blir av med skräpet bara ska köpa en ny data till juli.

Patrik

Ja, så kan det gå........men det heter fortfarande dator!

Johan Hansson

Känner igen problemet.
En datar jag hade skar ihop helt och jag förlorade mycket bilder m.m.
Nu har den jag har nu börjat starta om sig.
Ska skaffa en extrern hårddisk och lägga in allt jag har på datorn sen får det blir ominstallation
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Leif D

Lite tänkvärt då.......

Det finns bara EN som kan vara skyldigt till att data (t.ex. bilder) förloras, vid krascher.

Det är DU, dvs den som skulle sett till att skydda - kopiera - säkerhetkopiera grejerna.

Tänk också på att lösa hårddiskar också går sönder. Inne i dessa sitter det en helt vanlig hårddisk.
Hårddiskar är att betrakta som förbrukningsvara (även om de håller länge ibland).
Ska man vara säker på att aldrig tappa data, så ska man ha minns tre versioner/kopior av filerna, som förvaras på olika platser.
Tänk då på att saker kan stjälas, brinna upp m.m.

Alltså lägger ni mycket jobb på att fotografera eller arbeta med några datafiler m.m. så lägg lite jobb och pengar på att skydda arbetet också.
Alla som hållit på en tid med sånnt här har säkert tappat något någon gång, och tycker säkert att det är lika tråckigt varje gång det hände.

Men ingen annan är ansvarig än DU.

Sedan appropå datorer.
Det går ju faktiskt att ominstallera system som inte längre fungerar, har man bara orginalskivor så är det inte speciellt svårt.
Ärdere datorer går även (till en viss gräns) att uppgradera (eller skrämma upp), vilket ibland inte behöver kosta särskilt mycket.

sedan kan man ju fundera på om det är lönt, för en skaplig surfdator, kan man ju bygga för 3500 - 4000 Skr, vill man ha bättre så går de ju alltid att bygga bättre också.

På väg mot semestern i Tyskland.   /Leif D

(OBS att DU = vem som helst av oss)
;-)

Bussmicke

Citat från: Patrik skrivet 23 juni 2008, 05:41:43 AM
Ja, så kan det gå........men det heter fortfarande dator!

japp, data förvaras i en dator..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Citat från: Bussmicke skrivet 23 juni 2008, 10:47:57 AM

japp, data förvaras i en dator..

Data är otolkad information, bitar och bytes  ;)

JB

Citat från: Patrik skrivet 23 juni 2008, 12:11:13 PM

Eller streck på ett papper...

Daniel Söderberg

Tycker du XP går segt ska du absolut börja fundera på att skaffa ny dator ja...

Men om jag tolkar texten rätt verkar det nästan som att den är ännu tröttare nu, säker på att felet är åtgärdat???
Normalt brukar det bli tvärtom.

Leif D

Citat från: Daniel Söderberg skrivet 24 juni 2008, 20:15:42 PM

Men om jag tolkar texten rätt verkar det nästan som att den är ännu tröttare nu, säker på att felet är åtgärdat???

En dator blir ju inte seg, bara sådär....
Den är väl i så fall i behov av lite skötsel och omvårdnad.
Dvs utrännsning av sånt som inte behövs, körning av virus och spionprogarmsscanners, eller ev en ominstallation.

Uppgradering av datorn kan ju också vara ett alternativ.
Köpa nytt är kanske skojigast, men troligen också dyrast.
;-)

Möllers

seg seg nja har tänkt på lägge köpa en ny men ska göra det i juli nu den kommer kosta 4000kr en HP blir det på siba.
Har lovat min pappa ska få min gammal nu jag behåler bara brännaren bara.

JB

Citat från: Daniel Söderberg skrivet 24 juni 2008, 20:15:42 PM

Eller testa med annat operativsystem?

/Jonas

Henasa

Hejsan!

Ett litet tips kan vara om det nu är HD som har krachat. Ofta är det just start delen på disken som knökar ur. Har du plats i datorn kan du koppla in din gamla "trasiga" disk som "slave" och se om du kan få ett filsystem som du kan navigera i.

Är datorn seg rekomenderar jag en Linux varitant som heter Ubuntu. Lika enkelt att installera som Xp ( om inte lättare) kolla bara upp vad alla saker heter i datorn som grafikkort, näterkskort osv. Även i linux kan det vara lite knas med att hitta drivrutiner till allt. Lite kul med linux är att man kan köra en supersäker brandvägg från 1,44 diskett.

/Henrik

HJP

Citat från: Patrik skrivet 23 juni 2008, 12:11:13 PM

Nåja! Kan vara, men behöver inte....

Du har ju en massa kameror runt halsen. I bruksanvisningen till dessa, brukar det finnas Tekniska data, längst bak. Det är också data, men inte otolkad.

Data = uppgift, kan man säga. Tolkad eller otolkad  ;)

HJP

Möllers

nu har jag köpt en data ifrån siba nu är en HP A6412.SC kostar 4188kr med 360GB  8)
Ska hänta den 18e juli på posten.

Simon Bertilsson

Citat från: Mattias Möller. skrivet 03 juli 2008, 00:32:30 AM
nu har jag köpt en data ifrån siba nu är en HP A6412.SC kostar 4188kr med 360GB  8)
Ska hänta den 18e juli på posten.

Det första svaret i det här inlägget skrev att det heter dator. Mig veterligen har det inte ändrats hittills.
Data och dator är två vitt skilda saker! Data är ungefär synonymt med information, medan en dator är en maskin som hanterar information.